• WilderC

Kär eller fixidé??

Hej!

Det här kan man nog säga är ett praktexempel på att den digitala åldern med Facebook och allt inte alltid är nåt bra...

Jag träffade en kvinna genom avlägsna vänner sommaren 2016.
    Jag inser att jag blev positivt överrumplad av henne både attraktion personlighet och någonstans ringde en klocka att hon nog var intresserad av mig vilket där och då inte gick in ordentligt. Jag gjorde inget men när vi skilts åt fick jag snabbt en vänförfrågan på FB som jag accepterade.

Varje gång jag såg hennes inlägg på FB så tänkte att hon verkligen är fin men det finns kanske någon ?ännu finare där ute?. Jag gick ofta in o kommenterade och fick snabbt svar etc. Vilket iofs andra också får. En tanke växte att jag en dag ska kontakta henne på allvar.

Snabbspolning till okt/now 2016:

Jag skickar meddelande på messenger och vi börjar chatta en hel del i en period. Återigen så klickar det riktigt ordentligt på alla plan.

Här hade det varit så lätt att åtminstone bjuda ut henne...men jag slutar och drar ner på chattandet. Det mynnar ut i meddelanden då och då som fortgått ända till idag 2018.
    Varför jag drog mig undan är ngt jag själv inte riktigt förstår. Hon finns ofta i mina tankar men det är inget jag riktigt inser då utan fattat långt senare.

Snabbspolning till apr 2017 - terrordåd - Stockholm:
    Hon lägger ut på FB att ifall någon inte kan ta sig hem så finns det en soffa hos henne.
    Jag svarar för jag har problem att ta mig hem. Hon skiver kom förbi till puben där jag sitter med en vän. Vännen visar sig vara en kille jag inser raggar på henne rätt hårt och hon gillar det. De har nåt på gång och jag känner mig lite utanför när vi sitter där. Tågen börjar gå igen inser jag och när vi skiljs väljer jag att tala om detta och åker hem - lite
    moloken. Skickar ett meddelande när jag kommer hem och hon svarar nåt i stilen ?bra att du är hemma - vännen?...
    Då inser jag att magin är borta.

Men på FB fortsätter sedan det hela med kommentarer och lite meddelanden då och då.

Plötsligt i september 2017 lägger hon ut ett inlägg på instagram med ett
    brustet hjärta. Hade ingen aning om att hon ens haft ett förhållande utan det håller hon helt tydligt hemligt på FB alternativt är jag inte med i den skretessnivån.

Jag tar inte vid mig så mycket men någonstans ligger fortfarande tanken att jag ska kontakta henne på allvar en dag - att magin ska komma tillbaka.

Nu börjar mitt företag
    som jag driver gå dåligt - jag kämpar på men inser inte här och då att hon får allt större plats i mina tankar. Galet med plats. Jag dagdrömmer om henne. Hakar nog på
    andra problem i mitt liv vid henne som jag verkligen har gillat ända sedan 2016. Går och tänker typ - ?en dag så?...tiden bara går...

Snabbspolning till nu 2018:

En kille dyker upp plötsligt i typ 3 st. bilder med henne på FB. Aldrig med ansiktet och inga taggningar osv. Men jag lägger ihop 2 och 2... De är bl.a. ute och reser tillsammans inser jag.

Nu kraschar allt fullständigt ihop för mig. Som jag skrev tidigare så går företaget dåligt, självkänslan är nere i botten och andra saker i livet är inte på topp.
    Stora förändringar sker i mitt liv där bl.a. den vän jag ofta gått ut med nu träffat ngn på allvar och det har blivit svårare att komma ut på nåt så enkelt som krogen.
    De flesta av mina vänner har nu familj eller partners...

Jag skickade ett meddelande för cirka en vecka sedan till henne (som min vän fick kolla på först och redigerade).

