• ElisabethMli

Pappan vill utbilda sig på annan ort

Jag behöver tips och råd från andra som varit i samma sits.

Jag och min sambo har ganska nyligen fått barn (hon är 3 månader).

Min sambo är väldigt sugen på att utbilda sig för att få det jobb han vill ha. Utbildningen är 30mil hemifrån och kommer pågå i 6 månader, därefter är det praktik men den kan han utföra hemma.

Hur fungerar det när man har ett sånt litet barn? Kommer hon ha det jobbigt när en av hennes anknytningspersoner är borta en längre tid?

Jag själv vet inte vad jag tycker, jag är nog lite rädd att måsta behöva sköta allt själv men samtidigt så vill jag inte hindra min sambo att göra det han vill.

Är det någon vars sambo pluggat på annan ort när barnet bara varit några månader?

• Svar på tråden Pappan vill utbilda sig på annan ort
  • brallison

Finns det möjlighet att ni åker till den ort tillsammans och är där hela tiden som familj?

• Soliho

Är du föräldraledig nu? I så fall kan väl du och barnet följa med till den nya orten i sex månader?
    Tråkigt för alla om ni måste vara separerade under den tiden.

• ElisabethMli
    Soliho skrev 2018-10-03 13:54:40 följande:

Är du föräldraledig nu? I så fall kan väl du och barnet följa med till den nya orten i sex månader?

Tråkigt för alla om ni måste vara separerade under den tiden.

Ja jag är föräldraledig just nu och hade gärna följt med men vet inte hur det kommer gå. Vi har ett radhus (hyresrätt) som vi inte vill göra oss av med och man kan säkert hyra ut i andrahand, men jag vill samtidigt ha någonstans att bo när jag inte är med min sambo på den andra orten. Sen vet jag heller inte hur det blir med bostad där. Han lär säkert bo i en studentlägenhet och där får man bara bo 1 som dessutom måste vara student. Vet inte hur det skulle fungera ekonomiskt heller med tanke på att min mammapenning inte är så fet.

Det är sjukt svårt!
  • Anonym (Häpp)

Jag var själv som pappa frånvarande rätt mycket de första åren med barnben. Reste mycket i arbetet och var i praktiken bara hemma på helgerna. Vi var överens mamman och jag att det var ok och att vi skulle försöka fixa det ändå. Jag tog ett större ansvar när barnen var i tvåårsåldern och hämtade alltid varje dag och tog eftermiddagarna, middag fram till sjutiden då jag jobbade några timmar.

Idag är de 8 och 10 och jag märker inte av några anknytningsproblem, vi delar hyfsat lika på allt och barnen anförtror sig lika mycket till mig som till mamman.

Jag tror ni fixar det, barnet har olika faser där de är mer mammiga/pappiga och om ni bara ser till att ta dela ordentligt så blir det bra. Det är bara 6 månader och barnet är rätt litet.

Om han har möjlighet att komma hem på helgerna så se till att han tar hela ansvaret för barnet under helgen, det är bra för både honom och barnet.

• ElisabethMli
    Anonym (Häpp) skrev 2018-10-03 14:15:12 följande:

Jag var själv som pappa frånvarande rätt mycket de första åren med barnben. Reste mycket i arbetet och var i praktiken bara hemma på helgerna. Vi var överens mamman och jag att det var ok och att vi skulle försöka fixa det ändå. Jag tog ett större ansvar när barnen var i tvåårsåldern och hämtade alltid varje dag och tog eftermiddagarna, middag fram till sjutiden då jag jobbade några timmar.

Idag är de 8 och 10 och jag märker inte av några anknytningsproblem, vi delar hyfsat lika på allt och barnen anförtror sig lika mycket till mig som till mamman.

Jag tror ni fixar det, barnet har olika faser där de är mer mammiga/pappiga och om ni bara ser till att ta dela ordentligt så blir det bra. Det är bara 6 månader och barnet är rätt litet.

Om han har möjlighet att komma hem på helgerna så se till att han tar hela ansvaret för barnet under helgen, det är bra för både honom och barnet.

Tusen tack för din input! Väldigt skönt att höra att ni lyckades få till det bra. Och ja, det är som du säger, barnet är väldigt litet och det handlar om en relativt kort period. Även om det säkert kommer kännas som en evighet när/om vi kommer göra detta.
  • Meriall

Det är väldigt smidigt att hyra ut i andra hand och hyra (möblerat) i andra hand för det mesta. Har gjort det själv med nyfödd/bebis. Det är nog lättare att hitta boende till er som familj än ett studentrum till honom och billigare totalt också. Vilka orter är det (där ni bor/utbildningen är)?

• ElisabethMli
    GGN skrev 2018-10-03 14:08:32 följande:

Kan han inte vänta tills barnet är större?

Jag är rädd för att det inte går. Det går lite utför på min sambos företag så han känner en liten lätt panik över att börja jobba åt det andra företaget, men för att göra det behöver han utbildningen.
  • ElisabethMli
    Meriall skrev 2018-10-03 16:54:43 följande:

Det är väldigt smidigt att hyra ut i andra hand och hyra (möblerat) i andra hand för det mesta. Har gjort det själv med nyfödd/bebis. Det är nog lättare att hitta boende till er som familj än ett studentrum till honom och billigare totalt också. Vilka orter är det (där ni bor/utbildningen är)?

Vi bor i Östersund och utbildningen är i Hudiksvall.

Men jag vet inte om jag är redo eller vill flytta. Jag är väldigt hemmakär och är rädd att jag skulle må dåligt om jag flyttar så långt hemifrån när alla mina nära och kära bor här uppe. Jag hade nog känt mig tryggare av att bo kvar här uppe men att jag kan bo där nere i några dagar. Tror dessvärre att ekonomin inte riktigt tillåter det.
  • LaFontaine

Det dräller inte av studentbostäder i Hudiksvall. Dessutom är Hudiksvallsbostäders låsta till högskolans studenter, ska han studera där?

Annars kan ni lätt få tag på ett litet hus eller lägenhet att hyra i trakten. De brukar inte vara överdrivet dyra heller!

• AnnaSthlm

Han kan ju veckopendla. Är utbildningen alla dagar i veckan? Han kan säkert vara hemma torsdag kväll till måndag morgon vissa veckor.

Svar på tråden Pappan vill utbilda sig på annan ort