• Tihi

Vad är grejen med Le Creuset?

Jag fick ett gäng Le Creuset kastruller och stekpannor men gav bort dom nästan direkt. Dom är ju hur tunga som helst även utan mat i dom och så fastnar ju allt man kokar och steker. Gjutjärnsstekpannor ska ju vara jättebra men Le Creuset har ju någon ytbehandling så att det inte är gjutjärn man steker i ändå. Kan någon förklara vad som anses vara så fantastiskt med deras saker för jag begriper inte vad det skulle vara. Jag fann bara nackdelar när jag använde dom.

• Svar på tråden Vad är grejen med Le Creuset?
  • Åsa

De är fina. Men somliga gillar emaljgrytor, jag gör det inte, aldrig fått in stuket med dem. Bränner vid mjölredningar, potatis, mjölk, och det mesta andra om jag inte håller koll och rör runt. Gjort ärvda fina Kockumskastruller (emalj var ju mycket större förr än nu) fula på nolltid.  Har ingen anledning att tro att just le Creusets emaljerade gjutjärn ska funka annorlunda än något annat märkes.

Använder vanliga gjutjärnskärl utan emalj i vardagen. Dock de gamla svenska märkena, inte le Creuset (ifall de tillverkar sådana också).

• Åsa
    Aniiee skrev 2018-10-02 15:01:09 följande:
    Beror på hur du sköter pannan, så klart. Och även hur du hanterar själva stekningen. Om du steker på rätt sätt, steker du in den ordentligt och sedan sköter om den på rätt sätt så har du en fantastis stekpanna som kommer hålla i 100+ år (min bäst gjutjärnspanna är ärvd i tre  generationer).
    Men talar du om gjutjärn med emaljbeläggning?
  • Åsa
    Åsa skrev 2018-10-02 20:19:41 följande:
    Men talar du om gjutjärn med emaljbeläggning?
    Sorry, läste inte vad du svarade på ordentligt.
  • Åsa
    Tihi skrev 2018-10-02 14:42:50 följande:
    Det är inte den vita ytbehandlingen jag pratar om som finns i kastrullerna utan stekpannorna har någon svart non stick ytbehandling så man steker inte i gjutjärn.
    äldreochklokare skrev 2018-10-02 07:59:30 följande:
    Vi använder den jättestora grytan när vi ska laga mycket mat. Den är superbra! Jag förstår inte riktigt vad du menar med att saker fastnar, det gör det inte alls? 

Tung håller jag med om. 
    Det fastnar visst, både i stekpannorna och i kastrullerna när jag lagade en sås med mjölk t ex trots att jag rörde om och inte hade hög temperatur.Pannan må vara gjord i gjutjärn men det är ju inte det man steker i utan någon nonstick ytbehandling. Funderar på att köpa en äkta gjutjärnspanna att steka i men kommer maten att fastna i den också eller bara första gångerna man använder pannan?

De fungerar annorlunda än tunna pannor med beläggning (som jag inte använt på länge så de kan förstås ha  utvecklats).
    En gjutjärnspanna tar en stund att bli genomvarm. (Själv brukar jag värma dem på låg värme först en stund innan jag höjer värmen för att bryna.) Inget att slänga på en minut innan du vill steka ägg alltså. De kräver normalt matfett om du inte ska steka något som ÄR fett (att lägga på fläsk medan du värmer pannan på låg värmen så att fettet fäller ut går jättebra).
    Ett nytt järn ska inte behöva bränna vid i början heller, men risken är lite större då. När det är nytt bör du behandla det som en gjutjärnsbryta som du behövt diska med diskmedel (och diska den också om den är nu förstås). Torka det torrt, gnid in det med olja (eller varför inte flott) på insidan, värm på mycket låg värme en längre stund. Låt det gärna stå med överskottsfett över natten innan du torkar av.
  • Aniiee
    Åsa skrev 2018-10-02 20:20:25 följande:
    Sorry, läste inte vad du svarade på ordentligt.
    S 'ok =P
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • gbgumman

Jag använder mina grytor varje dag. Lagar mat och bakar i dem. Helt underbara. Håller värmen och och lätta att laga mat i. Andra emaljerade grytor är nog lika bar men lite märkesfixerad är jag nog. 

