• Anonym (TS)

Förtroendekris

Han var otrogen nästa ett år in i vårt förhållande. Jag fick veta detta nyligen. Det var fem år sen. Men jag lider av förtroendekris och vet inte hur jag ska tänka. Även om det var länge sedan så gör det ju ont ändå? Speciellt eftersom att jag aldrig fick bearbeta det då. Tips?!

• Svar på tråden Förtroendekris
  • Anonym (A)
    Anonym (jag) skrev 2018-10-03 15:13:42 följande:
    Om jag vore du skulle jag sluta dalta med idioten och ställa lite krav... börja med att påpeka att....

"DU sabbade vårt förhållande genom att doppa i fel hål, ge mig en lista på 10 bra skäl till varför jag inte ska be dig dra åt helvete och skaffa mig en bättre man så ska jag fundera lite"

Och vips så har du vänt på ansvaret och han får sig förhoppningsvis en liten hint om att han kanske också behöver anstränga sig lite för att få en andra chans
    Håller med
  • Anonym (jag)
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-03 17:12:41 följande:

Anonym Jag; nu behöver du skärpa dina sinnen en liten aning och förmå dig själv att ta fram åtminstone en gnutta läsförståelse Tungan ute

TS skriver mycket tydligt i jag-form och därför svarar jag till TS.

Du öppnar liksom ett helt annat kapitel än det som TS frågar om, eller hur?

Mitt tips och mitt förslag framgår av mitt svar.
    Men den självklara grunden för TS är ju att först fastställa för sig själv om hon älskar honom. Det är en självklar förutsättning för att mitt tips till TS ska ha någon som helst bäring. 

Att du ens kan inbilla dig själv, och dessutom försöker inbilla TS, att hennes partner (HAN som du skriver) skulle kunna lösa och bota att TS har en egen personlig förtroendekris är helt enkelt obegriplig.

Visst kan det ligga något i dina egna åsikter och uppfattningar om otrohet osv, men det har ju ingenting med TS trådstart att göra. 
    Tvärtom så väljer du att öppna upp ett kapitel som snarare spär på TS förtroendekris (!).

Men om jag läser dig rätt i denna tråden och i andra trådar så är det din personliga önskan att TS förhållande ska krascha och ta slut, liksom du önskar att alla andra förhållanden som varit utsatta för otrohet tar slut på samma sätt.

Jag tycker du är ute i ogjort väder när du driver din egen personliga tes (vendetta?) på andras bekostnad.

Till TS vill jag säga ett stort lycka till.
    Låt inte "Anonym Jag" och liknande domedagsprofeter få störa dig. Flera av dem har förmodligen egna obearbetade problem.
    Det finns väldigt många förhållanden som klarar av en otrohet och många par, ofta kanske tack vare professionell hjälp, som klarar av att gå vidare stärkta, lyckligare och med en starkare kärlek.
    Jag talar av egen erfarenhet. Skrattande

Eller så är det du som behöver ta av skygglapparna och försöka se helheten.
    Ja jag har förstått mycket väl vad TS frågar om men frågorna kommer väl ur hur hennes situation ser ut eller tror du att de bara ploppat upp ur tomma intet?
    Och vem är det som försatt dem i den situationen?

Jag tycker inte alls den självklara grunden är enbart att fastställa för sig själv om hon älskar honom. Jag tycker det är minst lika självklart att faställa om han älskar henne och om man behandlar någon man älskar på det sättet? Vad spelar det för roll hur mycket TS älskar honom om han inte älskar eller respekterar henne?

Min personliga önskan är att TS ska stå upp för sig själv och inte låta sig köras över och ställa krav på att även han ska börja anstränga sig lite för att rätta till de skador HAN ställt till med. Vad det innebär för deras förhållande får de själva avgöra och förhoppningsvis komma fram till med hjälp av terapi som du föreslog.

