• Anonym (TS)

Förtroendekris

Han var otrogen nästa ett år in i vårt förhållande. Jag fick veta detta nyligen. Det var fem år sen. Men jag lider av förtroendekris och vet inte hur jag ska tänka. Även om det var länge sedan så gör det ju ont ändå? Speciellt eftersom att jag aldrig fick bearbeta det då. Tips?!

• Svar på tråden Förtroendekris
  • Anonym (jag)
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-04 17:09:54 följande:

Jag har valt att svara på TS fråga om tips.

Du har valt att avstå från detta. 
    I stället har du valt att driva någon sorts vendetta mot mig. I denna tråden har jag ingen som helst skyldighet eller lust att svara på dina frågor till mig. Det kan vi i så fall sköta på ett helt annat sätt än att förpesta tråden.
    Snälla, ta dig en funderare och ge dig nu!

Ehm,. jag har visst gett TS tips, om vad jag tycker hon ska göra,  här är ett exempel...
    Anonym (jag) skrev 2018-10-03 15:13:42 följande:

Om jag vore du skulle jag sluta dalta med idioten och ställa lite krav... börja med att påpeka att....

"DU sabbade vårt förhållande genom att doppa i fel hål, ge mig en lista på 10 bra skäl till varför jag inte ska be dig dra åt helvete och skaffa mig en bättre man så ska jag fundera lite"

Och vips så har du vänt på ansvaret och han får sig förhoppningsvis en liten hint om att han kanske också behöver anstränga sig lite för att få en andra chans

Att det sen inte överensstämmer med vad du tycker betyder inte att det är detsamma som att "avstå från att ge tips"

Eh, va ? Snacka om att dra på sig offerkoftan när det passar....våran eminenta diskussion började när jag svarade på detta inlägg från dig...
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-03 15:30:59 följande:

Om du älskar honom och vill vara lycklig och fortsätta utveckla ert liv tillsammans så ska du absolut se till att få professionell hjälp.
    Det är ett mycket vanligt problem och i de flesta fall relativt enkelt att komma över detta om man får god professionell hjälp.
    Eftersom du är kvinna har du sannolikt chansen få gratis hjälp genom kommunens familjerådgivning. Dock kan det variera i kompetensen och möjligheten att få "god" hjälp, särskilt i dessa tider då alla kommunala resurser är ansträngda pga våra nya samhällsproblem.

Jag skulle råda till privat hjälp, även om ni måste betala.
    I ett längre perspektiv är det säkert även ekonomiskt lönsamt för dig och er att få hjälp.
    Om din man älskar dig och vill fortsätta så borde detta vara ert gemensamma intresse och att kostnaden är er gemensamma. Sannolikt behöver ni även gemensam konsultation och ni båda var för sig behöver enskild konsultation.
    Kolla upp en terapeut som är välrenommerad.
    Det är väl värt pengarna och jag talar av egen erfarenhet.
    Lycka till!

med detta...
    Anonym (jag) skrev 2018-10-03 16:48:18 följande:
    Naje, alltså jag håller med om det mesta du skriver och terapi är bra, det borde alla par göra med jämna mellanrum :)

Men, det jag hakar upp mig på är "om DU älskar honom", jag tror inte det räcker med att en person i ett förhållande älskar den andra, det måste båda göra. Och jag tror heller inte det räcker med att en av personerna gör allt för att försöka få förhållandet funka det måste båda göra.

Han har genom sin otrohet visat att han tydligen inte värderade deras förhållande speciellt mycket, och inte nog med det, därefter verkar han heller inte anstränga sig speciellt mycket för att bevisa motsatsen. Det kan ju bli lite svårt för TS att utöver den "käftsmäll" hon redan fått dessutom vara den som ska på egen hand ska försöka lösa problemen som HAN skapat medan han helt enkelt kan sitta med tummen i röven och tycka att hon bara ska släppa det.

