Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Är det asperger

Anonym (mmmm) skrev 2018-10-09 17:50:20 följande:

För det första säger man inte asperger längre (ok om man fått diagnos enligt gamla systemet så kan man säga det), och för det andra tar inte alls alla med asperger allt bokstavligt. När jag tänker efter skulle ingen jag känner med en aspergerdiagnos göra som du skriver. 

Det kan gå utmärkt att ha konversationer med människor med diagnosen om de är duktiga verbalt, det är så olika! 

Asperger finns ju fortfarande kvar som diagnos och folk får den diagnosen fortfarande så jag förstår inte varför man inte skulle säga det.

Asperger finns kvar i dagnosmanuallen ICD-10 som används av t.ex försäkringskassan, Asperger är borttaget i DSM som b.la används i USA.
  • Glinda från Oz
    Anonym (mmmm) skrev 2018-10-09 17:52:10 följande:

Det heter högfungerande autism, om man nu ska säga det. Idag säger man annars diagnos inom autismspektrum och det innefattar det gamla begreppet asperger och alla andra med någon form av autism. Sedan sätter man grader istället. En med asperger får oftast siffran 1, dvs den svagaste graden. 

Ordet högfungerande är ett hittepå ord i det här sammanhanget så det är lika korrekt att säga högfungerande Asperger som högfungerande autism. Diagnos inom autismspektrat är ett samlingsnamn för alla autismdiagnoser (asperger, atypisk autism mm) Autismspektrumtillstånd (ATS) är en diagnos i DSM som delas i grad 1-3 och det är inte alls säkert att någon med AS hamnar på grad 1.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ojoj) skrev 2018-10-09 19:39:33 följande:

För det första, min dotter (en tjej) fick diagnosen som 5 åring (så där spricker teorin om hur tjejer upptäcks sent), för det andra, det heter aldrig högfungerande asperger endast högfungerande autism och det är typ samma, för asperger tillhör autismspektra. För det tredje är man inte sin asperger, man är sig själv och formar sin asperger utefter hur man är som person och hur man uppfostras, miljö osv., allt det påverkar sin asperger osv.

Jag tror din flickvän mer är egocentrisk, känner många såna! Min dotter med asp har klart ett större hjärta än många av de, samtidigt är hon född med stort hjärta, så du förstår man är inte alltid sin asperger /autism.

Statistiskt sett upptäcker man tjejer senare för att diagnoskriterierna är utformade efter killar. Det betyder inte att det är så för 100% av alla.

Högfungerande är ett hittepå ord, så det är lika korrekt (eller snarare fel) att säga högfungerande AS som högfungerande autism.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ojoj) skrev 2018-10-11 08:14:03 följande:

Nej det är inget hittepå ord! Antingen fungerar man högt eller lågt i sin autism, vad finner du så konstigt med det? Var är din källa på detta?! Låt mig se!

Det finns ingen diagnos i varken DSM eller ICD som heter högfungerande (eller lågfungerande) Det är upp till var och en hur de vill definiera sig.

Diagnosmanualen ICD: www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/diagnoskodericd-10

DSM: www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/diagnoskodericd-10/psykiatrikoder
Svar på tråden Är det asperger