• Anonym (Päls)

Raka en katt?

Jag vet att min rubrik ser hemsk ut med frågan är faktiskt seriös.

Saken är den att familjen har en katt, en långhårig variant. Vi köpte katten för att han är trevlig, pälsen struntar vi i. Det jag undrar är om man kan raka honom eller om det är en hemsk tanke. Jag resonerar så att han kanske skulle tycka det var skönt? Han gillar inte att bli kammad eller borstad och han får lätt tovor som till slut får klippas bort. Vi skulle aldrig raka av pälsen om det på något sätt skulle skada katten men det är väl bara hår, eller? Det som skulle kunna stressa honom är väl egentligen själva utförandet men han ska sövas av en annan anledning snart så då kan man passa på medan han sover?

Eller är det djurplågeri? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-02 01:03
    Jag formulerade mig fel, vi vill naturligtvis inte raka kattskrället utan bara trimma ner pälsen så den blir ett par cm.

• Svar på tråden Raka en katt?
  • Anonym (Biobonus)

Vi brukade trimma vår perser varje sommar innan vi åkte till landet (i kombination med att han sövdes för att ta tandsten). Då trimmade vi bara ner håret på undersidan, eftersom han var känsligast där (tyckte om att bli kammad på ovansidan) och det var också där det trasslade till sig mest när han gick i gräs, löv, pinnar etc.

Han såg ganska normal ut, vilket vi tyckte var viktigt. Katter som blir heltrimmade brukar skämmas...

• Pentra

Katter som tvingas bli rakade eller grovt trimmade intill skinnet går omkring och skäms och mår dåligt och fryser tills pälsen växer ut. Och när nu vinterhalvåret närmar sig så kommer katten verkligen att frysa. Dessutom så kan de bli mobbade och ratade av andra katter och kattkompisar och även åka på stryk eftersom de kan ses som sjuka individer. Raka/hårdtrimma skall man bara låta göra i absoluta nödfall. Men, tovor är ju väldigt besvärande för katten, så borsta och klipp tovor när de dyker upp. Kan ni inte det så låt omplacera katten till någon som har tid och lust att ta hand om den. ... För många år sedan så hade vi en blandras mellan Perser och Maine Coon. Inte bra. Han hade Maine Coonens temperament, och vilja till livlig utomhusvistelse, och Perserns långa fluffpäls. Det slutade med lejonklippning när våren kom... :-/ Vi kommer inte att skaffa den rasblandningen igen. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Päls)
    Pentra skrev 2018-10-01 11:19:02 följande:

Katter som tvingas bli rakade eller grovt trimmade intill skinnet går omkring och skäms och mår dåligt och fryser tills pälsen växer ut. Och när nu vinterhalvåret närmar sig så kommer katten verkligen att frysa. Dessutom så kan de bli mobbade och ratade av andra katter och kattkompisar och även åka på stryk eftersom de kan ses som sjuka individer. Raka/hårdtrimma skall man bara låta göra i absoluta nödfall. Men, tovor är ju väldigt besvärande för katten, så borsta och klipp tovor när de dyker upp. Kan ni inte det så låt omplacera katten till någon som har tid och lust att ta hand om den. ... För många år sedan så hade vi en blandras mellan Perser och Maine Coon. Inte bra. Han hade Maine Coonens temperament, och vilja till livlig utomhusvistelse, och Perserns långa fluffpäls. Det slutade med lejonklippning när våren kom... :-/ Vi kommer inte att skaffa den rasblandningen igen. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Vem har sagt att vi inte har tid och lust att ta hand om katten? 
  • Pentra
    Anonym (Päls) skrev 2018-10-01 23:35:00 följande:
    Vem har sagt att vi inte har tid och lust att ta hand om katten? 

Varför frågar du mig det? Hur skall jag kunna veta det? Inte vet jag. Det var inte jag iaf. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (S)

Du kan absolut låta katten bli trimmad om den har besvär med tovor. Raka helt kalt är inte att rekommendera men om katten ska sövas ändå så säg till om trimmning så fixar nån djurskötare det. Min katt fick hela magen renrakad för han skulle på ultraljud och efter var han helt förtvivlad och slickade och slickade på kala magen men professionella rakar ju inte så mycket när det bara gäller tovor. Många katter tycker det är skönt att bli av med tovorna och större delen av pälsen. Tovor stramar ju och kan göra ont, på djur med riktigt stora tovor som man rakat bort har en del haft blåmärken av tovorna dragit i huden så att säga.

