Virriga Vera skrev 2018-10-02 06:53:05 följande:
Det du kallar ytbehandling är emalj. Jag har en stor gryta från Le Creuset och har haft den i snart 40 år, den blir bara bättre och bättre.
Det är inte den vita ytbehandlingen jag pratar om som finns i kastrullerna utan stekpannorna har någon svart non stick ytbehandling så man steker inte i gjutjärn.
äldreochklokare skrev 2018-10-02 07:59:30 följande:
Vi använder den jättestora grytan när vi ska laga mycket mat. Den är superbra! Jag förstår inte riktigt vad du menar med att saker fastnar, det gör det inte alls?
Tung håller jag med om.
Det fastnar visst, både i stekpannorna och i kastrullerna när jag lagade en sås med mjölk t ex trots att jag rörde om och inte hade hög temperatur.
Aniiee skrev 2018-10-02 02:09:39 följande:
Vet inte. Har ingen erfarenhet av märket. Alla deras panor är ju inte gjutjärn, dock. Dessutom så måste man ju köra in en ny gjutjärnspanna, och det tar ju några gånger. Jag brukar förstöra tre omgångar pannkakssmet innan jag är nöjd. Och ja, gjutjärn är tungt.
Pannan må vara gjord i gjutjärn men det är ju inte det man steker i utan någon nonstick ytbehandling. Funderar på att köpa en äkta gjutjärnspanna att steka i men kommer maten att fastna i den också eller bara första gångerna man använder pannan?