• MrsMaria

    Behålla eller inte

    Jag och min sambo som varit ihop sen i januari väntar nu oväntat barn, jag är i v8.

    Jag har tre barn sedan tidigare och han har tre barn sendan tidigare, alla dom är mellan 12-25år. Min sambo är 45år och jag är 40år.

    Våra barn gillar väl inte direkt situationen att dom fått nya ?plastsyskon? och att mamma (jag) träffat en ny man som inte är deras far. Han har sina barn varannan vecka medans jag har mina barn lite oftare.

    Nu till mitt grubbleri; jag vill så gärna behålla barnet jag nu väntar, men ni hjärna säger tänk på dom andra barnen!!! Sambon vill också gärna behålla det, men han tänker också på dom andra barnen och våran ålder.

    Någon annan som är eller har varit i liknande situation som kan berätta hur ni tänkte och gjorde?

  • Svar på tråden Behålla eller inte
  • Aducia

    Håller med ovanstående. Tänk på vad NI vill.

    Och när ni berättar för era barn får ni absolut inte ha någon osäkerhet i rösten, utan ni måste vara säkra på ert val, för de känner av er osäkerhet mer än ni tror.

    Det kommer att bli bra med tiden och de kommer att lära sig att acceptera situationen.


    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • MrsMaria

    Tack för era svar.

    Jag har rådfrågat några av mina närmaste vänner, alla säger; tänk på era andra barn och behåll inte barnet. ????

  • Aducia
    MrsMaria skrev 2018-10-12 22:54:18 följande:

    Tack för era svar.

    Jag har rådfrågat några av mina närmaste vänner, alla säger; tänk på era andra barn och behåll inte barnet. ????


    Tråkigt men de kanske ser er familjesituation utifrån ett annat perspektiv än er själva och minst sagt oss som inte vet något alls egentligen. Så de kanske har en klarare bild och därför säger de så. Stressa inte detta beslutet, ta er tid och bestäm er. :)
    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Zakopane

    Lite tunnt med information i tråden ang hur länge ni varit ihop, hur skilsmässorna var och allt sånt.

    Flera av era barn är tonåringar med allt vad det innebär. Självklart inte så lätt att jämka ihop två barnkullar i den åldern.

    Men, barnen är ju inte truliga tonåringar för evigt.

    Ni båda vill ha barnet i magen. Och det är fantastiskt att få ett småsyskon. Era barn kan ju inte diktera villkoren. De har varken överblick eller livserfarenhet.

    Tycker självklart att ni ska behålla, förutsatt att ni är två sunda normala människor med kärlek till varandra och era barn.

  • Zakopane

    Såg nu att ni bara varit ihop sen januari och redan är sambos med alla dessa barn. Kan då förstå att det är väldigt magstarkt för barnen.

    Jag själv skulle väntat ett par år minst in i relationen innan jag övervägde nåt så genomgripande som att flytta ihop.

    Varför flyttade ni ihop så snabbt? Hade det inte varit bättre för er relation också att vara särbos i några år så att barnen slapp få tillvaron kullkastad med nya regler, nya vanor, nya personer under samma tak som de själva inte valt?

    Samtidigt kan det ju vara så att man i er ålder vet när det känns rätt kärleksmässigt, att detta är på riktigt och mycket stabilt. Jag hoppas att det är så för er.

    När man är 40 år kan man ju också känna att det är lite sista chansen att få barn.

    En bebis är alltid en gåva! Men jag tycker att det var konstigt att ni var tvungna att rusa iväg och flytta ihop så snabbt.

  • berlinmamma

    Jag förstår inte alls varför era barn INTE skulle vilja ha ett litet syskon..? Om de har uttryckt att de inte vill det så kan jag lova att de kommer ändra sig när de ser det lilla livet! Vår "stora" flicka (6 år) så också Å NEEEJ när vi berättade att det skulle komma en till bebis men hon älskar och har alltid älskat sin lillebror från dagen han föddes. Om du vill behålla så gör det!

    En liten notis: Jag är också 40 och gravid och ska göra abort på tisdag.. Jag har en 1åring, en 3åring och bonusen på 7 år och jag orkar inte, varken fysiskt eller psykiskt, ett till barn. Men om du känner i hjärtat att det är rätt för dig så kommer det vara rätt för dina andra barn också! <3

Svar på tråden Behålla eller inte