Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Trakasserade av skolan

Det låter inte som om ni seriöst försöker samarbeta, utan jag får snarare intrycket att ni letar efter fel för att kunna sätta dit skolan. Och för vad? Brister i åtgärdsprogram och utredningar? Är det något som verkligen påverkar barnet, eller är det bara en massa papper ? Utredningar brukar skolor inte ens göra, så då undrar jag vad det är för utredningar. Åtgärdsprogram - som sagt, det viktiga är ju vad man gör, inte om allt finns dokumenterat helt perfekt.

I ett sånt läge skulle jag prata med klassföreståndaren (efter att ha sett till att ha en bra relation med denne). Det brukar inte gå till så att skolor kör över föräldrar, utan de pratar en hel del med föräldrarna. Men ni störs uppenbarligen av att bli uppringda av dem?

• AndreaBD
    OJA77 skrev 2018-10-08 17:27:19 följande:
    Nu har jag inte ställt frågan här huruvida vi som föräldrar har samarbetat eller inte men om du är intresserad av mer detaljer kring detta kan du läsa min tidigare tråd www.familjeliv.se/forum/thread/79046401-specialklass-eller-inte-for-sonen

Med tanke på att skolans utredningar ligger till grund för en åtgärdsplan samt beslut som de tar är det rätt relevant att utredningen har gjorts på rätt sätt samt att skolan har provat allt som går att prova innan man fattar ett beslut om att flytta på ett barn från en för honom trygg och van miljö. Skolan är första instansen att göra en utredning så jag förstår inte hur du kan påstå att de inte gör det?! Det som står i åtgärdsprogrammet är de åtgärder som ska vidtas av skolan men om man inte skriver exakt vad det är som ska göras så kan all information omöjligt nå den personal som det berör eller hur? 

Vi är redan förbi sen länge vad gäller samtal med lärare. Vi har kommit till ett läge där kommunikationen inte fungerar då vi har hållit på att prata i över ett år. Det du pratar om är där vi var för över ett år sedan. Läget är annorlunda nu och vi har en situation där vi och skolan inte är överens då de redan har fattat ett beslut som vi anser är fel då hela utredningen och implementeringen av åtgärdsplanerna inte har gått rätt till och min son har inte fått chansen att visa vad han klarar eller inte.

Jag störs av att bli jagad av en rektor som redan vet vår ståndpunkt gällande beslutet om att flytta min son och vet vilka åtgärder vi har vidtagit men som uppenbarligen inte anser att det går fort nog att bli av med min son och oss. Tyvärr så har du fel! Skolan har rätt att flytta på ett barn från skolan oavsett vad jag som förälder tycker om det. Därför ställde jag mina frågor i forumet för att se om andra varit i samma situation och hur de har löst det!!
    Jaha, okej, den där tråden. Ja, det finns nån slags utredning som rektorerna gör, det brukar inte lärarna se så ofta, men nu minns jag att det nog heter utredning också. Det innebär väl bara att man skriver ner lite kort vad situationen är.

Du säger på ena sidan att ditt barn inte har någon funktionshinder, ingen NPF. Dyslexi kanske, men det är ju ingen anledning att bete sig illa, tycker jag. Så, istället för att hitta små fel med lärarnas eller skolans agerande (vad vill du att de ska göra???), tycker jag att ni bör försöka påverka ert barn till att bete sig lugnt och sansat i skolan.
  • AndreaBD
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-09 19:04:25 följande:
    På vilket sätt ser inte TS sitt barns behov?
    Alla försök som gjorts med åp och stöd? Känner tvärt om att TS har gett allt och lite till, men att skolan inte har kompetens eller insikt att utföra det som krävs.

Sitter lite i samma sits som TS, men har hittills (efter 2 år av sporadisk skolgång) ändå lyckats hålla en bra relation till skolan - även om jag helst hade velat tala om för dem vilket uruselt jobb de gör...

Tyvärr finns inga bättre skolalternativ i närheten för oss, men vi har ändå tänkt tanken på att ett skolbyte kunde vara bra (även om det bara blir till ett annat likvärdigt alternativ). När vi förde det på tal, tog rektor direkt initiativ och sa att hon kunde flytta vår son, utan några utredningar eller längre funderingar. Så hur svårt det är att flytta en elev, beror nog mest på om skolan vill ha eleven kvar eller inte... tack vare den goda kommunikationen blev det dock aldrig allvar av flytten den gången.
    Ser du, precis det är skillnaden mellan dig och TS: Ni samarbetade. Det gjorde vi också runt vår son som hade problem i skolan. Det går inte att jobba emot skolan. Och det går inte heller att ursäkta allt som barnet gör med "han blev retad". Min son har svår ADHD och hade verkligen svårt för att inte rentav explodera om han blev retad, men vi ansåg ändå att sonen inte hade ett ansvar där också.

Dessutom tycker TS att han inte har något funktionshinder (och dyslexi ger inte såna problem), men kräver ändå att skolan ska ta hänsyn till hans speciella sätt. Om han inte har nåt funktionshinder, så kan man också ställa vanliga krav på honom.
  • AndreaBD
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-09 22:47:20 följande:
    Lyckas man verkligen alltid bättre när man samarbetar? Vi har inte kommit någonstans på det sättet, inget har blivit bättre för vår son i skolan.
    Jag orkar inte bråka, men kan inte heller se ner på de som inte ser någon annan utväg.

Vår son har ett funktionshinder, en cp-skada. Men jag vet inte om det "ger såna problem"???  Vilka gör det???

