• Tihi

Vad är grejen med Le Creuset?

Jag fick ett gäng Le Creuset kastruller och stekpannor men gav bort dom nästan direkt. Dom är ju hur tunga som helst även utan mat i dom och så fastnar ju allt man kokar och steker. Gjutjärnsstekpannor ska ju vara jättebra men Le Creuset har ju någon ytbehandling så att det inte är gjutjärn man steker i ändå. Kan någon förklara vad som anses vara så fantastiskt med deras saker för jag begriper inte vad det skulle vara. Jag fann bara nackdelar när jag använde dom.

• Svar på tråden Vad är grejen med Le Creuset?
  • Glinda från Oz

Jag har bara deras uppläggningsskålar, de är fantastiskt vackra. Le cruset gör så mycket mer än stekpannor och grytor

• Aniiee

Vet inte. Har ingen erfarenhet av märket. Alla deras panor är ju inte gjutjärn, dock. Dessutom så måste man ju köra in en ny gjutjärnspanna, och det tar ju några gånger. Jag brukar förstöra tre omgångar pannkakssmet innan jag är nöjd. Och ja, gjutjärn är tungt. 

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • äldreochklokare
    Tihi skrev 2018-10-01 23:33:07 följande:

Jag fick ett gäng Le Creuset kastruller och stekpannor men gav bort dom nästan direkt. Dom är ju hur tunga som helst även utan mat i dom och så fastnar ju allt man kokar och steker. Gjutjärnsstekpannor ska ju vara jättebra men Le Creuset har ju någon ytbehandling så att det inte är gjutjärn man steker i ändå. Kan någon förklara vad som anses vara så fantastiskt med deras saker för jag begriper inte vad det skulle vara. Jag fann bara nackdelar när jag använde dom.

Vi använder den jättestora grytan när vi ska laga mycket mat. Den är superbra! Jag förstår inte riktigt vad du menar med att saker fastnar, det gör det inte alls? 

Tung håller jag med om. 
  • Tihi
    Virriga Vera skrev 2018-10-02 06:53:05 följande:
    Det du kallar ytbehandling är emalj. Jag har en stor gryta från Le Creuset och har haft den i snart 40 år, den blir bara bättre och bättre.
    Det är inte den vita ytbehandlingen jag pratar om som finns i kastrullerna utan stekpannorna har någon svart non stick ytbehandling så man steker inte i gjutjärn.
    äldreochklokare skrev 2018-10-02 07:59:30 följande:
    Vi använder den jättestora grytan när vi ska laga mycket mat. Den är superbra! Jag förstår inte riktigt vad du menar med att saker fastnar, det gör det inte alls? 

Tung håller jag med om. 
    Det fastnar visst, både i stekpannorna och i kastrullerna när jag lagade en sås med mjölk t ex trots att jag rörde om och inte hade hög temperatur.
    Aniiee skrev 2018-10-02 02:09:39 följande:
    Vet inte. Har ingen erfarenhet av märket. Alla deras panor är ju inte gjutjärn, dock. Dessutom så måste man ju köra in en ny gjutjärnspanna, och det tar ju några gånger. Jag brukar förstöra tre omgångar pannkakssmet innan jag är nöjd. Och ja, gjutjärn är tungt. 
    Pannan må vara gjord i gjutjärn men det är ju inte det man steker i utan någon nonstick ytbehandling. Funderar på att köpa en äkta gjutjärnspanna att steka i men kommer maten att fastna i den också eller bara första gångerna man använder pannan?

• modsey

Älskar mina! Har två stora grytor som används mycket. Fick aldrig provat stekpannorna.

• LFF

Älskar min emaljerade ovala gryta! För att inte tala om de perfekta ugnsformarna vad gäller att göra lasagne (speciellt den stora).

För stekpannor använder vi Hackmans, samma med kastruller.

• Aniiee
    Tihi skrev 2018-10-02 14:42:50 följande:
    Pannan må vara gjord i gjutjärn men det är ju inte det man steker i utan någon nonstick ytbehandling. Funderar på att köpa en äkta gjutjärnspanna att steka i men kommer maten att fastna i den också eller bara första gångerna man använder pannan?

Beror på hur du sköter pannan, så klart. Och även hur du hanterar själva stekningen. Om du steker på rätt sätt, steker du in den ordentligt och sedan sköter om den på rätt sätt så har du en fantastis stekpanna som kommer hålla i 100+ år (min bäst gjutjärnspanna är ärvd i tre  generationer).
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Virriga Vera
    Tihi skrev 2018-10-02 14:42:50 följande:
    Det är inte den vita ytbehandlingen jag pratar om som finns i kastrullerna utan stekpannorna har någon svart non stick ytbehandling så man steker inte i gjutjärn.
    äldreochklokare skrev 2018-10-02 07:59:30 följande:

Tung håller jag med om. 
    Det fastnar visst, både i stekpannorna och i kastrullerna när jag lagade en sås med mjölk t ex trots att jag rörde om och inte hade hög temperatur.Pannan må vara gjord i gjutjärn men det är ju inte det man steker i utan någon nonstick ytbehandling. Funderar på att köpa en äkta gjutjärnspanna att steka i men kommer maten att fastna i den också eller bara första gångerna man använder pannan?

Det svarta i stekpannorna är också emalj.

Svar på tråden Vad är grejen med Le Creuset?