• Kakan71k

Min bror kom ej till Pappas dödsbädd..

Jag förlorade min Far för några dagar sedan.

Jag fick veta att han var dålig och inte druckit senaste dygnet, men förstod inte hur dålig han var tills jag såg honom..det var uppenbart att han var döende.

Jag bor långt därifrån och kom fram med tåget på kvällen, satt där i 6 tim innan Pappa lugnt somnade in.

Under denna tid skickade jag massor med sms till min bror och försökte ringa ett par ggr utan att få tag på honom.

Till sist svarade han att han skulle komma dagen efter.

När jag sa det till min Far märkte jag att han fick panik och jag skrev till min bror att han borde komma NU!

Pappa och jag fick ett fint farväl, men jag lider så för hans skull, att han inte fick säga farväl till sin son.

Och jag mår så dåligt för min brors skull, för den skuld och ångest som han antagligen känner.

Vet inte hur jag ska hantera detta? Ska jag tala med min bror? Men jag är rädd att han ska få ångest över händelsen om jag tar upp det..

Någon som har varit med om liknande??

• Svar på tråden Min bror kom ej till Pappas dödsbädd..
  • Celaena

Prata med honom om det och var inte rädd för hans ångest. Det är inget farligt. Jag har inte varit med om just detta men har gått igenom svåra kriser och vet att det som inte sägs är det som sitter kvar sen. Det är bättre att ta tjuren vid hornen och prata. Och ja han kommer säkert ha ångest och må dåligt, men skillnaden är att om du låtsas som ingenting så kommer det där sitta kvar i honom. 

• OlgaElvira

Ja, prata om det. Att inte låtsas om något kommer att innebära problem för dig, för din bror och för er relation. Du kommer att känna sorg och ångest för det din pappa inte han träffa sin son en sista gång, din bror kommer att känna sorg, ångest och skuld för att att han inte valde att åka in. All denna sorg, ångest och skuld kommer att förgifta er relation som något som finns outrett mellan er.
    Berätta hur du kände, berätta vad du såg och din bror får berätta hur han tänkte, hur han kände, hur han tänkte. Sedan får ni sörja och gråta tillsammans för att allt inte blev som ni hade önskat. Ni båda behöver få det ur er för att ni ska kunna gå vidare.
    Lycka till, det finns inget fel eller rätt sätt att sörja vi gör det alla på olika sätt, så låt sedan din bror sörja på sitt sätt.

• telly

Förstår er båda!

Men, din bror kan säga farväl nu, han kan tända ett ljus och skänka sin far en tanke.

Er far är död, var inte ledsen för hans skull, vad som hände sista timmarna innan han gick bort har bara betydelse för er som lever, inte för honom.

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Kakan71k

Tack ska ni ha för era svar! Fina och kloka ord.

Grejen är den att jag är hundra procent säker på att min bror kommer att reagera med ilska mot mig om jag tar upp det. Det gör han alltid när han mår dåligt.

Så det troliga är att jag vill prata och han flyr/blir vrålförbannad.Han har oerhört svårt för att visa sig sårbar.

Men jag får försöka ta upp det utan att skuldbelägga honom.Jag är ju faktiskt själv både ledsen, arg och besviken på hans handlande!

• neverpreggo

Om du vet att han kommer att bli arg&upprörd så strunta i det. Han kanske helt enkelt inte fixade det och mådde sämre när du skickade mängder av sms samt ringde. Han behöver inte stå till svars för dig.

• Kakan71k

Nej det är inte därför jag skulle prata med honom.

Jag är orolig för att han nu mår dåligt pga att han inte kom.Jag vill försöka hjälpa honom med det, ifall det är så.

• neverpreggo

Har ni inte den kontakten att du kan ta upp det utan att han skyggar ifrån så skicka ett sms att du finns där om han vill prata.

• Anonym (Z)

Beklagar din förlust.

Inte alla klarar av att se döende, sjuka människor. Din bror kanske är sådan och därför hanterade situationen som han gjorde. Jag skulle inte ta upp det om inte han själv gör det, särskilt inte om du misstänker att han blir arg. Var rädd om er syskonrelation.

Det är mycket praktiskt för er att hantera nu tillsammans efter dödsfallet, så ni kommer antagligen ses mycket och då kan du nog känna in om han mår dåligt. Men jag skulle som sagt inte ta upp det. Det går inte att göra ogjort, låt det vara.

Svar på tråden Min bror kom ej till Pappas dödsbädd..