Vi fick också kämpa länge innan vi fick en tid på BUP för utredning, trots remisser och krav från skolan tog det över ett år innan vi fick första bedömningssamtalet, och ytterligare ett år innan en begränsad utredning var klar.

Den visade att han låg precis på gränsen för autismspektrumdiagnos, men att ett par funktioner fick lite för höga poäng för att han skulle uppfylla alla diagnoskriterier. Det innebär att han beter sig och reagerar som om han hade en diagnos i 9 av 10 fall, men att möjligheterna att få stöd och hjälp saknas helt
    Är det rimligt att han ska klara "vanliga krav" med de förutsättningarna???

Dessutom har han en stor ångestproblematik, kopplat till hans funktionshinder. I det fallet blev vi hänvisade till vårdcentralen för att någon allmänläkare där skulle kunna skriva ut ångestdämpande läkemedel....

När små barn behandlas på det sättet har jag full förståelse för att ork och humör inte räcker till.

Vill skicka en stor kram till TS. Ni gör ett fantastiskt jobb som tar ansvar för ert barn!
    Ni har ju en helt annan situation. Och det är klart att barnet mår bättre om man samarbetar med skolan. Jag menade inte att man uppnår saker utan helt enkelt att det är tryggare för barn om man samarbetar. Naturligtvis kan inte ditt barn förväntas klara vanliga krav, men TS säger ju att hennes barn inte har funktionshinder. Och jag har själv två barn med funktionshinder och har haft en riktig odyssé när det gäller skola, främst med ett av dem.
  • AndreaBD
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-09 23:43:43 följande:
    På vilket sätt blir skola tryggare? Det har ju inte hänt något på den fronten de senaste åren fast vi försökt vara både samarbetsvilliga och konstruktiva.

Varför kan inte vår sin förväntas klara "vanliga krav"? På vilket sätt skiljer sig hans behov från TS barns behov?

Hans cp-skada märks inte i det "vanliga livet", och när han inte är i skolan är han som vilket annat barn som helst. Han har ingen npf-diagnos, vilket vi inte har någon aning om ts barn har heller. Däremot vet både vi och TS att våra barn behöver stöd och anpassningar. Men utan diagnos får man ingen hjälp, utan bara ångest... som ska botas med medicin... Låter det klokt? Vore det inte bättre att alla barn fick det stöd och den hjälp de behöver oavsett diagnos?
    Jag har inte sagt att skolan blir tryggare utan att barnet blir tryggare. Det är två olika saker. Barn blir otrygga om de vuxna runt dem bråkar med varandra. Det är säkert värre om mamma och pappa bråkar, men även om föräldrar och lärare bråkar gör det barn otryggare. Jag märkte att mina barn tidvis hade taggarna ut lite grann när det gäller vad man säger om lärare (trots att vi inte ens sa något verkligen negativt), för att de hade hört så mycket tjafs ifrån kompisars föräldrar.
    Skolmiljön ska förstås också vara tryggt.

Jag kan förstås inte bedömma hur höga krav man ska ställa på ditt barn, jag säger bara att man självklart ska ta hänsyn till funktionshinder, oavsett om de är diagnosticerade eller inte. Det gör man generellt i skolan. Och det behövs ingen diagnos till det. Däremot är det ju lite svårare om föräldrar påstår att deras barn inte har några svårigheter, men kräver samtidigt att deras barn ska ha stora insatser, enligt vad de själva anser sig vara nödvändigt. Och det har tyvärr ökat att föräldrar kräver allt som kan tänkas för sitt eget barn. Men det är klart att det inte kan finnas tillräckligt med resurser om alla skulle göra så, eller ? Och tyvärr så är det för många som kräver för mycket. Framför allt säger skolan ifrån om föräldrar förväntar sig att skolan ska göra det jobbet som egentligen är föräldrarnas.

Och även om diagnos inte behövs, så kan den ju vara bra att ha för att kunna styrka att barnet har svårigheter. I ert fall finns en CP-diagnos och det förstår man väl som lärare att det kan finnas problem i skolan pga det. Eller så kan man åtminstone förstå det om man får info om det. Det skulle inte behövas - att man nästan måste bevisa att barnet har svårigheter - om inte halva klassens föräldrar påstod att deras barn har särskilda behov. Och det är ingen överdrift, det ligger verkligen på den nivån.
  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2018-10-10 10:14:03 följande:

Som jag uppfattar det så menar Ts att sonen visserligen har behov av anpassningar, men att han med rätt stöd och mer arbetsro och stabilitet i klassen faktiskt borde kunna vara kvar i klassen.
    Skolan har gjort lite halvhjärtade forsök att göra anpassningar, mest för att kunna saga att man provat men att det inte fungerade. I praktiken verkar de varken ha kompetens eller vilja till att göra anpassningar, utan slussar iväg alla "svåra" barn till specialklasser som förlagts separate från alla andra barn.

Detta innebär att sonen inte kommer kunna ha kontakt med sina vänner ens på rasterna.

Ts vill inte att sonen ska tvångsförflyttas till en annan skola där det bara finns barn med NPF-problematik och där barnen verkar stanna under hela sin skoltid, utan någon plan för återförande till vanliga klasser, oavsett hur barnet utvecklas och mognar.

I min väld är det jättebra att det finns specialskolor för barn som verkligen behöver det och inte klarar av eller mår bra i en vanlig skola, ens med stöd och anpassningar. En del barn behöver mindre grupper och stora anpassningar hela sin skoltid, medan andra mognar och lär sig strategier som gör att de så småningom börjar på andra skolor.