Jag tycker HAN behöver visa TS att han ångrar det han gjort och är villig att göra allt för att kompensera henne för det och få en andra chans för att TS öht ska överväga att ge honom en andra chans och återfå sitt förtroende. Varför kan inte HAN boka in dem på terapi?
    Notera att jag här fortfarande diskuterar TS och hennes förhållande och inte dig.och att jag faktiskt höll med dig i vissa delar. Som svar på detta skriver du såhär...
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-03 17:12:41 följande:

Anonym Jag; nu behöver du skärpa dina sinnen en liten aning och förmå dig själv att ta fram åtminstone en gnutta läsförståelse Tungan ute

TS skriver mycket tydligt i jag-form och därför svarar jag till TS.

Du öppnar liksom ett helt annat kapitel än det som TS frågar om, eller hur?

Mitt tips och mitt förslag framgår av mitt svar.
    Men den självklara grunden för TS är ju att först fastställa för sig själv om hon älskar honom. Det är en självklar förutsättning för att mitt tips till TS ska ha någon som helst bäring. 

Att du ens kan inbilla dig själv, och dessutom försöker inbilla TS, att hennes partner (HAN som du skriver) skulle kunna lösa och bota att TS har en egen personlig förtroendekris är helt enkelt obegriplig.

Visst kan det ligga något i dina egna åsikter och uppfattningar om otrohet osv, men det har ju ingenting med TS trådstart att göra. 
    Tvärtom så väljer du att öppna upp ett kapitel som snarare spär på TS förtroendekris (!).

Men om jag läser dig rätt i denna tråden och i andra trådar så är det din personliga önskan att TS förhållande ska krascha och ta slut, liksom du önskar att alla andra förhållanden som varit utsatta för otrohet tar slut på samma sätt.

Jag tycker du är ute i ogjort väder när du driver din egen personliga tes (vendetta?) på andras bekostnad.

Till TS vill jag säga ett stort lycka till.
    Låt inte "Anonym Jag" och liknande domedagsprofeter få störa dig. Flera av dem har förmodligen egna obearbetade problem.
    Det finns väldigt många förhållanden som klarar av en otrohet och många par, ofta kanske tack vare professionell hjälp, som klarar av att gå vidare stärkta, lyckligare och med en starkare kärlek.
    Jag talar av egen erfarenhet. Skrattande

Du snackar om mig och vad du tycker om mig och bla bla bla... och samtliga övriga inlägg har exakt samma innehåll. Men nu sitter du alltså här och tycker synd om dig själv och anser dig ha blivit utsatt för "en personlig vendetta"?

Alltså , snacka om att ha NOLL självinsikt och verklighetsförankring..så hädanefter kommer jag inte svara på något inlägg som INTE rör topic, för du verkar ärligt talat inte riktigt frisk. Dina åsikter om mig kan du stoppa upp någonstans, tråden handlar fortfarande inte om mig eller dig utan om TS och hennes kille.

• Anonym (jag)
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-04 17:29:35 följande:

Möjligen en liten fråga, som jag tror alla utom du ändå förstår svaret på.
    Varför anser jag att hon och inte han ska boka terapeut?

TS skriver att det handlar om en förtroendekris.
    Därför bör hon själv hålla i initiativet och inte överlåta initiativet till den som hon inte känner förtroende för.
    Detta är högst elementärt för alla som begriper något.

Som jag sade, om det ska vara någon ide för hennes egen del så bör hon först fastställa helt enskilt och egoistiskt för sin egen del om hon älskar honom.
    Under förutsättning hon gör det så blir det först i nästa steg relevant att fastställa om han älskar henne.
    Även detta är en självklarhet för alla som begriper något.

I en förtroendekris bör det vara hon som för sin egen del först fattar beslut om ifall hon vill att de ska gå i terapi. Hon ska självfallet inte överlåta beslutet till honom för vilken hon (för tillfället?) inte känner förtroende för.

