Jag vill ligga med min kollega, är gift
Jag menar inte att du tappat kontrollen över dig själv, säkert inte, utan att du tappat kontrollen över din mans uppfattning av Pelle situationen. Tidigare hade du två trumfkort som gjorde att du kunde fortsätta ett tvivelaktigt umgänge utan större konsekvenser för ditt förhållande till din man. Dels hade du alibiet att Pelle var din kollega ( fast egentligen inte riktigt) som du ju på ett eller annat sätt var tvungen att umgås med. Dels hade du exitmöjligheten att du kunde byta jobb, om din man skulle bli alltför störd över detta umgänge.
Nu har du spelat ut ditt trumfkort att byta jobb, och säkert fått goodwill hos din man genom det. Men så kommer Pelle och spelar ut en joker, han kommer efter dig nu som konsult. Plötsligt är situationen annorlunda. Din man kan med god anledning fråga sig varför Pelle-konsult följer efter dig? Är min fru verkligen helt utan medverkan till det? Nu är ni ju inte bara "kollegor" som måste samarbeta utan två personer som uppenbart manövrerar sig för att kunna vara omkring varandra. Vilket gör ett status quo som tidigare motvilligt kunde accepteras till en mycket mer upptrappad och giftig situation.
Konsultar Pelle åt mitt nya jobb för att jag är där? Förmodligen. Betyder det att han nånsin skulle gå längre än innan, när vi bara hängt med varann i tre år? Nej, det skulle han inte.