I det här fallet verkar skolan använda specialskolan som någon form av avstjälpningsplats för alla barn som behöver stöd och anpassningar. 

Det är TS uppfattning att det skulle fungera i klassen med lite stöd. Kanske håller skolan inte med?  Jag har själv varit i situationen då läraren sa att min son inte skulle kunna vara kvar nästa läsår för att det inte skulle fungera. Och trots att jag själv är lärare (eller just därför) trodde jag henne direkt. Hon hade erfarenheten och hon ser hur det fungerar varje dag. Sånt kan man inte bedöma lika bra som förälder.

TS vill inte att sonen ska till en skola där det bara finns barn med NPF-problematik. Ändå är de svårigheterna som hon beskriver och de anpassningarna hon önskar typiska för NPF-problematik. Alltså vore det väl passande för hennes son?

Naturligtvis kan det vara så att skolan inte alltid sköter allt så optimalt och att det varierar på vilka grunder man skickar barn till dessa specialskolor. Jag har själv ganska positiva erfarenheter där. En hel kommuns skolgång fungerade så mycket bättre när det fanns en sån resursskola. När de sedan lade ner den blev situationen bara väldigt mycket sämre. För barnen som borde ha gått i en sån och som i vanliga skolan bara drev runt och störde alla andra, och för alla andra elever som inte fick lugn och ro.

Jo, jag förstår ju det där med kompisarna. Ändå är ju skolgången första prioritet.
  • AndreaBD
    OJA77 skrev 2018-10-10 19:14:56 följande:
    Vi har via vårt försäkringsbolag tillgång till rådgivning gällande skolfrågor och efter att de tagit del av alla underlag från skolan ansåg de att skolan gjort ett uruselt jobb!!! 

Du får gärna fortsätta leva i en drömvärld där alla lärare är kompetenta och brinner för elevers bästa. Så är inte alltid fallet och det måste du faktiskt ta och acceptera. Jag undrar verkligen om du är lärare då du inte hade en aning om att skolan gör utredningar och vad en åtgärdsplan är??!

Jag har aldrig sagt att specialskola är dåligt, däremot ska man ha gjort ett grundligt och ordentligt jobb innan man bestämmer sig för att flytta på ett barn till en sådan skola!! 

Skolgången är absolut viktig men jag anser att samhörighet, vänner och gemenskap är också viktigt och bör också vara något att ha i åtanke när man bestämmer sig för att göra ett så stort ingrepp i ett barns tillvaro.
    Det är klart jag vet vad en åtgärdsplan är. Jag har skrivit såna - åtgärdsprogram hette det för inte så länge sedan. Däremot har jag knappt kommit i kontakt med utredningar i skolan, eftersom jag jobbar på ett behandlingshem med specialskola och här är det behandlarna som sköter den biten (och rektorn har ansvaret). Och för bara några år sedan var det helt andra rutiner på skolorna, de har ju bytt namn på såna "underlag"  flera gånger. Dvs. det hette inte utredning för bara några år sedan.

Men oavsett, jag säger inte att skolan inte kan göra fel. Men, min erfarenhet är att barn ändå inte brukar ha så stora problem att man vill flytta dem till specialskola, bara för att det är lite rörigt i klassen och inte allting funkar perfekt. Barn klarar ändå att anpassa sig lite till omständigheterna. Om ett barn inte kan det, så tror jag att det barnet har svårigheter av någon sort, t.ex. NPF.

Och jag har ganska bra erfarenheter av såna specialskolor, också med tanke på att barnen återintegreras i sina vanliga skolor när de har mognat lite och fått träna lite extra på studieteknik och på det sociala. Man kan se det på två sätt. Antigen att barnet förlorar kompisar och blir utanför om det flyttas till specialskola. Men det kan också vara så att det kan vara värre att vara kvar. Vissa barn som jag har haft som elever och som har flyttats till resursskola har haft bättre kontakt med sina kamrater på sin gamla skola än vad de hade haft om de hade varit kvar. Kamraterna började nämligen bli väldigt less på dem. Om det finns risk att ett barn straffar ut sig, så kan det vara en bra alternativ att det flyttas. Inte för gott, kanske för ett år, eller två eller tre.

Men det är svårt att säga, man får alltid se hur situationen är, hur bra barnet trivs i sin vanliga skola, hur bra eller dålig resursskolan är. Det hänger ju på många olika faktorer.

• AndreaBD
    OJA77 skrev 2018-10-10 17:56:44 följande:
    Hur tror du att ett barn mår när det sätts in åtgärder som sen tas bort efter några dagar eller en vecka??? Hur tror du ett barn mår som ständigt lever under hot att om han inte sköter sig perfekt så kommer han bli tvångsförflyttad till annan skola?? Hur tror du ett barn mår som jämt får höra från skolans rektor att han är orsaken till en dålig arbetsmiljö för rektorns anställda?? 

Mitt barn har ingen diagnos och därmed inget funktionshinder, däremot har han vissa svårigheter som han behöver hjälp med och som vi föräldrar och den juridiska rådgivaren som vi har varit i kontakt med anser bör kunna ges i den ordinarie klassen där han är i dag.