Anonym Jag; du bara ältar om vem som gjort fel och vilka skyldigheter han har.
    Men detta är helt ointressant innan TS vet var hon själv står och att hon faktiskt känner förtroende för sig själv och för sina egna känslor innan hon kan börja bygga upp sitt förtroendet för honom.
    Vad som krävs av honom för att hon ska kunna bygga upp sitt eget förtroende för honom blir då nästa steg. Först då blir det relevant att utröna fel och vilka skyldigheter han har.
    Men min åsikt är given, om hon kommer så långt, så har han självfallet långtgående skyldigheter och mycket stort ansvar. Något annat har jag aldrig sagt!

Snälla Anonym Jag; Lägg av nu. Ägna dig nu åt tråden, trådstarten och åt TS.
    Och ta dig en rejäl personlig funderare.

Titta du KAN ju diskutera sakligt när du vill, bra där {#emotions_dlg.flower}

Ja, det är en kris som bla berör förtroende (men också mycket mer). Och som jag tidigare skrev så handlar det om att TS bla ska försöka förmå sig att lita på honom igen, men hur ska det gå till om han inte gör ett skvatt för att det ska ske? Förtroende mellan två personer beror ju på hur BÅDA agerar mot varandra. Förtroende är inte något man bara plockar ur luften. Framförallt inte när man precis visat att man inte gick att lita på. Då borde man väl rimligtvis försöka bevisa att man går att lita på igen?

Ja, hon bör fundera över sina känslor för honom, helt korrekt. Men tror du inte att hennes känslor för honom är lite beroende av hur han agerar mot henne? Och är det då inte rimligt att tro att de förmodligen kommer vara mer positiva om han visar henne att han ångrar sig och gör allt för att hjälpa henne återfå sitt förtroende? 

Ja jag påpekar vem som gjort fel för att det är ganska centralt i kriser som orsakats av att någon HAR behandlar någon annan fel och där den drabbade sen ska försöka förmå sig själv att förlåta. Om ingen gjort fel, vad finns det att förlåta?
    Och om man ska förlåta borde det väl rimligtvis föranledas av att den som gjort fel står för det och tar på sig ansvaret för det?

Om du hade vetat så mycket som du påstår om terapi så hade du förmodligen vetat att man i terapi FÖRST försöker försonas kring själva otroheten och SEN diskuterar man förhållandet och eventuella orsaker. Och att försonas kring något innebär att per definition någon faktiskt har gjort fel, annars finns det inte att försonas över.

Så då undrar jag varför du med alla medel försöker ta bort skuld och vem som gjort fel ur ekvationen när den faktisk är centralt för en eventuell försoning?
  • Anonym (moralgubben)

Jag har aldrig förstått begreppet själsvän. Betyder det att det sitter någon någonstans och parar ihop människor. Sedan gäller det för oss att hitta densamme.
    Eller är det något vi fäster oss vid i en speciell situation oftast en besvärlig sådan.

Skulle jag vara dig så skulle jag om jag var modig nog inte bestämma något för framtiden förutom att ta mig en rejäl genomkörare med  mig själv. Du skriver att du alltid varit den som blivit ratad och varit den som varit underordnad. En vanlig bild för många tjejer. Dessutom beskriver du en stor rädsla om det inte blir din själsvän och du vid en separation.
    Naturligtvis skrämmer det dig att bli ensam.Men tänk om du istället skulle ta tid på dig och tillsammans med en bra terapeut gå igenom ditt liv, försöka förstå varför du är som du är idag. Och framförallt se vad som finns i dig som du aldrig fått använda. Tänk om det kliver fram en tjej som har em massa talanger hon aldrig fått använda. Som andra aldrig frågat efter. Saker som kan göra att du inte behöver underordna dig och istället börjar ställa krav i dina relationer. Det skulle tom kunna var så att du behöver en tid för dig själv och dina barn för att riktigt få lära känna den eventuellt nya tjej som växer fram.
    Det är väldigt vanligt att man tappar bort sidor hos sig själv när man är rädd och alltid försöker vara andra tillags.
    När jag läser din text framstår du för mig som en väldigt ledsen och sårbar tjej.Ja på gräns till deprimerad. Är det så ar det viktigt att du får hjälp. Innan du går in i den berömda väggen. Jag har ofta mött detta. Men jag har många ggr också mött samma kvinnor när de hittat sig själva och börjat leva ett liv både med och utan sin partner Men med högt buret huvud.

