• Anonym (Jk)

    Hur kommer man vidare efter skyddat boende ?

    Att lämna en våldsam relation, men hur ska det gå sen?

    En kvinna el en man som lämnar en relation fylld av psykisk, fysisk, sexuell och ekonomisk våld är en stark person, det ska aldrig glömmas.

    Gången i processen är tuff på alla sätt, att tvingas lämna sitt hem för skyddat boende. Under tiden kanske våldsutövande får straff, vi säger 1 år, då har personen kanske suttit häktad 3 månader i väntan på rättegång, det betyder kort att våldsutövare ska sitta 9 månader i fängelse, kanske släpps ut efter 6 månader pga gott uppförande, det är inget annat än ett hån och ytterligare övergrepp på den drabbade. Kvinnan har lämnat hemmet, är på skyddat boende och vad händer nu? Där kan man inte bo för alltid, hennes hem finns ej kvar, var ska hon bli av? Många har skulder , hyresskulder, har anmärkningen och helt kört att få en egen bostad, vilket är ett måste för att kunna gå vidare med sitt liv, kunna stänga dörren efter sig och känna sig trygg, är det för mycket begärt?

    Kvinnan har kanske skyddat identitet el sekretessmarkering, ett skydd. Men vem hjälper med att få ett hem, alla har inte ekonomisk möjlighet att kunna köpa bostad el har en familj el vänner som kan hjälpa, hon har ingen, står mer ensam än någonsin, utan hem , utan en chans på bostadsmarknaden . Mannen har de chill i fängelset , får bra mat, kan träna o umgås med andra,kvinnan inget.

    Jag trodde syftet var att hjälpa kvinnan och till vis del är det så att mannen blitt lite straffad, men hennes liv då? Vem hjälper henne på fötter, el hon o hennes barn kanske ska studsa runt mellan olika hotellrum, vandrarhem , vems är ansvaret ?

    Detta slog mig imorse , värre än en käftsmäll, att jag kommer nog inte kunna återvända hem .

    nu är vi på skyddat boende sedan 2 v.

    Jag har aldrig känt mig så förvirrad och så ensam , jag kommer aldrig kunna få en egen lägenhet , gamla skulder pga mitt ex, har iofs jobbet kvar men är sjukskriven . Ska ja och katterna flänga runt på olika vandrarhem i väntan på något som aldrig kommer hända, eget boende. Har ingen familj som kan hjälpa el vänner, de stöttar mig o det är jag tacksam för .sekretessmarkering ansökt om,hoppas de går igenom .

    Jag lämmar en relation som nästan tog livet av mig, jag har blivit såld av exet till andra män, blivit bunden , inlåst och han har gjort saker jag bara vill förtränga. Jag vet jag aldrig kommer bli hel på insidan, el glad, men jag lever och vill leva. Kroppen värken efter allt, sår och blåmärken hoppas jag snart ger sig.

    Är det för mkt begärt efter allt att få känna lugn och ro, att ha en egen lägenhet? Det är nog så , man har inte hur mkt ork som helst med att flänga runt , har tankar på ta sitt liv int funnits tidigare så kanske det är vägen , lämna katterna till ett tryggt hem så de får ett bra liv , livet känns så orättvist , hopplöst o jag är så arg o ledsen . Hur jag ska klara den ekonomiska biten vet jag inte , sjukskriven , jobbar 80% å den usklönen är inte mycket. Ett par hundra kr kvar nu efter räkningar betalda ,Kanske kvinnojouren har en jacka att låna. Busskort får jag klara mig utan, måste gå till jouren var dag, men gratis motion i detta underbara sköna väder är väl aldrig fel :p

    Den känslan jag känner när jag går ute är underbar, jag känner mig trygg, det är underbart, men hur länge ? Har jag polisanmält, inte jag men mitt jobb, men jag vågade inte gå vidare :( jag är så rädd , jag har inte kraften att sitta i förhör och berätta saker i detalj :( å ett kort fängelsestraff , vad skulle de hjälpa mig att komma vidare , men jag kanske blir modig en dag. Jag är så tacksam för vi så snabbt fick komma hit.

    Framtiden känns hopplös.

    Hur har andra lyckats fått egen lgh efter man vart på skyddat boende undrar jag, men mest undrar jag hur ansvariga politiker mm tänker kring detta ? Det skrivs mycket om våld i nära relationer och det är så bra , men oss som levt i helvetet, är vi för mycket problem att det är bäst att inte ta upp vissa svårigheter som detta med boende tex. Flera kvinnojourer har länge påtalat detta med att kvinnor blir kvar på deras skyddade boende pga svårigheterna med boende och så ska det inte vara.

    Var finns de hyresvärdar som har ett hjärta och vill hjälpa oss att komma på fötter ?

    Tack för du tog dig tid att läsa och förlåt om jag utryckte mig gnällig mellan varven.