Vänligen bespara mig hädanefter dina påhopp och acceptera att alla barn har inte en diagnos per automatik när saker och ting inte fungerar i viss miljö. Jag har varit i kontakt med flera föräldrar som har haft liknande problem som vi och när barnet fått byta till en mer förstående skola så har det gått strålande för dessa barn!! 
    Jag tror du missförstår mig här. Du säger att ditt barn har "vissa svårigheter". Och jag säger att man inte kan ta hänsyn till något som man inte vet vad det är. Om han har svårigheter så måste man ju reda ut vad det är för svårigheter. Jag får intrycket att du vill undivka en diagnos. Men en diagnos är ju egentligen bara en bedömning av vilka slags svårigheter barnet har. Och det krävs en annan slags utredning för det än vad skolan kan göra. Skolan skriver bara ner vad de har observerat och kallar det för utredning. Det du behöver för att kunna styrka att ditt barn behöver vissa insatser är ju att någon utreder vilka svårigheter han har.

Jag vet att ni har försökt och varit i kontakt med BUP. Jag säger bara att det vore bra att ha något mer konkret.

Sedan kan jag inte låta bli helt att undra vad ditt barn gör för att skapa en dålig arbetsmiljö? Någonstans kan jag visserligen tänka mig att det måste vara en överdrift. Min egen son var som ett jojo och kunde överhuvudtaget inte vara i klassrummet den mesta tiden, utan satt med assistent. Men det beror förstås på hur de ser på situationen. I min sons fall förstod de att det inte går. I ert fall kan det vara så att det inte heller går, men att de tror att det borde gå. Vilket då vore oprofessionellt, eller åtminstone ett misstag. Jag menar - om det inte funkar att ha ett barn i klassen, så försöker man väl först att sätta barnet med någon vuxen tidvis utanför klassrummet. Visserligen har skolor oftast svårt att skaka fram en personal till sånt, men det brukar funka om man stuvar om lite.
  • AndreaBD
    OJA77 skrev 2018-10-10 17:44:32 följande:
    Berätta gärna för mig vad som får dig att tro att vi inte har samarbetat med skolan? Var i min trådstart kan du utläsa det?? På vilket sätt har vi jobbet emot skolan? Förklara gärna detta för mig för som det ser ut nu när jag läser dina kommentarer så verkar du tillskriva mig egenskaper och handlande utan att ha en aning om något. Du tolkar fritt att det per automatik är vi föräldrar som har fallerat än att skolan faktiskt har brustit i sin handläggning och kommunikation med oss!??

Vi har samarbetat med skolan på alla tänkbara sätt som vi har kunnat. Vi har gått på varenda möte, svarat på varenda samtal och mail och kommit med förslag på olika lösningar samt ställt upp på vad som än har bestämts. Vi har kommit med förklaringar till sonens beteende för gissa vad??! Skolan har aldrig under två år pratat med vår son om hans problem. När något har hänt har de aldrig frågat honom om vad som hänt och varför. Det har vi gjort!! 

Vet du, mobbing finns på riktigt! Min son har utstått med väldigt mycket både psykiskt och fysiskt från barn i klassen och skolan för att han föredrar att leka lugna lekar och gärna med flickorna. Min son blir arg och "exploderar" när han blir påhoppad för att han har ett temperament. Han har självklart ett ansvar för sitt beteende men de som ger sig på honom då?? Har de inget ansvar?? Ska de få fortsätta och hållas och bara barnet som reagerar som ska straffas??

Utifrån det som skolpsykologen kommit fram till och samtal med BUP så anser jag honom inte ha en npf-diagnos  och han är normalbegåvad men med det sagt så är jag medveten om att sonen har tillkortakommanden som han behöver hjälp med. Jag anser också att han skulle klara av att vara i en vanlig klass med rätt stöd och anpassning som han har enligt skollagen.
    Jag behöver bara se rubriken - "trakasserade av skolan". Skolor har annat att göra än att trakassera föräldrar. Och att anmäla skolan till alla möjliga ställen kommer ju inte att göra det bättre för barnet. Snarare motsatsen. Du tolkar ju saker som antagligen har helt andra orsaker som personliga påhopp. De har satt in åtgärder och tagit bort dem igen ganska snart? Det kan finnas många anledningar. Kanske visade det sig inte fungera? Eller kanske var det inte tänkt att pågå länge (för att det inte finns resurser)? Tråkigt förstås, och jag kan förstås inte bedöma om det kanske var fel ställe att snåla på. Kan också hända att de inte har tänkt igenom ordentligt och satt in en åtgärd som inte kunde fungera. I så fall deras fel förstås. Men en anledning finns säkert.

Att samarbeta är ju inte bara att svara på mail och gå på möten, utan även att vara villig att förstå den andras syn på saken. Det är svårt för en förälder att veta exakt vad som händer i skolan. Man är ju inte med. Annars får man verkligen vara med några dagar. Fast då brukar ju barn inte heller vara som vanligt, det är ju en speciell situation. Men, någonstans måste man ju ha ett visst förtroende för skolan. Man kan inte bara vara misstänksam mot de och "vänta på" att de gör fel. Jag säger inte att det måste vara så, men du ger lite det intrycket. Det kan förstås vara så att ni har blivit besvikna många gånger och därför inte litar på dem längre. Men, jag skulle ändå ta lite "lugnare", eftersom det blir jobbigare för barnet om det är så mycket liv runt hans skolgång. Så jag skulle tona ner det lite.

