• Trollmann

    Hur får jag min bebis att äta mat

    Hej,

    Jag har en dotter på strax över 9 mån som jag ammat sedan start, och hon totalt vägrar att äta mat, får endast i henne ett par teskedar om jag har tur.

    Ger henne i stort sätt allt som är okej för hennes ålder att smaka på och har gjort de lite smått och lugnt sedan hon var 4 mån men nu bara vänder och skriker hon så fort skeden kommer nära och när jag ger henne mat som hon kan plocka med så äter hon kanske bara några små bitar innan de bara slängs på golvet.

    Vi bor i Rumänien då dotters pappa är rumänsk och när vi var på 9 månaders kollen hos läkaren så jämra dom sig som bara den då dom tyckte hon var för liten (ca 7200g) för sin ålder och dom tappa hakan bara för att jag inte får i henne nog tillräckligt med mat då jag sa att jag försöker mata henne med mat ca 2-3 gånger samt nån frukt och macka eller så under dagen samt att jag ammar men som sagt så var de väldigt dålig så vi har fått lov att göra tester och liknande för att se så att de inte är nått fel på henne.

    Så nu håller jag på att stressa ihjäl mig här då jag nu har både läkare och min pojkvän som trakar på mig för att min dotter inte äter tillräckligt så jag försöker få henne att äta varje timme så hon får i sig nått iaf men har fortfarande min pojkvän som tycker jag gör för lite. Då jag är första gångs mamma så vet jag inte vad jag ska göra...

    Jag behöver all hjälp och tips om hur jag kan få min dotter att äta bättre då stressen och panik håller på att ta kol på mig nu.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur får jag min bebis att äta mat
  • Meriall

    Det kanske låst sig för att hon haft dåliga upplevelser och dessutom är van att hon får ju amning av dig.

    Låt din pojkvän/pappan mata henne med mat istället och ta över ansvaret för det ett tag. Då slipper du bli tjatad på och det är större chans att hon äter när maten inte kommer från "ammaren".

    Prova också att blanda bröstmjölk och puré på en sked och ge? Då känner hon igen smaken och kan tycka bättre om det. Börja med bara bröstmjölk på sked, sedan 90% bröstmjölk och så minskar du successivt.

    Går hon med på att dricka välling ur flaska?

  • Trollmann
    Tow2Mater skrev 2018-10-03 17:03:45 följande:

    Har doktorn verkligen undersökt barnet och uteslutit fysiska fel?


    Ja doktorn har undersökt och sagt att det är inga problem med henne
  • annabellelee

    Min son började inte äta förrän han var 9-10 månader, och fortsatte amma vissa måltider till han var ett år. Han älskade att amma...

    Hon verkar förknippa skeden med något dåligt, så ge henne bitar istället. Vi mosade mat och gav från våra egna tallrikar, det gick bättre än egen mat. Han ville liksom se att det var vår mat han fick.

  • Trollmann
    Meriall skrev 2018-10-03 17:04:30 följande:

    Det kanske låst sig för att hon haft dåliga upplevelser och dessutom är van att hon får ju amning av dig.

    Låt din pojkvän/pappan mata henne med mat istället och ta över ansvaret för det ett tag. Då slipper du bli tjatad på och det är större chans att hon äter när maten inte kommer från "ammaren".

    Prova också att blanda bröstmjölk och puré på en sked och ge? Då känner hon igen smaken och kan tycka bättre om det. Börja med bara bröstmjölk på sked, sedan 90% bröstmjölk och så minskar du successivt.

    Går hon med på att dricka välling ur flaska?


    Tyvärr klarar inte pappan av att mata henne mer än kanske 10 minuter innan han blir helt galen tack vare problem med sin sköldkörtel som ger han väldiga humörsvängningar så när hon vägrar äta så kan han bli att många gånger...

    Välling testar vi med just nu och de går ner kanske 40-60 ml men funkar mest mot kvällningen.

    Ska absolut testa blanda med bröstmjölk och se om de funkar!
  • legomum

    Prova att bara sätta barnet i sin stol vid bordet och lite mat framför sig?

    Att barnet själv får undersöka utan krav (att äta alltså)

    Metoden jag förespråkar kallas för blw, alla barn vill inte ha puread mat.

    BLW förwspråkarna har ett citat som säger "food under one is just for fun" med det menas att erbjuda kravlöst och det kommer hamna i munnen så småningom. Barns nyfikenhet ordnar det.

  • legomum

    Prova att bara sätta barnet i sin stol vid bordet och lite mat framför sig?

    Att barnet själv får undersöka utan krav (att äta alltså)

    Metoden jag förespråkar kallas för blw, alla barn vill inte ha puread mat.

    BLW förwspråkarna har ett citat som säger "food under one is just for fun" med det menas att erbjuda kravlöst och det kommer hamna i munnen så småningom. Barns nyfikenhet ordnar det.

  • BragoP

    Jag har en som äter väldigt lite mat men två saker har jag märkt och det är att när jag försöker truga henne så vägrar hon och när jag blir stressad över att hon inte äter så vägrar hon.

    Backa, sluta tvinga i barnet mat. Hon kommer bara att associera det med något hemskt. Sätt henne vid borde när du äter och erbjud henne mat. Vill hon inte så slipper hon. Fortsätt så några dagar utan att truga och tvinga så kanske ni kan vända så att mat inte associeras med något hemskt.

Svar på tråden Hur får jag min bebis att äta mat