  • Svar på tråden Hur kommer man vidare efter skyddat boende ?
  • Anonym (Detta fixar du!)

    Det går, med små steg åt gången åt rätt håll!

    En dag kommer du komma på dig själv att inte ha tänkt på det mörka under en kort tid, sekunder eller minuter har gått. Senare kommer stunderna bli längre och längre, och tiden emellan dem likaså. Helt plötsligt kommer tankarna bara att vara dina igen, och fängelset som skapats i dig kommer rasa steg för steg. Du kommer bli du igen. - Eller, en klokare du!

    Jag önskar att du skulle ta upp anmälan och processen igen. Tiden i fängelse för han är förmodligen kort, men det ger DIG tid att bygga upp dig själv, utan rädsla om vart han är. Ge dig själv det, och längre fram kommer du vara tacksam över att du tog igenom dig detta.

    Jag tänker att du är inte hjälplös eller ensam. Du har djur, ett arbete och ett tak över huvudet. Med tiden kommer vänner, lycka och ett hem där det inte finns mörker i väggarna. Något som bara är ditt, doftar ditt med dina saker.

    Praktiska frågor hjälper kvinnojouren och sociala myndigheter dig med, fråga om ett möte så du kan få alla tänkbara valmöjligheter till dig. Fråga om du kan få allt skriftligt, ditt huvud processar så mycket just nu att det kan bli svårt att minnas.

    Jag vill bara ge dig en enorm kram och säga JA, det blir bättre!! Var snäll och tålmodig med dig själv. Ta kontakt med öppenpsykiatrin så du kan bearbeta dina trauman. Kolla blocket/facebook/kvalster för 2a: handsboende. Dra i alla trådar du kan! Bodde ni i en hyresgästförening? Jag fick gå före i kön (med anmärkning) när jag berättat om min situation.

    Jag önskar dig allt gott!!

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Detta fixar du!) skrev 2018-10-03 20:51:42 följande:
    Det går, med små steg åt gången åt rätt håll!

    En dag kommer du komma på dig själv att inte ha tänkt på det mörka under en kort tid, sekunder eller minuter har gått. Senare kommer stunderna bli längre och längre, och tiden emellan dem likaså. Helt plötsligt kommer tankarna bara att vara dina igen, och fängelset som skapats i dig kommer rasa steg för steg. Du kommer bli du igen. - Eller, en klokare du!

    Jag önskar att du skulle ta upp anmälan och processen igen. Tiden i fängelse för han är förmodligen kort, men det ger DIG tid att bygga upp dig själv, utan rädsla om vart han är. Ge dig själv det, och längre fram kommer du vara tacksam över att du tog igenom dig detta.

    Jag tänker att du är inte hjälplös eller ensam. Du har djur, ett arbete och ett tak över huvudet. Med tiden kommer vänner, lycka och ett hem där det inte finns mörker i väggarna. Något som bara är ditt, doftar ditt med dina saker.

    Praktiska frågor hjälper kvinnojouren och sociala myndigheter dig med, fråga om ett möte så du kan få alla tänkbara valmöjligheter till dig. Fråga om du kan få allt skriftligt, ditt huvud processar så mycket just nu att det kan bli svårt att minnas.

    Jag vill bara ge dig en enorm kram och säga JA, det blir bättre!! Var snäll och tålmodig med dig själv. Ta kontakt med öppenpsykiatrin så du kan bearbeta dina trauman. Kolla blocket/facebook/kvalster för 2a: handsboende. Dra i alla trådar du kan! Bodde ni i en hyresgästförening? Jag fick gå före i kön (med anmärkning) när jag berättat om min situation.

    Jag önskar dig allt gott!!
    Så fint skrivet, håller med
  • Anonym (Jk)

    #1

    Tack så mycket för dina ord, jag ska försöka tänka så. Kände för en dag sedan när solen sken och ingen blåst att jag blev glad men sen fick jag dåligt samvete för det ska man inte känna nu , så knäpp .

    Det är tyvärr inte jag som på kontraktet, jag är med i hyresgästföreningen .

    Ska komma en socialsekreterare snart, har precis gjort klart Freda bedömning. När de sa på kvinnojouren att du kommer aldrig kunna återvända tillbaka så kom världens panik, jag har nog inte landat i allt än tror jag som händer o hänt. Vilket bra tips att be någon skriva ner på mötet, jag glömmer direkt annars.sekretessmarkering ansökt om.

    Så otroligt konstigt allt bara är , men jag är tacksam att katterna o jag så snabbt ändå fick hjälp.

    Man vill allt så lösa sig så snabbt bara å de där med tiden är något jag måste börja inse att det är viktigt attge sig själv o livet.

    Återigen tack för dina ord, skönt ibland att bara få bubbla av sig å få lite bra respons tillbaka

Svar på tråden Hur kommer man vidare efter skyddat boende ?