På vilket sätt "exploderar" han? Och vad har de andra gjort innan? Man måste ju också jämföra det. Dvs. om någon "bara" retar, och ditt barn börjar slåss, så kommer han självklart att få skulden.  Det här är ju väldigt vanligt när det gäller barn med ADHD. Hur kan du vara så säker att han inte har NPF? Ofta visar det sig först när de börjar skolan. Och ofta visar det sig först tydligt när man ställer krav.  Om det är ganska kravlöst och avslappnad hemma, kanske inga syskon att ta hänsyn till och ni tycker att det är "temprament" - då är det inte så konstigt att det "bara märks i skolan".

Förresten, vad anser DU då, vad har han för svårigheter? Jag får ingen klar bild av det.

Jo, det finns förstås mobbing. Det är dock inte så vanligt så pass tidigt. Och har du verkligen sett/hört hur det går till? Jag har själv gått på min son som påstått att det var de andra som börjat. Det visade sig då att de visserligen hade sagt något, men att han hade reagerat orimligt starkt på det. Jag har två barn med ADHD själv. Några år senare påstod det andra barnet, dottern, att hon blivit mobbad. Vi pratade tillsammans med en av hennes dåvarande lärare, hon var då runt 19 år. Och läraren förklarade för henne att det inte verkigen var mobbing, utan det var så att hon spökade ut sig (under 7:an/8:an)- hon hade en väldigt speciell klädstil - och de andra tittade eller kommenterade. Inget verkligen elakt, de var bara lite förvånade ibland och sa det som de tyckte. Och hon uppfattade det som mobbing. Så, man ska verkligen dubbelkolla att det är så illa som barnet uppfattar det. Annars är det enklare att fixa, nämligen förklara för barnet hur det ligger till.
  • AndreaBD
    OJA77 skrev 2018-10-11 13:57:12 följande:
    AndreaBD skrev 2018-10-11 09:41:29 följande:
    Jag tror du missförstår mig här. Du säger att ditt barn har "vissa svårigheter". Och jag säger att man inte kan ta hänsyn till något som man inte vet vad det är. Om han har svårigheter så måste man ju reda ut vad det är för svårigheter. Jag får intrycket att du vill undivka en diagnos. Men en diagnos är ju egentligen bara en bedömning av vilka slags svårigheter barnet har. Och det krävs en annan slags utredning för det än vad skolan kan göra. Skolan skriver bara ner vad de har observerat och kallar det för utredning. Det du behöver för att kunna styrka att ditt barn behöver vissa insatser är ju att någon utreder vilka svårigheter han har.

Jag vet att ni har försökt och varit i kontakt med BUP. Jag säger bara att det vore bra att ha något mer konkret.

Sedan kan jag inte låta bli helt att undra vad ditt barn gör för att skapa en dålig arbetsmiljö? Någonstans kan jag visserligen tänka mig att det måste vara en överdrift. Min egen son var som ett jojo och kunde överhuvudtaget inte vara i klassrummet den mesta tiden, utan satt med assistent. Men det beror förstås på hur de ser på situationen. I min sons fall förstod de att det inte går. I ert fall kan det vara så att det inte heller går, men att de tror att det borde gå. Vilket då vore oprofessionellt, eller åtminstone ett misstag. Jag menar - om det inte funkar att ha ett barn i klassen, så försöker man väl först att sätta barnet med någon vuxen tidvis utanför klassrummet. Visserligen har skolor oftast svårt att skaka fram en personal till sånt, men det brukar funka om man stuvar om lite.
    Nu var det ju inte en kort period som det var struligt i skolan. Både förskoleklass och åk1 har varit struliga med många lärarbyten. Sonen har visat på att han funkar bättre med vissa lärare än andra. Alltså det är inte kraven som har varit problemet utan hur man har lagt fram det och hur man har bemött honom!

Nu är det faktiskt så att sonen har vänner, han blir bjuden på flertalet kalas (alla i klassen är ej bjudna) och han har en bästa kompis så att ta bort detta nu skulle skada mer än vad det skulle ge. Utifrån detta drar i alla fall jag slutsatsen att hans klasskamrater INTE är less på honom.

Ja vi föräldrar upplever oss trakasserade nu och det är en känsla som vi har rätt att känna då det är endast vi som vet hur detta har skötts! Tycker du att det är lämpligt att skolan minst en gång i veckan nu skickar mail och frågar om vi har sökt andra skolor och när vi ska flytta vårt barn till en annan skola?? Låter det som en skola som vill samarbeta med oss, som vill hitta lösningar och som ser till elevens bästa?? Vår son har visat på framsteg både genom mycket högre närvaro samt förbättrat sina studieresultat men skolan (rektorn) har inte velat se detta eller ändra sin uppfattning utifrån detta. Vi litade på dem tills de började göra saker bakom vår rygg och började gå mot personangrepp, något som vi aldrig gjorde mot nån i skolan. När vi märkte att de insatser som vidtogs inte gjordes tillräckligt länge för att kunna se ett resultat utan varje möte handlade om specialklass, även det första mötet, ja då tappade vi förtroendet för skolan. 

