Inlägg från: Anonym (Ojoj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ojoj)

Är det asperger

För det första, min dotter (en tjej) fick diagnosen som 5 åring (så där spricker teorin om hur tjejer upptäcks sent), för det andra, det heter aldrig högfungerande asperger endast högfungerande autism och det är typ samma, för asperger tillhör autismspektra. För det tredje är man inte sin asperger, man är sig själv och formar sin asperger utefter hur man är som person och hur man uppfostras, miljö osv., allt det påverkar sin asperger osv.

Jag tror din flickvän mer är egocentrisk, känner många såna! Min dotter med asp har klart ett större hjärta än många av de, samtidigt är hon född med stort hjärta, så du förstår man är inte alltid sin asperger /autism.

• Anonym (Ojoj)
    Colada skrev 2018-10-09 19:50:49 följande:

Jag säger inte att min flickvän inte har stort hjärta. Det har hon på sätt o vis. Hon är tex en fantaskisk mamma och matte till hunden men har svårt att visa intresse för mig. Svårt att släppa sitt skarpa fokus från sina tankar.

Hon kanske gör så mycket hemma att hon inte kan släppa fokus och intresset för dig står väl längst ner eftersom hon kan tycka att det är du som försatt henne där. Säger inte att det är så! Men kan det vara möjligt?

Annars kan man ju vara ganska fokuserad på sina egna tankar ändå, utan att man tänker på det. Kanske hon tycker att dina dagar är ointressanta? Jag kan ibland tycka min mans dagar är det så därför frågar jag inte, för jag orkar verkligen inte lyssna på detaljer kring affärsplaner och växlar, jag fattar ju nada! Så jag fokuserar på vårt liv/vardag tillsammans här och nu istället.
  • Anonym (Ojoj)

Jag vill inte kalla det ego beteende vid asperger, mer brist på sociala koder. Inlärt beteende. Om du nu vill möta henne som asperger, möt henne med tolerans och när du tycker hon "felar" i att fråga tillbaka, skämta om det och säg typ "jo tack som frågar min dag har varit ypperlig". Eller bara fråga rakt ut. Är inte kommunikation det bästa av allt tänker jag.

• Anonym (Ojoj)
    Glinda från Oz skrev 2018-10-09 22:05:36 följande:

Statistiskt sett upptäcker man tjejer senare för att diagnoskriterierna är utformade efter killar. Det betyder inte att det är så för 100% av alla.

Högfungerande är ett hittepå ord, så det är lika korrekt (eller snarare fel) att säga högfungerande AS som högfungerande autism.

Nej det är inget hittepå ord! Antingen fungerar man högt eller lågt i sin autism, vad finner du så konstigt med det? Var är din källa på detta?! Låt mig se!
Svar på tråden Är det asperger