• Anonym (A)
    Meriall skrev 2018-10-01 08:12:01 följande:
    Nej det kliar ju massor när håret växer ut. Raka den inte. Men klipp den kort om ni tror det vore bättre. Det blir ju inte så stor skillnad för er.
    Håller med
  • Anonym (goda grannar)

Grannen friserade sig långhåriga ladugårdskatt med kosaxen, den såg givetvis ful ut efteråt men innan brukade den vara tovig.

• Anonym (Vår katt)

Vår katt får mycket tovor på magen och trimmas hos veterinären med jämna mellanrum, på magen inte hela katten. Mest sommarhalvåret. Hon verkar tycka det är skönt.

• LFF
    Pentra skrev 2018-10-01 11:19:02 följande:

Men, tovor är ju väldigt besvärande för katten, så borsta och klipp tovor när de dyker upp. Kan ni inte det så låt omplacera katten till någon som har tid och lust att ta hand om den. ..
    Pentra skrev 2018-10-01 23:57:02 följande:

Varför frågar du mig det? Hur skall jag kunna veta det? Inte vet jag. Det var inte jag iaf. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Du skriver ju det i ditt eget inlägg att om TS inte kan ta hand om kattes tovor och borsta och klippa så ska TS omplacera katten till någon som har tid och lust att ta hand om den. TS katt gillar inte att bli borstad och därmed uppstår tovor.

TS: Så länge du bar klipper ner den lite och inte heltrimmar så brukar det vara ok. Om det är något speciellt område på katten som är extra problematiskt så klipp bara ner den där. Vissa katter (och hundar) blir hopplöst lätt toviga i pälsen och är fruktansvärt hårömma.

• Anonym (Päls)
    LFF skrev 2018-10-02 14:30:52 följande:

Du skriver ju det i ditt eget inlägg att om TS inte kan ta hand om kattes tovor och borsta och klippa så ska TS omplacera katten till någon som har tid och lust att ta hand om den. TS katt gillar inte att bli borstad och därmed uppstår tovor.

TS: Så länge du bar klipper ner den lite och inte heltrimmar så brukar det vara ok. Om det är något speciellt område på katten som är extra problematiskt så klipp bara ner den där. Vissa katter (och hundar) blir hopplöst lätt toviga i pälsen och är fruktansvärt hårömma.

Tack, jag orkade inte ens svara människan!

Vår katt verkar vara väldigt håröm, typiskt. Förra katten var precis tvärtom, älskade att bli borstad och njöt av att vi klippte bort eller trasslade ut tovor.
  • Jemp

Det är absolut bättre att klippa ner än att den har tovor.

• Anonym (Nakenkatt)

Det kanske är en sån du ska ha.

• Anonym (M)

Mamma rakar min katt som numer bor hos henne. Han får stora tovor som sätter sig så nära huden att det inte går o klippa, sen fastnar halva toabesöket i rumpan. Nu ska kanske tilläggas att han är en norsk skogkatt/Maine coon så han har tjock lång päls. Han njuter när han blivit rakad och kan tvätta sig:)

• Pentra
    LFF skrev 2018-10-02 14:30:52 följande:
    Du skriver ju det i ditt eget inlägg att om TS inte kan ta hand om kattes tovor och borsta och klippa så ska TS omplacera katten till någon som har tid och lust att ta hand om den. TS katt gillar inte att bli borstad och därmed uppstår tovor. TS: Så länge du bar klipper ner den lite och inte heltrimmar så brukar det vara ok. Om det är något speciellt område på katten som är extra problematiskt så klipp bara ner den där. Vissa katter (och hundar) blir hopplöst lätt toviga i pälsen och är fruktansvärt hårömma.

För det första så rycker du enstaka meningar ur sitt fulla sammanhang, vilket ger en halt felaktig bild utav det jag faktiskt skrev. För det andra så skrev jag "kan ni inte" (="om ni inte kan", dvs ett villkor/en sk. if-sats); jag skrev INTE "ni kan inte" (ett påstående); och det är en väldig skillnad! Vissa här verkar ha allvarliga problem med läsförståelse! ... En utav mina katter höll på att dö efter att ha blivit sövd, så att söva katten inför trimmning/tovborttagning bör man bara göra i nödfall. Vi brukar därför att hjälpas åt med att klippa tovor ur kattpäls, när det väl behövs. En distraherar och gullar med katten, medan den andra klipper bort tovorna. ... Hälsningar, Pentra
Svar på tråden Raka en katt?