Så vitt jag vet så är det inte skolans uppgift att sätta medicinska diagnoser på barn och om de hade trott något sånt så borde de väl rimligen ha skickat en remiss till lämplig instans, eller vad tycker du? Jag har varit i kontakt med BUP jag har även diskuterat detta med skolpsykologen och båda har avrått mig från att göra nåt sånt utan vänta in lite då det är en pojke som dessutom är född sent på året och det kan vara en mognadsfråga. Då vi har sett att han gjort en hel del framsteg så är jag benägen att tro på dessa individers expertisutlåtande i stället för en pedagogs gissningar, eller vad tycker du?? Jag har inget problem med om sonen skulle få en diagnos, förutsatt att det sker av kompetent personal som har rätt kunskap och kompetens för att avgöra nåt sånt.  Men jag tycker inte att man ska slentrianmässigt sätta diagnoser på barn utan det ska ske när det verkligen krävs. Jag tycker också att man ska vara väldigt försiktig med att skicka iväg barn till specialskolor utifrån gissningar och brist på ansvarstagande i den ordinarie verksamheten enbart för att det är en enklare lösning....för skolan!!!!

Samarbete innebär att båda parter ska vara lika öppna mot varandra och ta del av varandras kunskaper. Att jag blint ska tro och lita på allt som skolan säger och följa deras direktiv utan att de en endaste gång tagit hänsyn till våra åsikter är inte ett samarbete i mina ögon. Vad får dig och tro att sonen är medveten om dessa problem?? Han har endast varit delaktig en endaste gång på dessa möten och det var endast för att vi bad om det för vi ansåg att även han ska känna delaktighet i sin utbildning. Under den stund han var där var mötet lugnt och sansat. Sluta hitta på saker som du inte vet nåt om!! Hemma pratas inte detta om med sonen alls och han vet inte ens om att det finns ett beslut om att han ska flyttas. Var snäll och sluta skapa dig fantasibilder om mig och min familj utifrån trådstartens titel som jag skrev i affekt och frustration!!!! Otroligt att du vet så mycket om mig och sonen utifrån titeln på trådstarten!! 

Han har ett jack i pannan där han fick sten kastad i ansiktet, han blev knuffad från ett staket och rev upp hela baksidan av sina jeans (ren tur att det inte blev värre än så), blåmärken på revbenen.....behöver du mer??? Så det är bara barn med ADHD som slåss när de blir provocerade?? Intressant...Det är inte min son som säger att han blir mobbad, det är vi föräldrar då detta sker regelbundet och av samma barn. Vi har påtalat detta flertal gånger men inget har gjorts av skolan. De reagerar endast när sonen blir arg och ger igen.

Återigen, på vilket sätt tror du hans tillvaro hemma är kravlöst? Att han får göra precis som han vill eller? Sluta prata om sånt som du inte vet nåt om! Han har syskon och hemma ställs samma krav på honom som på syskonet så kravlöst är det inte. Vi har regler som ska följas och barnen har ansvar för vissa saker som ska göras...tror du att vår son lever i nån plastbubbla eller och sen bli knäpp när han släpps ut några timmar? Min son har hög integritet och när han behandlas illa låter han en få veta det. Han slåss ytterst sällan, vi har endast fått till oss två gånger att nåt fysiskt har hänt och en av dessa gånger var det inte ens slagsmål utan en missuppfattning. Innan du börjar tillskriva mig en massa dumheter så är detta bekräftat av skolan i efterhand!

Som jag ser det har sonen varit väldigt omotiverad av studier, rent av uttråkad. Hemma har han visat på kunskaper som han vägrat visa i skolan. Han har upplevt turbulensen i klassen med gap, skrik och slagsmål vara störande och valt därför oftast att lämna klassrummet och ibland vägrat komma in. Han har ett temperament som visar sig när han känner sig trängd och orden tar slut för honom och då börjar han gapa och skrika för att folk ska lämna honom i fred.  Han slåss inte med sitt syskon eller oss vuxna och han slåss inte när han umgås med andra familjemedlemmar, vänner, bekanta mm.

Fortfarande tolkar du det mesta på ett överkänsligt sätt. Att man skapar sig en bild av hur personen som skriver agerar med andra - det är ju en förutsättning om man ska kunna ge något råd. Och om jag inte menade försöka ge råd, så skulle jag inte skriva svar.

En sak kan vara värd att kommentera: Jag tror inte att skolan menar att trakassera er eller vill förmå er att flytta på ert barn. Jag är säker på att orsaken att de frågar efter är helt enkelt att de måste planera sina resurser. Ett barn som kräver mycket vuxenstöd - där gör det stor skillnad när det barnet flyttas till en annan skola. Kanske har de precis anställt en extra personal, som de inte bara kan avskeda om föräldrarna plötsligt bestämmer sig att flytta på sitt barn. Någonstans tycker jag ändå att man som förälder förutom att man förstås tänker på sitt eget barn, också måste tänka lite på situationen för övriga barn. Alla skolor måste prioritera. Det finns inte resurser till en massa insatser för alla som skulle kunna behöva det. Det är utopi! Och det går oftast inte att, från en dag till en annan, sätta in nya resurser och inte heller att avsluta dem helt plötsligt. Dvs. säga resurserna kostar då fortfarande. Jag har alltid försökt hålla skolan informerad och att säga till i tid vid förändringar. Annars blir det ju så klart risk att det blir sämre (för alla barn) om de inte har tillräckligt med tid att anpassa  sig till situationen.

Vad får mig att tro att sonen är medveten om samarbetsproblem mellan föräldrar och skolan? Barn känner ju att något inte är bra. Man kan inte dölja stämningen, även om man kan dölja detaljerna.

Och jag har absolut inte sagt att det bara skulle vara barn med ADHD som slåss om de blir provocerade. Det jag skrev gick väl ut på att barn med ADHD är lätt-provocerade (eftersom de är impulsiva).