Men samma korkade resonemang som du kör med så antar jag att du då hellre vill att TS ska lägga sig som en dörrmatta och låta honom kliva över henne som han vill, behandla henne som han vill för att sen sätta sig ner och inte göra ett skit för att reparera skadorna han ställt till med och enbart kröva att hon "ska släppa det"

Det låte ju ganska korkat eller hur? Så om vi slutar fjanta oss och återgå till det tråden handlade om istället för att handla om mig och personliga vedettor och domedagsprofeter som du så lägligt färsöker vända det till... tycker du inte själv att det är rimligt att den som sabbade deras förhållande rimligtvis borde vara den som är MEST aktiv för att försöka reparera skadorna HAN ställt till med?

Du väl svara på den enkla frågan jag ställde.... varför kan inte HAN boka in dem på terapi? Borde inte det varit han som föreslagit det?
  • Anonym (moralgubben)

Du befinner dig i en relationskris. Du har fått reda på något som berör dig mycket.
    Du ältar inte, du försöker förstå och bearbetar. Det spelar ingen roll när det hände.
    Du äger dina känslor och hur du reagerar. Så du måste få göra det på ditt sätt.
    Känner du att du fastnar så ska du söka upp någon som hjälper dig att strukturera upp det som händer i ditt inre. Tar du god tid på dig nu så får du det mer ordentligt gjort. Och slipper den stora oron senare i livet. Och lägg ner eventuell självmobbing.

• Anonym (Erfaren kvinna)

Anonym Jag; Har du ens funderat över varför du önskar att TS förhållande ska ta slut? Eller varför du önskar att alla andras förhållanden, som varit utsatta för otrohet, ska ta slut?
    Hur kan du ens ha mage att argumentera mot TS och andra, och önska dem att misslyckas, när de befinner sig i en så svår situation. 
    Jag tycker absolut att du själv på ditt eget personliga plan behöver fundera över dessa frågor och varför du väljer att uttrycka dig på ett sätt som kan upplevas ondskefullt mot människor som befinner sig i en svår situation.

Jag upprepar: Till TS vill jag säga ett stort lycka till.

Låt inte "Anonym Jag" och liknande domedagsprofeter få störa dig. Flera av dem har förmodligen egna obearbetade problem.
    Det finns väldigt många förhållanden som klarar av en otrohet och många par, ofta kanske tack vare professionell hjälp, som klarar av att gå vidare stärkta, lyckligare och med en starkare kärlek.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-04 15:13:14 följande:

Anonym Jag; Har du ens funderat över varför du önskar att TS förhållande ska ta slut? Eller varför du önskar att alla andras förhållanden, som varit utsatta för otrohet, ska ta slut?
    Hur kan du ens ha mage att argumentera mot TS och andra, och önska dem att misslyckas, när de befinner sig i en så svår situation. 
    Jag tycker absolut att du själv på ditt eget personliga plan behöver fundera över dessa frågor och varför du väljer att uttrycka dig på ett sätt som kan upplevas ondskefullt mot människor som befinner sig i en svår situation.

Jag upprepar: Till TS vill jag säga ett stort lycka till.

Har du funderat över varför du TROR att jag vill att deras relation ska ta slut när jag uttryckligen skrivit att jag inte vill det utan anser att det är upp till dem men tycker att han också borde anstränga sig lite? Läser du öht vad folk skriver eller rabblar du bara på baserat på vad du tror att de tycker?

Resten tänker jag inte ens bevara för tråden handlar inte om mig eller dig utan TS och hennes kille, att du sen försöker diskutera person istället för sak tolkar jag som att du helt enkel är jävligt dålig på att argumentera. Jag ser till exempel att du inte besvarat en enda av de frågor jag ställt.

Tycker du det är lämpligt att förstöra ett förhållande och sen bara sätta sig ner och förvänta sig att någon annan ska lösa det genom att "bara släppa det"?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-04 15:13:14 följande:

Att du sen fortsätter med att be TS skita i vad alla andra tycker och enbart lyssna på dig visar ju ännu tydligare på att du saknar all slags förmåga att argumentera för dina åsikter. Du kläcker bara ur dig ett påstående men sen kan du inte förklara varför man ska göra som du tycker utan bara utgå ifrån att du har rätt för att du säger dig ha "erfarenhet"... att olika människor kan ha olika erfarenheter och olika åsikter verkar inte existera i din värld Drömmer

Anonym Jag; jag vidhåller att jag tycker att du ska ta dig en funderar över ditt eget sätt att vara och uttrycka dig mot andra människor.

