• Anonym (Våld utsatt)

    Personer som misshandlat i nära relationer och senare flyr offret - Förstår misshandlaren varför i de flesta fall?

    Hej!

    Jag har i många år blivit orättvist behandlad i hemmet. Mycket slag ifrån min mors sida men i tonårsåldern började jag bli våd utsatt av min äldre broder. Vid arton års åldern anmälde jag honom till slut.

    Både min mor och broder tyckte jag gjorde fel. Flera år senare uttryckte han även: ''Jag har slutat se dig som min lillebror sedan den dagen du anmälde mig''.

    Jag idag flyttat hemifrån och brutit kontakt med familjen.

    Men för någon dag sedan besökte jag min gamla hemstad för att träffa gamla vänner. Jag åt i restaurang och av en slump (MÅSTE DET NOG VARA) kom min äldre bror också till restaurangen senare. Han gjorde ingenting, eftersom han förstår juridiska konsekvenserna.

    Men jag la märke till att han pratade om mig till hans kvinnliga bekant. Där hans kvinnliga bekant började hånflina emot mig. Vad han sa har jag ingen aning om. Men antagligen någonting om att jag är en hemsk person eller något liknade.

    Jag fick frågor i huvudet om han ens inser att det han gör resulterar att man bryter kontakten med honom.

    Min mor vet jag definitivt att hon inte alls vet att hon gjort fel. Jag har konfronterat henne angående hennes beteende. Hennes respons vid ett tillfälle: ''Det finns INGEN förälder som ALDRIG slagit sitt barn, vilka föräldrar är det då?''.

    Och vid ett annat tillfälle: ''Jag slog dig, antagligen för att du irriterade mig så pass mycket''.

    För henne finns det ursäkter och förklaringar till varför hon slog mig. Men det beror på ''mig'' och hon har i själva verket ''inte gjort något fel''.

    Hon har givit någorlunda bekräftelse att hon inte förstår att sådant kan resultera att man bryter kontakten.

    Konfrontationen var bara något halvår tidigare innan jag flyttade hemifrån och bröt kontakten.

    De som misshandlar och senare pratar illa om en, precis som min äldre bror. Tror ni att dessa misshandlare förstår att de gjort fel. Men för att skydda sig själva, så pratar de illa om en bakom ryggen. Utifall att sanningen skulle läcka ut. Så lägger han på en täckmantel utifall att, för säkerhetens skull.

    Eller finns det verkligen sådana människor som inte förstår ett enda dugg angående deras beteende och vad det kan ge för sociala konsekvenser. Som i det här fallet, att jag bryter kontakten.

    Juridiska konsekvenser känner han nog till. Annars skulle han nog gett sig på mig i restaurangen, spottat och skrikit ut massa hotelser. Något jag är helt övertygat om att han skulle sagt och agerat om jag befann mig i deras hushåll för besök.

    Tack för er svar!

  • Svar på tråden Personer som misshandlat i nära relationer och senare flyr offret - Förstår misshandlaren varför i de flesta fall?
  • Anonym (Vhx)

    Dom snackar väl skit om andra för att förekomma liksom

  • Anonym (Våld utsatt)
    Anonym (Vhx) skrev 2018-10-13 13:15:49 följande:

    Dom snackar väl skit om andra för att förekomma liksom


    Hur menar du?

    ''Förekomma''?
Svar på tråden Personer som misshandlat i nära relationer och senare flyr offret - Förstår misshandlaren varför i de flesta fall?