Och nej, jag menade inte med "kravlös" att han får leva rövare hemma, det fanns inget negativt dömande i det. Jag menade att det mycket väl kan vara mer kravlöst hemma för ett barn i förskolåldern, både hemma och i förskolan. Båda mina barn med diagos hade plötsligt så mycket mer svårigheter  när de väl började skolan. Förskolan tyckte ju inte att det var så farlig. Det bara är så att det ställs mer krav med skolstarten.

Och nej, jag tycker inte att skolan ska utreda något som inte har med pedagogik att göra. Jag försökte snarare få en bild av vad som egentligen är hans problem i skolan. Så det är mest att han inte vill vara i klassen eller i skolan? När jag sedan läser att han blir slagen så att han får blåmärken - då kan jag bara säga: I det läget hade jag flyttat på mitt barn! Jag skulle inte ha barnet kvar där. Hur resonerar du om du säger han har ju kompisar där.....  Om det är samtidigt flera som slår honom, så är den sociala biten där väl snarare inte gynnsam för honom. Jag skulle flytta på honom. Och lägga energin på att det ska funka bra i en ny skola, inte på att hämnas på den gamla.

• AndreaBD

Precis, skolorna kan söka vissa bidrag, och det har varierat väldigt mycket under åren. Ibland har det varit så att det faktiskt hjälper, men under vissa perioder har det varit knappt något. Även om man måste ha diagnos eller inte för att få dessa bidrag, har varit olika, och jag har inte koll på hur det är för tillfället, eller om det t.o.m. varierar. Särskilt om man ska söka såna bidrag måste man ju tänka långfristigt. Dvs. man kan ofta inte lösa problemet inom några dagar eller veckor, utan det kan ta månader, och det kan också innebära problem för skolan om det ändrar sig, dvs. t.ex. att föräldrarna flyttar barnet till en annan skola.

Jag har aldrig varit i situationen att jag skulle ha behövt ge mitt barn en negativ bild av skolan, och då har skolan också fått kritik från annat håll. T.ex. så fick inte min son medicin för att skolan inte hade gjort sin del. Men jag ville inte ge min son negativa vibbar, för att jag vet att det kan leda till att barn tappar suget för skolan helt. Har sett för många såna. På samma sätt som jag inte har sagt något negativt till min son om hans pappa. Och det hade funnits MASSOR att säga.

Jag vet att du inte nämnt förskolan - men du trodde att det var något hemskt att jag sa att det är mera kravlöst hemma. Och jag sa att det helt enkelt ofta är så, och att det är normalt att det är så. Både hemma och i förskolan HAR man inte så värst höga krav på barn innan de börjar skolan. Det är helt enkelt inte dags än. Just steget till att börja ettan brukar vara stor skillnad, dvs. mycket mer krav på barnet.

Som sagt, om mitt barn blev slagen i skolan, skulle jag också försöka flytta på barnet. Jag hade missat att det inte går pga köer. Men vore det då inte den näst bästa lösningen om han skulle byta till specialskolan och vara där TILLS det blir något ledigt på en annan skola? Då kan man ju förklara för honom att det är tillfälligt. Men det finns ju ingen anledning att bråka med nuvarande skolan och att de undrar om ni har hittat en ny skola spelar väl inte så stor roll då heller. Som sagt, de vill väl planera resurser.

• AndreaBD
    Anonym (Fia) skrev 2018-10-13 12:17:03 följande:
    Jag antar att du har kontakt med soc redan. Du kan be dem om hjälp till förtur till andra skolor.
    Vi fick den hjälpen men tyvärr så ändrade sig pappan och det blev inget av. Tyvärr.
    Sedan när resursskolan kom på tal var han minsann med på tåget.

Min åsikt är att skolan, och då speciellt rektorn, gjorde det enkelt för sig själva och faktiskt helt ärligt struntade i följderna.

Att bunta ihop alla barn/ungdomar  med problem GER problem. Större problem än innan. Med skillnaden att lärarna där är väl medvetna om att det inte kommer fungera ändå.

När ungdomarna röker på under rasterna, det måste de känna på lukten. Jag känner igen den doften på långt håll. Men nej, de blundade helt uppenbart. Att det knaprades piller så till den grad att mitt barn nästan blev galen på kuppen. Min 14-åring vågade till sist inte ens sova själv på sitt rum! Tills knaprandet upphörde. Närvaron i skolan? Vilken närvaro?

Nej, resursskolor är rena förvaringsplatsen. En förvaring utan något som helst ansvar. Kanske inte alla, men denna specifika iaf.
    Jag jobbar på en resursskola och min son har gått på två olika resursskolor. Alla dessa är jättebra skolor. Och även resursskolan i kommunen där jag jobbade på kommunal skola var jättebra. Sedan känner jag också till två  såna skolor som inte fungerat. Du tror väl inte att ALLA resursskolor är dåliga, bara för att ni har haft otur???
  • AndreaBD
    OJA77 skrev 2018-10-15 15:11:56 följande:
    Om de inte hade kommit till beslutet att med tvång försöka flytta på sonen till en annan skola och specialklass hade vi förmodligen inte bytt skola utan försökt att jobba med de ansvariga på nuvarande skolan dels med att få bukt på mobbingen och en fungerande undervisning för sonen. Skolan bestämde sig redan för detta förra hösten men har gjort halvhjärtade insatser med vetskapen om att de skulle ändå flytta på honom och därför har de förmodligen inte ansökt om nåt bidrag. Det behövs ingen diagnos för att få bidrag eller stöd i ordinarie undervisning enligt skollagen!

