Inlägg från: Jsv17 |Visa alla inlägg
  • Jsv17

Orolig mamma

Amerika321 skrev 2018-10-03 20:41:15 följande:

Jag har tänkt att pumpa men hur många gånger i dagen ska man pumpa? Vart lägger man sen de mjölk som man pumpar ut? Berätta gärna lite mer när det gäller att pumpa ut mjölk.

Jag helammade och pumpade (vi gav på flaska ibland i situationer då jag var obekväm med att amma och för att min man skulle kunna ta nån matning dåoch då) jag pumpade efter han ätit så att han fick sitt först. Mjölk från samma dygn kan du samla i samma kärl/flaska (dock inte i olika temperatur utan du får kyla i kylskåp så kan du slå ihop sen) det finns special påsar att frysa in mjölk i, jag använde de från Medela. Jag försökte samla ihop iaf en flaska i samma påse. Jag hade mycket mjölk så behövde oftast bara pumpa 1 max 2ggr för att uppnå rätt mängd. Min kille gick det hur bra som helst att varva flaska och bröstet (dock fick han flaska sällan) men vill man undvika risken att de väljer bort bröstet kan man koppa bröstmjölken också, det gjorde vi i början.

Min son föddes tillväxthämmad så vi skulle tillmata efter varje amning i början (just för att säkerställa att han fick i sig tillräckligt) så du skulle ju kunna pumpa och låta honom amma och efter det försöka koppa o honom lite extra. Vi slutade sen då han bara kräktes, han ammade i sig det han behövde själv.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Orolig mamma