Inlägg från: Teresia0407 |Visa alla inlägg
  • Teresia0407

Vems regler vid övernattning?

Då skulle jag ha sagt 1) vi har redan ätit lunch, 2) absolut respekterar jag att din son inte får spela tv-spel efter 21. Sen skulle jag ha väntat några år med ny övernattning!

Irriterad skulle jag definitivt ha blivit.

• Teresia0407
    Pope Joan II skrev 2018-10-07 08:42:32 följande:

Så där detaljerat har jag aldrig uttryckt mig vid övernattningar. Jag är mer:

"A vill sova över, är det okej?"

"Ja, men bara om de inte spelar för mycket."

"Kul! Hörs i morgon!"

Jag fick vid något tillfälle ett telefonsamtal från en mamma (våra barn var då mycket äldre än ditt, kanske 12 eller 13 och de var många som skulle sova över) där hon hade väldigt specifika krav på hur övernattningen skulle gå till eftersom hennes dotter gjort något hon inte fick och under en period hade alla möjligt sorts restriktioner. Jag sa till henne att det inte var aktuellt för mig att upprätthålla alla detaljer i straffsatsen utan att hon i så fall fick förklara för sin dotter att hon inte kunde övernatta och att jag - för min del - tyckte att det var synd men inget jag kunde göra något åt. 

Haha bra där.

En gång fick jag ett meddelande, dottern var väl runt 8-9, av en mamma som förklarade för mig att hon gett min dotter en läxa hemma hos sig och att jag nu måste fullfölja det när hon kommer hem. Jag bara "whaaat" blev skitilsk och förklarade för henne att den som läxar upp min dotter är jag! Frågade vad hon hade gjort så jag kunde prata med henne, hon hade haft sönder en tvättkorg men mammans dotter var absolut inte delaktig i det hela ASGARV. Mamman tyckte inte att det var sån biggi för hon hade ju bara ramlat över den men samtidigt tyckte hon att det var med flit. Jag erbjöd mig att köpa henne en ny tvättkorg men hon avböjde. Sa ja men då förstår jag inte besväret du tar dig, vi blev jätteosams! När dottern kom hem visade det sig att även mammans dotter varit inblandad. Samma mamma hade även vid ett tidigare tillfälle talat om för min dotter att hennes föräldrar (vi) minsann lär henne helt fel värderingar hemma och att hon måste lyssna på vad hon har att säga för det är det som gäller. Pekade finger bakom hennes rygg!!
  • Teresia0407
    Physalis skrev 2018-10-07 10:20:00 följande:

Ja det var ju lite konstigt men jag tror du bjöd in till det genom att berätta exakt vad de skulle göra och när.

Lunchgrejen tycker jag kan vara skum åt båda hållen. Hade jag fått hem en gäst vid lunchtid hade jag försäkrat mig om denne ville ha mat eller inte. Sen är det såklart konstigt att göra som hon gjorde också.

Jag tror helt enkelt ni har olika uppfattningar om saker och ting och ni båda förutsatte att den andre såg det på samma sätt som sig själv.

Dom hade ätit sen frukost! Vad tycker du, skulle hon ha ringt mamman och bjudit in till deras frukoststund? Inget konstigt från TS håll alls, man förutsätter väl att ungar får mat var de bor, iallafall jag! Ts skulle ha sagt som det var. Jag vet en gång min dotters kompis mamma när hon lämnade vräkte ur sig "kommer hon äta kvällsmat här" jag blev helt paff och sa att vi åt middag väldigt sent, din dotter hämtas 18:30 vi kommer äta 20:00 ikväll. Inga konstigheter.
  • Teresia0407
    Lilyje skrev 2018-10-07 20:05:56 följande:

Mitt hem, mina regler. Duger inte det kan dom ha övernattning hos det andra barnet istället.

Sonen(7 år) och hans bästis har övernattningar nån gång i månaden, och då är det läggdags kl 22:00 när dom är här, och är dom hos bästisen är det läggdags 23-24 nångång.

Skulle aldrig komma på tanken att kräva mina regler hos någon annan, gillar jag inte reglerna så får han inte sova över helt enkelt (men jag e ganska laid back) :)

Härligt!
  • Teresia0407
    Physalis skrev 2018-10-08 10:13:19 följande:

Nu gör jag antagandet att kompisen var inbjuden till en överenskommen tid. Så jag upprepar mig, hade jag bjudit in någon vid lunchtid hade jag bjudit på lunch. Jag hade antagit att "ungar får mat där de bor", i det här fallet frukost eftersom de sen kommer till mig vid lunch.

Värkte ur sig eller frågade? Jag tycker det låter som en rimlig fråga med tanke på att barnet skulle hämtas vid en tid där många äter eller har ätit middag. Förstår inte varför du blev paff.

Värkte ur sig har jag inte en aning om vad det är. Hur vet du att många äter vid den tiden eller har ätit? Vilka källor, vilken forskning kan du referera till? Man kan inte bara anta. Vad du förstår och inte förstår om mitt liv är helt oviktigt för mig.
  • Teresia0407
    Delilah2001 skrev 2018-10-07 20:29:17 följande:

Det där tyckte jag inte alls var en konstig fråga av mamman. Hon ville väl veta om hon skulle göra middag tills dottern kom hem eller inte. Dottern var ju hos er vid en tid på dagen då väldigt många familjer äter middag.

Så hon ville veta om dottern skulle äta hos er eller hemma senare. Är väl inget fel att kommunicera med varandra om sådant?

Delar man den värderingen att snylta mat hemma hos kompisar, så är det väl klart att man inte tycker det är nåt fel. Men jag tycker så. Har aldrig någonsin frågat nån mamma om mina ungar får käka med dom, utan jag räknar med att de alltid äter hemma och lär ju märka om de ätit borta när de kommer hem, om inte annat. Jag menar jag gör ju mat oavsett. Helt bisarrt.

Vilken referens har du för övrigt till att alla äter på samma tider? Källkritik.se
  • Teresia0407
    Gameofthrones skrev 2018-10-08 20:21:21 följande:

Det är era regler, hon kan inte styra erat hem,

Övernattning betyder kompisar som vill umgås.

Jag skulle låtsats som det regnar, ät när ni äter låt dem umgås.

Hon har nog svårt och släppa kontrollen på sin son.

Ibland måste man släppa och lita på situationen.

Våra barn åker tunnelbana, spårvagn, buss, och med oss från och till skolan dem är 7-8 år. Jag litar på mina barn. Litar på situationen.

Hon är en riktig hönsmamma, det är kanske därför han vill sova över till en viss del. Mina barn äter när dem är hungriga vi har fasta tider på vardagar helger mer slappare på tiderna.

Jag skulle köra dina regler ditt hem.

Ja men visst är det så.
Svar på tråden Vems regler vid övernattning?