• Tihi

Vad bra tips ni har kommit med. Jag har kvar en stekpanna från Le Creuset med den svarta emaljen och funderar på om jag ska börja använda den eller köpa en äkta gjutjärn utan någon emalj.

Om jag använder L C pannan hur ska jag handskas med den då så att maten inte bränner fast? Kan den maskindiskas?

Vilken föredrar ni av dom två alternativen för någon som inte är en mästerkock? Tänk på att jag är van med något teflon-aktigt där inget fastnar. Drömmer

• LFF
    Tihi skrev 2018-10-03 16:16:58 följande:

Vad bra tips ni har kommit med. Jag har kvar en stekpanna från Le Creuset med den svarta emaljen och funderar på om jag ska börja använda den eller köpa en äkta gjutjärn utan någon emalj.

Om jag använder L C pannan hur ska jag handskas med den då så att maten inte bränner fast? Kan den maskindiskas?

Vilken föredrar ni av dom två alternativen för någon som inte är en mästerkock? Tänk på att jag är van med något teflon-aktigt där inget fastnar. Drömmer

Hur värmer du upp pannan när du ska steka? Är det full fräs eller börjar du på medelvärme och sen höjer du temperaturen?

Vi värmer rent generellt vår Hackmann-panna på följande sätt:

1) I med vatten så det täcker botten med någon cm.
    2) Boost-läge på induktionsspisen tills vattnet börjat koka.
    3) Sänkt till 6,5-7 och häll av vattnet och ner med smör/olja
    4) Vänta in att det blivit varmt ordentligt och börja steka.

Vi maskindiskar vår emaljerade LC-gryta.
  • LFF
    Följer du instruktionerna för din panna:

www.lecreuset.se/bruksanvisning

Detta står under "Toughened Steel":

"Diska produkten i varmt vatten med diskmedel, skölj av och torka grundligt. Endast produktens stekyta ska behandlas före användning. Utsidan ska INTE behandlas. Häll lite vegetabilisk olja eller majsolja på produkten och gnid in den med en bit hushållspapper. Skölj av produkten med varmt vatten och torka den. Produkten är nu klar att användas. Genom att upprepa den här behandlingen regelbundet skyddas non-stick-beläggningen och därmed bevaras produktens stekegenskaper."

"Värmekällor

Använd alltid en platta som motsvarar produkten storleksmässigt. Produkten ska alltid täcka plattan/lågan helt. Gaslågan får aldrig flamma upp längs produktens sidor utan ska justeras så att den bara träffar produktens botten. På glaskeramik- eller induktionshällar får produkten aldrig dras eller skjutas över ytan då det kan förstöra spisens yta och/eller produktens botten. Lyft alltid produkten när du ska flytta den.
    Vid användning på induktionshäll ska man alltid använda en platta som motsvarar den rostfria stålplattan i bottnen av produkten. Om en produkt med liten rostfri stålplatta används på en för stor induktionsplatta kan detta medföra att det magnetiska fältet försvagas och därmed inte avger tillräckligt stark värme. I vissa fall kan plattan inte ?känna igen? bottnen och därför alstras ingen värme.

Vid användning på induktionshäll får booster-funktionen inte användas längre än nödvändigt för att få maten/vätskan att koka/steka. Booster-funktionen ska bara användas till snabb uppvärmning av stora mängder vatten för kokning av t.ex. pasta eller grönsaker. Under matlagningen kan det uppstå svaga ljud från produkten orsakade av induktionsplattan. Detta skadar inte produkten och påverkar inte funktionaliteten.

Toughened Non-Stick är inte avsedd för användning på utomhusgrillen.

Inställning av temperatur

Använd medelhög eller låg värme till vanlig matlagning, då värms produkten upp gradvis och jämnt. När man vill bryna, kött, fågel eller fisk på hög värme kan man höja temperaturen, men när produkten är varm och maten läggs i bör temperaturen åter sänkas till medelhög eller låg. Produkten får ALDRIG används på högsta värme vid upphettning eller matlagning då överupphettning kan skada non-stick-beläggningen.

