• Alexi

Hur hanterar ni åldersgränser?

Ni med barn i skolåldern. Hur förhåller ni er till åldersgränser på spel, filmer, sociala medier osv? Följer ni dem eller gör ni en egen bedömning? Vad baserar ni bedömningen främst på, just ert barns mognad eller hur ni uppfattar spelen/appen osv? Spelar reglerna för barnens kompisar någon roll, dvs risken för exkludering?

Just nu harvi en åttaåring som vill spela Fortnite och en 10-åring som vill ha snapchat.

Ständigt nya grejer att förhålla sig till och bedöma.

• Svar på tråden Hur hanterar ni åldersgränser?
  • Alexi
    Tow2Mater skrev 2018-10-06 00:36:48 följande:
    Vid 9 spelade min Fortnite. Det är ett ganska harmlöst spel ut våldssynpunkt sett, inget blod. Jag kanske tillåter för mycket jämfort med en del andra, men de i pojkens klass med storasyskon tillåts långt värre saker. Blir kanske svårare att säga nej till de yngre med med större syskon i huset som tillåts. Generellt tycker jag åldersgränsrekommendationerna är lite väl högt och konservativt satta.
    Men en fråga på det där. Är det alltså blod som är läskigt främst när det handlar om våld? Eftersom det framhålls så att Fortnite inte innehåller blod.
  • Alexi

Jag frågade 10-åringen om många av killarna i hennes klass spelar fortnite och enligt henne gör de flesta det.

Samma tioåring vill ha snapchat för att alla tjejer i hennes klass har skapat en grupp där de har kontakt med varandra utanför skolan.

Hur hanterar ni utanförskapet som uppstår när kompisarna får göra en sak som ert barn inte får och som också är en grej som det pratas mycket om och uppenbarligen används rätt mycket?

(Och jag förstår att man fortfarande kan säga nej, men det är ju en fråga om hur man hanterar det, inte bara ett enkelt nej).

• Alexi
    Celaena skrev 2018-10-06 15:58:11 följande:

Varför frågar du bara om många av killarna spelar fortnite? Det är ju lika poppis bland tjejer? 

Just med snapgrupper m.m. så har jag valt att låta min 10-åring ha just för den sociala biten, men hon får som sagt bara ha kontakt med irl-vänner och vara med i grupper där irl-kompisar är med. Hennes klass har en snapgrupp som deras lärare är med i och övervakar.

För att jag känner tjejerna i fråga och vet att de inte spelar.

Hur övervakar du att snap-reglerna följs, kollar du på hennes mobil då och då?
  • Alexi
    Glinda från Oz skrev 2018-10-09 22:21:18 följande:
    Min dotter kommer få bestämma själv utan att jag lägger mig i. (Hon är 6) redan nu är jag med och tittar på programmen hon ser, hänger med i spelen hon spelar mm inte för att kontrollera utan för att vi ska diskutera tillsammans vad hon ser och upplever på samma sätt som vi gör i verkliga livet.
    Fast ärligt talat. Det finns barn som får bestämma själva och som resultat av det spelar oerhört våldsamma spel med 18-årsgräns när de går i lågstadiet. Kommer din dotter fortfarande få bestämma själv då?
Svar på tråden Hur hanterar ni åldersgränser?