• Nicksus

    Ingen uppskattning?!

    Kan jag få lite tips i detta ämne?

    Jag och min sambo har varit i hop i ca 18 år.
    I det första 12-13 åren så tyckte vi om att umgås och hade ofta kul i hop. Det kunde givetvis vara en del bråk men det var mer baserat på våra känslor.

    Min sambo har aldrig varit känd för att vara stresstålig så när vi fick 3:e barnet så upplevde jag att vårt förhållande blev sämre, kanske helt naturligt.
    Men nu när barnen har blivit större så har vi inte kommit tillbaka den känslan eller glädjen vi hade innan.

    Jag upplever ändå att jag verkligen har försökt, men responsen är rent utsagt skit. Jag vet att hon inte blir så lätt imponerad, det är tydligen ett släktdrag ifrån hennes mamma. Hennes mamma är en genomsnäll person men klarar helt enkelt inte av att ge någon annan beröm, inte ens när hennes döttrar gått ut högskola med fina betyg har hon genuint kunnat berätta att hur stolt hon är.

    Vi har varit tillsammans sedan vi var unga 19-20 år, min sambo har jobbat i vården och jag innom sälj. Jag har dessutom jobbat upp mig bra, först försäljningschef och numera VD hon har dock studerat till sjuksköterska. Kanske hon känner sig lite underlägsen att hon inte är på samma nivå? 

    Men det som irriterar mig mest är att hon inte längre är glad eller uppskattar saker, hon har också helt slutat försöka göra mig glad. Jag har ganska mycket energi så jag försöker putta in så mycket kärlek som det går, men det blir givetvis svårare när motparten inte är så intresserad vilket leder till att jag blir frustrerad. 

    Efter många funderingar så kom ett ganska solklart exempel. Vi var i vår fina sommarstuga som jag på egen hand finnansierat men satt henne som ägare till 50%. Jag skulle bli hämtad av en kollega på morgonen så jag stod upp tidigare än alla andra och i all hast hann jag inte ta bort lite papper i köket. Detta kunde hon bemöda sig med att skriva ett sms om, jag svarade bara ok enig.
    Nästa morgon såg likadan ut men innnan min kollega kom så stack jag ner till den lokala butiken och köpte färskt bröd, ägg&bacon som jag stekte klart och 2 veckotidningar som jag vet hon gillar. I tillägg plockade jag upp diskmaskinen och badväskor från dagen innan, övriga familjen låg och sov så allt stod klart när dem vaknade. 
    Men tror ni jag fick ett sms denna morgon?

    Jag har påpekat detta och sagt att jag är trött på att inte få någon positiv respons, kärlek och omtanke.
    Kanske har hon helt tappat intresset men av bekvämlighetsskäl är kvar?
    Vad tycker ni?  


    Förhållande
  • Svar på tråden Ingen uppskattning?!
  • Anonym (Stella)

    Är inte du stolt över henne? Varför ska en sjuksköterska känna sig underlägsen en sälj vd? En sjuksköterska gör ett väldigt viktigt och svårt jobb. 

    Kan det vara så att ni är lite snåla med berömmet och uppskattningen båda två?

  • Anonym (A)
    Anonym (Stella) skrev 2018-10-05 14:16:13 följande:
    Är inte du stolt över henne? Varför ska en sjuksköterska känna sig underlägsen en sälj vd? En sjuksköterska gör ett väldigt viktigt och svårt jobb. 

    Kan det vara så att ni är lite snåla med berömmet och uppskattningen båda två?
    Håller verkligen med
  • Nicksus

    Det kan absolut vara så att det blivit mer sällsynt med uppskattning ifrån min sida även om jag försöker.

    Anledningen till att jag tror att hon kan känna sig underlägsen i det jag håller är att hon säger att hon inte har något att tillföra eller är intresserad av sånt jag håller på med.
    Jag hoppas inte det är så.

  • Anonym (Cilla)

    Har du provat att ösa på med tack/beröm till henne och även barnen? Det brukar smitta av sig om någon börjar.

    Rent allmänt tänker jag att man är lite snål om man kräver tacksamhet varje gång man gör något snällt.

  • Anonym (Rosa)

    Kanske försöka ha roligare tillsammans? I upplevelser och gemensamma aktiviteter. Små helgutflykter, dejtkvällar på restaurang, spa, konsert, resa? Problemet kan vara att hon inte har kul och därför blir surare utan att hon är medveten om det. Gå på stand-up-show? Försök utöva ett nöje tillsammans en gång i veckan?

Svar på tråden Ingen uppskattning?!