I stil med - det var länge sedan vi sågs. Ska vi
    ta en aw någon dag? Jag var helt inställd på att typ få ett nej.
    Istället fick jag ?Låter trevlig!? tumme upp...
    Det överrumplade mig.
    Då skickar jag meddelande igen och frågar när det skulle passa för henne?
    Då får jag ett ganska långt svar att hon ska återkomma - hon både pluggar och jobbar...och hon kom precis hem från resan och tenta nästa vecka och hon ligger efter. Svårt att svara just nu osv. dock inget om pojkvän eller så.

Jag har inte tagit bort henne som vän på fb men klickat bort ?följer? så hennes inlägg kommer inte upp i mitt flöde.

Min vän som jag berättat allt för och som hjälpt mig att sansa mig med meddelanden etc. tycker jag ska hålla huvudet kallt... Han menar att man aldrig vet - förhållanden
    spricker etc. och plötsligt hör någon av sig. Bränn inga broar liksom. Men samtidigt ska jag absolut inte vänta på henne. Samtidigt gnager det i mig att jag faktiskt inte till 100% vet ifall hon träffat någon eller inte. Hon skyltar alldeles tydligt inte med sin relation på nätet vilket man kan tycka är sunt...

Så - har hon blivit en fixidé för mig...jag känner ju knappt människan?!! Helt ologiskt men herregud vilka galet starka känslor som nu rörs om!!!! Men som sagt så
    har jag hamnat i en depression som var på gång innan det här men detta fick bägaren att rinna över liksom.

Jag är helt knäckt...mycket också för att jag inte inte gjort nåt förrän nu...de tankarna gör mig helt GALEN och besviken på mig själv. Chansen finns fortfarande att hon kanske hör av sig om aw:en men det känns som sagt tveksamt.

Jag fattar att hon nog tycker det skulle vara trevlig att kanske träffas som vänner en kväll - för nåt mer ser hon knappast i mig... Det hade kunnat vara nåt mer en gång...samtidigt skulle jag vilja få henne att fatta att från min sida finns nåt mer men inte överösa henne med alla mina känslor. Jag känner att jag verkligen behöver veta till 100% ifall hon har ett förhållande eller inte. Samtidigt tror jag att när det går upp för henne att jag vill nåt mer så kommer hon troligtvis att ta bort mig som vän på FB... Kanske är det just det som behöver hända - men det smärtar och går också emot min väns råd...

Va f*n ska jag göra???

• Svar på tråden Kär eller fixidé??
  • JodiBabe

Tycker du överanalyserar lite. 

Du skriver ju själv att du inte va så intresserad när hon var på, men att ni har hållit kontakten. Låter som du haft henne som reserv.

Och nu har du det lite jobbigt i livet med företag, depression, kanske livskris? (vännerna har barn och familj) och då är reserven en väg ut ur detta, men hon verkar vara upptagen.

Låter som du knutit din lycka till din reserv, men det kanske är dags att syna sig själv i sömmarna och fundera på vad du vill med ditt liv? 

Se det som en utvecklingskris! Glad

• Meriall

Hon lär ju vara säker på att du inte är intresserad av henne så som du betett dig. Hon har ju försökt på alla sätt och du avvisat allt och fantiserar ihop att hon nog inte är intresserad eller att det är för sent... varför? Det låter som att du innerst inne inte alls vill ha henne alt är rädd för något.

Sedan att hon försöker se dig som en vän/gå vidare med livet och inte sitter och väntar i flera år är ju inget konstigt och det säger ingenting om huruvida hon är intresserad av dig nu iom att du gett så tydliga tecken på att du inte är det.

Sluta hitta på grejer du tror att hon tycker som bara kommer från ditt eget huvud. Bjud ut henne eller säg tydligt att du är intresserad om du är det. Sedan är det upp till henne. Eller låt det vara om du själv inte vill innerst inne.

• JodiBabe
    Meriall skrev 2018-10-13 14:37:19 följande:

Hon lär ju vara säker på att du inte är intresserad av henne så som du betett dig. Hon har ju försökt på alla sätt och du avvisat allt och fantiserar ihop att hon nog inte är intresserad eller att det är för sent... varför? Det låter som att du innerst inne inte alls vill ha henne alt är rädd för något.