Att du själv tycker dig vara överlägsen på att argumentera ger ännu större anledning för dig att fundera över ditt eget beteende.
    Tror du verkligen på fullt allvar att TS, jag eller någon annan i denna tråden anser det vara viktigt att tävla och fastställa vem som är bra och dålig på att argumentera?
    Tråden handlar väl om väldigt mycket viktigare saker än om det är jag eller du som är bäst på att argumentera?
    Skärp dig och ta dig en egen funderare. Om du har något mera att säga så håll dig till trådstarten och visa att du karl nog att klara avstå från att argumentera med mig.

• Anonym (jag)
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-04 16:32:00 följande:

Anonym Jag; jag vidhåller att jag tycker att du ska ta dig en funderar över ditt eget sätt att vara och uttrycka dig mot andra människor.

Att du själv tycker dig vara överlägsen på att argumentera ger ännu större anledning för dig att fundera över ditt eget beteende.
    Tror du verkligen på fullt allvar att TS, jag eller någon annan i denna tråden anser det vara viktigt att tävla och fastställa vem som är bra och dålig på att argumentera?
    Tråden handlar väl om väldigt mycket viktigare saker än om det är jag eller du som är bäst på att argumentera?
    Skärp dig och ta dig en egen funderare. Om du har något mera att säga så håll dig till trådstarten och visa att du karl nog att klara avstå från att argumentera med mig.

Och jag vidhåller att du ska lära dig diskutera sakligt och åtminstone svara på frågor för tråden handlar inte om dig eller mig utan TS och hennes kille.

Så skärp dig och börja svara på frågor som rör topic istället för att ägna dig åt smutskastning a la sandlådan på dagis...Du har fortfarande inte svarat på frågan trotts att jag ställt den flera ggr nu

Jag har valt att svara på TS fråga om tips.

Du har valt att avstå från detta. 
    I stället har du valt att driva någon sorts vendetta mot mig. I denna tråden har jag ingen som helst skyldighet eller lust att svara på dina frågor till mig. Det kan vi i så fall sköta på ett helt annat sätt än att förpesta tråden.
    Snälla, ta dig en funderare och ge dig nu!

Anonym jag; Jag har ögnat igenom ditt dravel. Du påstår en massa saker som inte alls stämmer med vad jag har skrivit, eller vad jag tycker och står för.
    Dina rader av påståenden med frågetecken riktade till mig är som jag kan se inte alls relevanta för TS.

Möjligen en liten fråga, som jag tror alla utom du ändå förstår svaret på.
    Varför anser jag att hon och inte han ska boka terapeut?

TS skriver att det handlar om en förtroendekris.
    Därför bör hon själv hålla i initiativet och inte överlåta initiativet till den som hon inte känner förtroende för.
    Detta är högst elementärt för alla som begriper något.

Som jag sade, om det ska vara någon ide för hennes egen del så bör hon först fastställa helt enskilt och egoistiskt för sin egen del om hon älskar honom.
    Under förutsättning hon gör det så blir det först i nästa steg relevant att fastställa om han älskar henne.
    Även detta är en självklarhet för alla som begriper något.

I en förtroendekris bör det vara hon som för sin egen del först fattar beslut om ifall hon vill att de ska gå i terapi. Hon ska självfallet inte överlåta beslutet till honom för vilken hon (för tillfället?) inte känner förtroende för.

Anonym Jag; du bara ältar om vem som gjort fel och vilka skyldigheter han har.
    Men detta är helt ointressant innan TS vet var hon själv står och att hon faktiskt känner förtroende för sig själv och för sina egna känslor innan hon kan börja bygga upp sitt förtroendet för honom.
    Vad som krävs av honom för att hon ska kunna bygga upp sitt eget förtroende för honom blir då nästa steg. Först då blir det relevant att utröna fel och vilka skyldigheter han har.
    Men min åsikt är given, om hon kommer så långt, så har han självfallet långtgående skyldigheter och mycket stort ansvar. Något annat har jag aldrig sagt!

Snälla Anonym Jag; Lägg av nu. Ägna dig nu åt tråden, trådstarten och åt TS.
    Och ta dig en rejäl personlig funderare.

Svar på tråden Förtroendekris