• Anonym (Päls)

Raka en katt?

Jag vet att min rubrik ser hemsk ut med frågan är faktiskt seriös.

Saken är den att familjen har en katt, en långhårig variant. Vi köpte katten för att han är trevlig, pälsen struntar vi i. Det jag undrar är om man kan raka honom eller om det är en hemsk tanke. Jag resonerar så att han kanske skulle tycka det var skönt? Han gillar inte att bli kammad eller borstad och han får lätt tovor som till slut får klippas bort. Vi skulle aldrig raka av pälsen om det på något sätt skulle skada katten men det är väl bara hår, eller? Det som skulle kunna stressa honom är väl egentligen själva utförandet men han ska sövas av en annan anledning snart så då kan man passa på medan han sover?

Eller är det djurplågeri? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-02 01:03
    Jag formulerade mig fel, vi vill naturligtvis inte raka kattskrället utan bara trimma ner pälsen så den blir ett par cm.

• Svar på tråden Raka en katt?
  • Anonym (..)

Vi får ibland köra lite med en trimmer på katten, om den fått tovor i pälsen som är svåra att få bort. Det gör vi när den är vaken, men vi är två som hjälper till. Klart man kan göra det om den är sövd av annan anledning, men det händer väl k princip aldrig att man säger ett djur?

Raka den helt däremot känns väl onödigt o blir väl kallt också för den...

• Anonym (Päls)
    Anonym (..) skrev 2018-10-01 07:57:50 följande:

Vi får ibland köra lite med en trimmer på katten, om den fått tovor i pälsen som är svåra att få bort. Det gör vi när den är vaken, men vi är två som hjälper till. Klart man kan göra det om den är sövd av annan anledning, men det händer väl k princip aldrig att man säger ett djur?

Raka den helt däremot känns väl onödigt o blir väl kallt också för den...

Han ska sövas pga tandsten. Det är som sagt en innekatt så han lär inte frysa. Tycker mest han är besvärad av allt hår.
  • Meriall

Nej det kliar ju massor när håret växer ut. Raka den inte. Men klipp den kort om ni tror det vore bättre. Det blir ju inte så stor skillnad för er.

• Anonym (Rådfråga)
    Anonym (Päls) skrev 2018-10-01 08:08:36 följande:

Han ska sövas pga tandsten. Det är som sagt en innekatt så han lär inte frysa. Tycker mest han är besvärad av allt hår.

Om katten ändå ska sövas och ska till veterinär pga annan anledning så fråga veterinären och hör vad denne säger, om han eller hon tycker att det är en bra eller dålig ide.
  • Anonym (Päls)
    Meriall skrev 2018-10-01 08:12:01 följande:

Nej det kliar ju massor när håret växer ut. Raka den inte. Men klipp den kort om ni tror det vore bättre. Det blir ju inte så stor skillnad för er.

Jag formulerade mig slarvigt, jag menar absolut inte att raka så mycket utan mer trimma ner pälsen till ca 2 cm. Kliar det fortfarande då tror du?
  • Anonym (Päls)
    Anonym (Rådfråga) skrev 2018-10-01 08:13:04 följande:
    Om katten ändå ska sövas och ska till veterinär pga annan anledning så fråga veterinären och hör vad denne säger, om han eller hon tycker att det är en bra eller dålig ide.
    Det ska jag absolut göra, ville bara kasta ut frågan anonymt här först för att sondera terrängen. Om ni bara skrattat eller kallat mig elak hade jag inte vågat fråga ens :-S
  • Anonym (..)
    Anonym (Päls) skrev 2018-10-01 08:15:07 följande:

Jag formulerade mig slarvigt, jag menar absolut inte att raka så mycket utan mer trimma ner pälsen till ca 2 cm. Kliar det fortfarande då tror du?

Vår katt brukar aldrig bli besvärad av att vi trimmat bort tovor, snarare blir den ganska tillgiven efteråt, det är nog skönt för den att bli av med tovor i pälsen.

Vi brukar trimma bort fläckvis ner till typ 0.5cm eller så, vi låter ju mer vara kvar om tovorna sitter längre ut.
  • Anonym (Praktisk)

Det blir inte mycket ull

• brallison

Nu är alla katter olika, men vill bara nämna min mammas persiska katt. Hon trimmar henne ett par ggr om året just när det blir för många tovor (hon hatar att bli borstad). De söver katten för det och jag kan säga att nästan en månad efteråt så fryser katten - hela tiden försöker att hitta en varm plats att ligga på med nåt täcke, väldigt nervös och så. Hon har aldrig gått ut utan bor i en lägenhet. Men ni kan ju prova en gång och se hur den känner sig efteråt.

• Anonym (Vetsyrra)

Hej! På djurkliniken jag arbetar på får vi in många så kallade lejonklippningar av katter. Större delen av alla som låter klippa ner sina katter återkommer för fler klippningar då katten är nöjdare när den slipper bli borstad och inte känner sig begränsad av tovor som stramar. Man klipper alltså ner pälsen med trimmer så den är inte rakad. Pälsen växer ju ut, så det kan ju vara värt att försöka en gång åtminstone. Men ring och hör om de har möjlighet att göra det samtidigt som tandstenen, beroende på hur mycket som ska göras i munnen vill man kanske inte låta katten ligga sövd/sederad allt för länge. Lycka till!

Svar på tråden Raka en katt?