Rengöring

Låt produkten svalna ett par minuter innan du diskar den. Häll aldrig kallt vatten på en varm produkt. Använd ALDRIG stålull, hårda skurborstar, skurpulver o.l. för rengöring av produkten. Produkten diskas med varmt vatten med eller utan diskmedel och en mjuk svamp eller en vanlig diskborste. Maten släpper lätt från den härdade, förstärkta non-stick-ytan vilket underlättar rengöringen. För att bevara produktens utseende och non-stick-funktion rekommenderar vi att produkten diskas för hand i varmt vatten och diskmedel istället för i diskmaskin. Det bidrar till att non-stick-ytan bevaras längre och matlagningsegenskaperna förbättras.

Maskindisk

Använd bara vanligt maskindiskmedel (vi rekommenderar varianter utan citrus). Produktens stekyta ska smörjas in med vegetabilisk olja eller majsolja före användning. Notera att produkten kan missfärgas om den diskas i diskmaskin ofta. Det kan även påverka non-stick-funktionen. Detta ses som allmänt slitage och omfattas inte av livstidsgarantin. Om produkten diskas i diskmaskin ofta kan nitarna vid handtagen samt den yttre ringen i bottnen bli matt, eller kan det bildas lite vitt pulver. Detta är helt normalt och påverkar inte produktens användbarhet. Det går att avlägsna det matta skiktet eller det vita pulvret med en trasa och lite vatten med diskmedel. Efter behandlingen sköljs produkten av och torkas noga.

• LFF

Detta om gjutjärnsprodukterna och uppvärmning:

Inställning av temperatur

Den sandfärgade, invändiga emaljen är särskilt lämplig för långsam tillagning på låg till medelhög värme och medelhög temperatur.

Värm alltid upp produkten på låg till medelhög värme tills den har uppnått en medelhög till hög temperatur ? det ger bäst resultat i matlagningen, även när man steker och fräser/bryner. Låt produkten sakta bli genomvarm då det ger det jämnaste och mest effektiva resultatet. När produkten väl är varm kan man fortsätta med all matlagning på en lägre temperatur.

Höga temperaturer ska bara användas vid kokning av vatten till grönsaker eller pasta eller vid reducering av fond eller sås.

Höga temperaturer får ALDRIG användas för att förvärma produkten.

Gjutjärn håller värmen så bra att om en panna/gryta blir överupphettad ger det ett sämre resultat i matlagningen och maten blir bränd.

Satin Black (matt svart)-emalj har applicerats på alla produkter med utvändig svart, matt emaljering och även på alla pannor, grillpannor, traktörpannor, stekpannor, munkpannor, blinipannor, crêpespannor, wokar, taginer och stekgrytor. De här produkterna är idealiska att steka, grilla och bryna i samt vid tillagning av vissa gryträtter. Satin Black-emaljen är speciellt framtagen för matlagning som kräver höga yttemperaturer, vilket inte är riktigt samma sak som bara matlagning på hög värme. Med gjutjärn uppnås högre yttemperaturer genom att man låter pannan eller grytan bli ordentligt genomvarm genom att ställa in plattan på jämn/medelhög värme.

Oavsett typ av ingredienser och recept uppnås det bästa resultatet genom att man sänker värmen när rätt yttemperatur har uppnåtts eller när rätt temperatur på matfettet har uppnåtts. Konstant användning av hög värme medför överupphettning samt att maten bränns eller fastnar, detta gäller särskilt känsliga blandningar till omelett eller andra äggrätter.

Den matta, svarta emaljen får efter upprepad användning en beläggning av patina (en svartbrun yta). Patinan är resultatet av naturliga oljor och fett från maten som bränns in i den varma ytan. Undvik att diska bort patinan då den förbättrar stekförmågan och motverkar att maten fastnar. Samtidigt bidrar den till att man kan minska mängden fett som behövs till matlagningen.

Svar på tråden Vad är grejen med Le Creuset?