• Anonym (TS)

Intressanta tankar och svar. Vi är idag gifta och har precis fått barn. Jag är absolut inte i tankarna att lämna honom men jag är väldigt ledsen... Det som jag var/är så rädd för har hänt och det känns bedrövligt. För att jag ska kunna reda ut detta har jag faktiskt sökt hjälp för att kunna bearbeta och inte hamna i ett svartsjuke träsk som är på väg med en himla fart. Alla är för mig misstänkta och jag drömmer massa mardrömmar hela tiden. Jag har fått ut mina aggressioner på honom och jag ser hur dåligt han mår och hur mycket han ångrar det. Jag tvivlar inte på att han lider precis som jag. Men jag vill att lidandet och krisen ska vara över snart så att jag kan lägga min energi på viktigare, roligare och konstruktiva saker istället. Vi har valt varandra och vill vara med varandra och då måste man kämpa på och gå vidare. Jag är dock fortfarande fylld av agg, bitterhet och rädslor. Känslor av otillräcklighet och sorg. Jag är så ledsen för detta och jag tycker att det är så himla tråkigt. Men jag tänker inte ge upp och gräva ner mig i sorg. Allt annat i vårt förhållande är så härligt och värdefullt. Därför vill jag inte att det ska få förstöra allt.

• Anonym (Erfaren kvinna)

Tack TS för uppdatering.
    Jag blir glad för din skull, även om du självfallet har svårigheter som återstår.
    Mina tips och mina antaganden var inte ogrundade, trots att vissa här har försökt håna och misskreditera mig.
    Se till att du får bra hjälp.
    Nöj dig inte om du känner minsta tvekan inför den person som hjälper dig. I så fall finns det flera och säkerligen någon som passar bättre för dig.

Varna kramar till dig och stort lycka till! 
    {#emotions_dlg.flower}Solig

• Anonym (jag)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-09 08:40:40 följande:

Intressanta tankar och svar. Vi är idag gifta och har precis fått barn. Jag är absolut inte i tankarna att lämna honom men jag är väldigt ledsen... Det som jag var/är så rädd för har hänt och det känns bedrövligt. För att jag ska kunna reda ut detta har jag faktiskt sökt hjälp för att kunna bearbeta och inte hamna i ett svartsjuke träsk som är på väg med en himla fart. Alla är för mig misstänkta och jag drömmer massa mardrömmar hela tiden. Jag har fått ut mina aggressioner på honom och jag ser hur dåligt han mår och hur mycket han ångrar det. Jag tvivlar inte på att han lider precis som jag. Men jag vill att lidandet och krisen ska vara över snart så att jag kan lägga min energi på viktigare, roligare och konstruktiva saker istället. Vi har valt varandra och vill vara med varandra och då måste man kämpa på och gå vidare. Jag är dock fortfarande fylld av agg, bitterhet och rädslor. Känslor av otillräcklighet och sorg. Jag är så ledsen för detta och jag tycker att det är så himla tråkigt. Men jag tänker inte ge upp och gräva ner mig i sorg. Allt annat i vårt förhållande är så härligt och värdefullt. Därför vill jag inte att det ska få förstöra allt.

Bra att det kanske är på väg att lösa sig, framför allt när ni fått barn.

Du skriver en hel del och vad du känner och vad du har för planer, men hur är det med honom? Vad känner han, gör han något konstruktivt för att underlätta för dig?