Sedan att hon försöker se dig som en vän/gå vidare med livet och inte sitter och väntar i flera år är ju inget konstigt och det säger ingenting om huruvida hon är intresserad av dig nu iom att du gett så tydliga tecken på att du inte är det.

Sluta hitta på grejer du tror att hon tycker som bara kommer från ditt eget huvud. Bjud ut henne eller säg tydligt att du är intresserad om du är det. Sedan är det upp till henne. Eller låt det vara om du själv inte vill innerst inne.

Håller med!!
  • WilderC
    JodiBabe skrev 2018-10-13 14:26:31 följande:

PS. Tror du får mer svar om folk kan skriva anonymt oxå.

Hej och tack - var ställer man in det någonstans?
  • WilderC
    JodiBabe skrev 2018-10-13 14:26:11 följande:

Tycker du överanalyserar lite. 

Du skriver ju själv att du inte va så intresserad när hon var på, men att ni har hållit kontakten. Låter som du haft henne som reserv.

Och nu har du det lite jobbigt i livet med företag, depression, kanske livskris? (vännerna har barn och familj) och då är reserven en väg ut ur detta, men hon verkar vara upptagen.

Låter som du knutit din lycka till din reserv, men det kanske är dags att syna sig själv i sömmarna och fundera på vad du vill med ditt liv? 

Se det som en utvecklingskris! Glad

Tack för svar med nya insikter!!

Du har nog lite rätt här och framförallt att jag knutit min lycka till henne. Fast det här har nu hänt 5 ggr i mitt liv med tjejer/kvinnor jag blir riktigt intresserad av. Jag vågar inte ta steget förrän det är försent. Jag är livrädd och har svårt att se att ngn faktiskt skulle vara intresserad av mig... Det låter drastiskt men så är det - har alltid haft det väldigt svårt med min självkänsla... Nu har det hänt igen och jag känner mig gränslöst besviken på mig själv...

• WilderC
    Meriall skrev 2018-10-13 14:37:19 följande:

Tack igen för alla fantastiska svar!!

Ditt svar gör att jag nog faktiskt tror att det är tvärtom - att jag verkligen alltid velat ha henne eller i alla fall velat lära känna henne. Just det här att jag inte ens försökt lära känna henne känns verkligen jobbigt. Som jag skriver i svaret ovan så har det här hänt så många ggr nu i mitt liv - att jag väntar tills det är försent med någon jag verkligen blir intresserad av. Jag är livrädd - nåt slags skydd som jag själv inte riktigt vet vad det är toppat med riktigt dålig självkänsla. Jag känner mig enormt besviken på mig själv.

Jag får försöka bjuda ut henne mer tydligt än att fråga om en aw... Förvånad

• JodiBabe
    WilderC skrev 2018-10-13 17:37:52 följande:

Tack för svar med nya insikter!!

Du har nog lite rätt här och framförallt att jag knutit min lycka till henne. Fast det här har nu hänt 5 ggr i mitt liv med tjejer/kvinnor jag blir riktigt intresserad av. Jag vågar inte ta steget förrän det är försent. Jag är livrädd och har svårt att se att ngn faktiskt skulle vara intresserad av mig... Det låter drastiskt men så är det - har alltid haft det väldigt svårt med min självkänsla... Nu har det hänt igen och jag känner mig gränslöst besviken på mig själv...

Ok, men då har du ju identifierat ett mönster hos dig själv, det är 50% av lösningen! Nu gäller det att försöka bryta det. Kanske du behöver hjälp av en kurator eller psykolog om det ligger djupare, men annars kan du väl se till att ta ölen med tjejen och take it from there.

Läxa nr 1: att bestämma ett datum och ta en öl med tjejen.

Har en polare från Ungern som sagt till mig: - I Ungern har alla nån, man kan va hur ful och blåst som helst, men normen är tvåsamhet och man har nån.