Jag förstår hur du menar och tråkigt att höra att du upplevt tråkigheter med pappan. Jag är också noga med att backa upp pappan även när vi inte är överens för att vid ett senare tillfälle prata med hans pappa i enrum om vad jag tyckte att han gjorde fel. Vi har aldrig pratat illa om skolan inför någon av våra barn, men sonen har vetat om när vi har gått på möten. Svårt att smyga sig in i skolan. När vi har fått dåliga nyheter eller andra problem uppstått så har vi försökt att dölja det och inte pratat om det när de har varit hemma eller innan de somnat men barn känner av mer och förstår mer än man tror och givetvis går det inte att verka oberörd under två års tid som detta har pågått.... vi föräldrar är också människor och inte maskiner som kan stänga av våra känslor! Skolans beteende gentemot sonen har inte alltid varit okej och det har givetvis påverkat hans syn på skolan och vissa vuxna inom skolan....det kan inte jag eller hans pappa lastas för! 

Nja inte hemskt men jag vill inte att det ska verka som att det är helt kravlöst på hemmaplan för jag vet att så inte är fallet. Självklart kan det aldrig bli som i skolan då vi är bara fyra personer som för oväsen hemma mot 20 barn i ett klassrum. Jag är medveten om att det ställs helt andra krav när barn börjar i skolan, har aldrig sagt nåt om det. Men om kraven kan mötas genom lite extra stöd i den ordinarie undervisningen så anser jag att det är att föredra än att flytta på ett i övrigt väl fungerande barn. Denna terminen har han dessutom visat på ett större ansvarstagande, nästan full närvaro, större intresse för studier, mer närvarande i klassrummet och har börjat få fler vänner samt att han fått en bästa kompis. I det här läget när framstegen är så tydliga så anser jag att det vore katastrofalt att flytta på honom, men skolan ser det inte så. De vill inte se framstegen för nu är beslutet fattat! Detta är vad som gör mig arg! De offrar hellre ett barn än att erkänna att de har haft fel! Dessa människor jobbar med ens barn men har inget barnperspektiv med sig i sin profession....tragiskt!

Jag är inte av den åsikten att det en flytt till specialklass i annan skola är en bättre lösning. Det kan dröja till nästa höst innan han får en ny skola. Han ska inte behöva flyttas runt mellan olika skolor och börja om varje gång. Dessutom anser jag att specialklass inte lämpar sig för honom och då ska han inte vara där. Du missförstår mig, jag bråkar inte med skolan! Skolan bråkar med oss föräldrar och låter oss inte vara ifred nu i väntan på en lösning och att processen för anmälan till skolinspektionen samt överklagandet om flytten ska få ha sin gång. Dessa instanser kommer avgöra om vi har fel eller om skolan har fel. Tills dess vill jag ha lugn och ro så att jag kan lägga min energi på mina barn. Att ständigt ringa och maila för att kolla om sonen fått ny skola när de vet hur det ser ut med långa köer är bara onödigt. När han väl får en plats kommer vi kontakta skolan för det är inte bara att plocka ur honom ur en skola och stoppa in honom i en annan! Men detta räcker inte för skolans rektor. Vid nåt tillfälle hade rektorn hört sonen prata om en skola (han hade hört reklam om skolan på radion, om att det var en bra skola) och skickade direkt sms till sonens pappa och frågade om det var den skolan sonen fått plats inom...Vi bråkar inte med skolan men vi försvarar vår son och står upp för hans rättigheter....en viss skillnad tycker i alla fall jag!
    Jo, jag förstår vad du säger, men jag tror någonstans att skolan måste anse att det inte skulle fungera, annars skulle de inte vilja flytta på ett barn. Det kan förstås skilja sig lite mellan olika kommuner, och det ändrar sig också med tiden i samma kommun, men jag har snarare upplevt motsatsen - att man har kvar barn som inte kommer att fungera i vanlig klass, eller även i liten grupp, för att det inte finns alternativ. Så själva situationen känns mycket ovanligt.

Men oavsett, det viktiga är ju vad man ska göra nu. Och det bästa vore ju att flytta honom till en annan skola. Och då finns det ju bara två varianter - antigen direkt till en annan skola (om det går med tanke på kö), eller först till specialskolan och till en ny skola när det blir plats där.

Visst det finns fler varianter men de har jag nästan uteslutit, men de är kanske ändå värda att nämna: Barnet skulle kunna få hemundervisning, men det rekommenderar jag absolut inte. Det brukar bli mycket mindre skolarbete då och barnet kommer efter. Och det sätts in först när ett barn verkligen har varit hemma ett tag. Och det ska ju inte heller barnet vänja sig vid. Eller så trivs han så bra i specialskolan att han är kvar där längre ändå, men det får man ju se.

Ni verkar inte ha mycket val där, om ni inte får plats i någon annan skola tillräckligt snabbt. I det läget skulle jag göra så här: Ta reda på hur lång tid det tar till den skolan som ni önskar (det kanske redan är ganska säkert att det är till hösten?). Sedan pratar med nuvarande skola och rådslå med dem om man kan skapa en bra situation tills dess. Och om de inte anser sig kunna säkerställa det, så skulle jag låta barnet gå i specialskolan fram till nästa höst. Om inte annat så får han lugn och ro och kan komma ikapp med skolarbete, vilket ger honom en bättre start i en ny skola. Bättre än där han är nu, om situationen är så infekterad och han inte vill gå.
Svar på tråden Trakasserade av skolan