Vi lever i en era när bevis är viktigt. Mätbara saker. I och med att forskningen tex om hjärnan gått så mycket framåt går det att idag "se" saker man inte kunde för bara några år sedan. Tex dyslexiforskningen har gjort enorma genombrott. Men det är ju på gott och ont. Bara för att det går att mäta en massa saker betyder det inte att man får fram rätt diagnos, speciellt inte när det gäller diagnoser där samma symptom kan finnas inom flera.
Man har börjat forska mer och mer på hur vetskapen om en diagnos påverkar oss också. Om omgivningen ser ner på en eller tänker att man är "fel" på något vis för att man har en diagnos så kan en diagnos göra mer skada än nytta, även om det i grunden kan vara bra att få mer kunskap om sig själv. Det har visat sig att människans livskvalitet resten av livet i många fall kan bli lite sämre än den skulle varit, till följd av att diagnosen +stöd i skolan påverkar ens självkänsla negativt i en del fall, och det är svårt att få bort den känslan som vuxen. Det låter nog konstigt men det finns studier på detta.
Forskning har visat att ju yngre barn är när de får diagnoser, desto större risk att de i skolan tänker på sig själva som "en som behöver stöd" och identifierar sig också då med att de kanske "borde" ha låga betyg etc. Inte alla barn behöver samma stöd hela sin skoltid, eftersom man mognar och lär sig saker hela tiden, men de kan fastna i en självbild av att behöver stöd hela tiden.
Det här är ett stort område och inte alls färdigutforskat.
I grund och botten är det samhället som bestämmer var gränsen ska gå för olika saker, normer. Nu har så många fått tex autismdiagnoser så jag tror att om 20 år har de ändrat gränsen för när man får en diagnos. Man kan ju inte ha att halva befolkningen får en diagnos på något som avviker, då är det snarare en norm. Tål att tänkas på.
Sen är det väl också så att om man mognar och inte har samma bekymmer senare i livet som under barntiden så är det ganska svårt att sudda bort en diagnos. En del vuxna gör om testerna för tex adhd och får resultat att de INTE har diagnosen. De hade den när de gjorde första utredningen men sen mognar man, hjärnan utvecklas och det kan i vissa fall var så att hade man haft lite is i magen och låtit ungen mogna i egen takt hade ingen diagnos behövts. Också nåt att tänka på
Nu handlade inte det här om diagnoser inom vården på det sätt jag tror TS menade, men det är lite samma sak där, att vårt samhälle ska bevisa vad det är för "fel" på en.