Det innebär att det är orimligt av dig att tänka att ingen skulle kunna va intresserad av dig. Du låter normal, så det kommer lösa sig tror jag.
  • WilderC

Tack för ditt engagemang! ????

Jag går hos terapeut nu igen. Trodde nog inte att jag skulle falla tillbaka till det här beteendet igen faktiskt.

Den läxan blir svår att få till. Vill inte börja tjata liksom. Kommer nog inget bra av det.

Intressant att man får så olika råd från vänner m.m. Vissa råder till is i magen o vänta ut, andra att jag ska tala om vad jag känner, vissa att helt kapa kontakten m.m. ????

Att tala om vad jag känner kommer att uppfattas som extremt underligt. För hela situationen är ju faktiskt rätt underlig.. ????

• JodiBabe

Ok, men då är du på nya vägar igen!

Du får väl hitta ditt sätt, dina kompisar säger olika.

Men jag är av åsikten att det är bättre att vara tydlig, precis som inlägget från Meriall påpekar. Jag menar, hon har gått vidare, men det betyder ju inte att hon inte har dig i åtanke längre.

Att konkretisera datum för ölen är ju inte att tjata. Du kan ju skriva typ: "Hej, hur har du det på torsdag? Aw då?"

• JodiBabe

Med "hon har gått vidare" syftar jag givetvis på tjejen du vill ta en öl med, inte Meriall som svarat i tråden. Skrattande

• WilderC

Får se vad jag får för svar när jag är riktigt tydlig helt enkelt...

• WilderC

Vill bara tala om hur det gott och tacka för råd och tips. Jag bjöd tillslut ut henne fast hon fattar nog fortfarande inte ifall jag var intresserad som vän eller mer så helgarderade ett vänligt svar om hur upptagen hon - så pass att hennes sambo får tvåa etc. Så då vet jag det. Har nu tagit bort hennes profil på fb. Det här blev som ett gift för mig. Vet inte ens om hon någonsin varit intresserad. Inser att jag måste vaka över mina tankar när det kommer till sånt här. Det är ju faktiskt lite tonårsidolsvarning. Måste aktivt agera i framtiden och göra det på riktigt. Det här blev inte till nåt bra för mig...

• JodiBabe
    WilderC skrev 2018-10-13 17:24:44 följande:
    Hej och tack - var ställer man in det någonstans?
    Lägg tråden i Känsliga rummet under "relationsproblem".
  • JodiBabe
    WilderC skrev 2018-10-27 04:58:10 följande:

Vill bara tala om hur det gott och tacka för råd och tips. Jag bjöd tillslut ut henne fast hon fattar nog fortfarande inte ifall jag var intresserad som vän eller mer så helgarderade ett vänligt svar om hur upptagen hon - så pass att hennes sambo får tvåa etc. Så då vet jag det. Har nu tagit bort hennes profil på fb. Det här blev som ett gift för mig. Vet inte ens om hon någonsin varit intresserad. Inser att jag måste vaka över mina tankar när det kommer till sånt här. Det är ju faktiskt lite tonårsidolsvarning. Måste aktivt agera i framtiden och göra det på riktigt. Det här blev inte till nåt bra för mig...

Hej hänger inte riktigt med på vad du menar här. Hon skyllde på sin sambo och sade nej till en after work?

Ja då vet du det. Först avvisade du henne, nu avvisar hon dig. Damma av det gamla och försök igen med nån annan!
  • WilderC

Förtydligande!:

Hon har extremt mycket just nu och kan inte träffas just nu bara.

Jag frågade igen om hon var intresserad av att jag bjöd ut henne på en drink eller två. Hon förstod nog inte till 100% ifall jag var intresserad av nåt mer än bara som vän så hon vävde in sin sambo i texten. Det här blev verkligen en läxa för mig. Jag kan bara inte låta tiden gå såhär igen...

Svar på tråden Kär eller fixidé??