Om han inte gör det, skulle dina känslor lätta om han gjorde det?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-09 13:11:04 följande:

Mina tips och mina antaganden var inte ogrundade, trots att vissa här har försökt håna och misskreditera mig.

Om du läser inlägg #21 igen så kommer du kanske märka att det faktiskt var DU som startade misskrediteringen, hånandet och personangreppen och att du sen fortsatte med det trotts upprepade påminnelser om att du var OT. 

Så nej, du har absolut inte blivit hånad eller misskrediterad, du fick helt enkelt svar på tal på en nivå som du själv valde.
  • Anonym (TS)

Han skrev sexuella saker till en tjej som han var betuttad i och som han tidigare träffat. Han skrev om mig.... "om jag inte var tillsammans med xxxx skulle jag...". Detta var fem år sen!! Mycket har hänt sedan dess. Men jag tänker på det mycket. Är det töntigt att jag blir så ledsen? Att jag ältar det? Det är kanske inte så stort som jag gör det? Jag känner mig så lost fortfarande... Är jag tramsig? Det var ett litet snedsteg? Eller?

• Anonym (jag)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-19 19:50:06 följande:

Han skrev sexuella saker till en tjej som han var betuttad i och som han tidigare träffat. Han skrev om mig.... "om jag inte var tillsammans med xxxx skulle jag...". Detta var fem år sen!! Mycket har hänt sedan dess. Men jag tänker på det mycket. Är det töntigt att jag blir så ledsen? Att jag ältar det? Det är kanske inte så stort som jag gör det? Jag känner mig så lost fortfarande... Är jag tramsig? Det var ett litet snedsteg? Eller?

Dina känslor är fullt nauturliga,

krisochtraumacentrum.se/kunskap-om-trauma/krisreaktioner/

Det han gjorde var ett svek, att det var fem år sen spelar ingen roll sett ur din synvinkel. För honom var det för fem år sen , för dig började det i samma sekund som du fick reda på det.

Så skyll inte det på dig själv, din reaktion är fullständigt normal och den som ansvarar för den är han inte du. Om det var ett litet eller stort snedsteg kan bara du avgöra för det var dig han svek. Och av att döma på din reaktion så var det inte ett litet snedsteg för dig och det har du ingen som helst anledning att skämmas över. Låt INGEN tala om för dig vad du ska känna och om det är rätt eller fel.
  • Anonym (TS)

Det känns så skönt att läsa det du skriver!

Det känns som en lättnad. Ja tydligen är det ett svek som svider i hjärtat lite för bra just nu....

• Anonym (TS)
    Anonym (moralgubben) skrev 2018-10-04 00:23:15 följande:

Du befinner dig i en relationskris. Du har fått reda på något som berör dig mycket.

Du ältar inte, du försöker förstå och bearbetar. Det spelar ingen roll när det hände.

Du äger dina känslor och hur du reagerar. Så du måste få göra det på ditt sätt.

Känner du att du fastnar så ska du söka upp någon som hjälper dig att strukturera upp det som händer i ditt inre. Tar du god tid på dig nu så får du det mer ordentligt gjort. Och slipper den stora oron senare i livet. Och lägg ner eventuell självmobbing.

Ja.... Det där med självmobbing är svårt att lägga av med. Jag tittar på hennes Facebook och så... Ser bara hur kass jag är och så. Jätte tråkigt. Det gör ju mig bara ledsen men jag tycks inte kunna sluta.
  • Anonym (Erfaren kvinna)

Men kära lilla hjärtat, hur svårt är det att sluta titta på hennes fb? Eller att helt sluta med fb?
    Som jag sagt tidigare, sök hjälp.

(Men du måste självfallet åtminstone försöka ta lite eget ansvar också. Det kan vara svårt för någon att hjälpa dig om du inte ens vill försöka lägga av med det du kallar "självmobbning".)

Svar på tråden Förtroendekris