• Hinhej

    Dottern har svårt att hålla tätt

    Hej! Jag har en dotter på 6.5 år som senaste månaderna har haft svårt att hålla sig och kissar ner sig nästan varje vecka. Hon började skolan nu i höstas och det var med det problemen blev mer uppenbara. De har bara två toaletter till 60 elever på hennes skola, så det är ofta kö och de är även ganska dåligt rengjorda. Droppen kom igår när hennes lärare ringde och sa att hon kissat ner sig när de kommit tillbaka från en dagsutflykt, tydligen hade det då varit jättelång kö till de båda toaletterna och hon hade kommit långt bak i ledet enligt henne själv.

    Jag åkte då direkt från jobbet till skolan för att prata med både henne och henne lärare. Tydligen hade lärarna låtit eleverna låna deras personaltoalett pga av kön, men det var så många före så hon hann inte ändå. Jag blev rent ut sagt förbannad och så att klart hon måste få förtur då de vet att hon har problem med sitt håll och inte kan vänta lika länge som de andra barnen.

    Nu vill inte min dotter tillbaka till skolan, och jag förstår henne. När hon är med mig ute försöker jag alltid lösa så en toalett finns inom räckhåll snabbt, men personalen i skolan verkar helt negligera problemet.

    Vet inte riktigt vad jag ska göra. Vi har varit på vårdcentralen, men där säger de att det inte är något fel. Jag brukar uppmuntra henne att kissa innan vi åker någonstans, men då säger hon att hon inte är nödig, för att en kvart senare vara akut kissnödig, och då är det kanske 10 minuter att hitta en toalett som gäller.

    Detta tär även på mig för att alltid behöva ha detta i bakhuvudet när vi är ute. Har fått kissa henne bakom bilen mitt på vägen, bakom en busskur, ja överallt nästan. Har sagt åt henne att försöka hålla sig tills vi kommer till en toalett, men hon säger att det inte går.

    Vad kan vara fel med henne och hur löser jag detta i alls fall kortsiktigt? Känns inte helt okej att kissa ett barn var som helst, men i dagsläget finns inga andra alternativ i vissa akuta lägen.

    Hur hade ni gjort om det var erat barn och känner ni igen problemet?

    Tacksam för svar / Konfunderad Mamma

  • Svar på tråden Dottern har svårt att hålla tätt
  • Teresia0407

    Min dotter har samma problem och haft sen hon var liten. Tyvärr har det varit tufft, svårt och negativ energikälla. Men med ständigt arbete så kommer ni att lyckas och kissa var nöden kräver! Det brydde jag mig aldrig om, sen givetvis behövde jag ju inte sätta mig framför kommunhuset men buskar och bakom hyreshus, diken, skog och offentliga toaletter är nödvändigt. Ibl har det blivit akut inne i affären då har vi fått låna personalens toa.

    Försök att sätta schema på kissande, och dubbelkissa! Kräv av personalen att skicka din lilla på toaletten en gång i timmen samt att vid utflykter måste de tillgodose hennes behov, det är lag på det inom skolväsendet. Upprätta en åtgärdsplan! Kräv en sån då måste de upprätta det.

  • Hinhej

    Tack för svar! Jag hade själv problem med kisseriet under graviditeten med min andra och har skrivit någon tråd om det för ett är sedan, annars har jag inte skrivit något annat om detta.

    Okej skönt att man inte är helt ensam med detta! Har det löst sig för din dotter med åtgärdsplanen? Känns som att prata med en vägg när jag tar upp detta i skolan, de säger bara att de har 25 andra elever att ta hänsyn till också så det inte går att särbehandla henne.

    Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, hon är hemma idag med mig och måste egentligen ut och handla, men vågar knappt ta med henne ut efter det här, tänk om det är kö eller så i affären och det blir kris, känns lite sådär efter det som hänt. Ska nog boka ett nytt besök på VC så de får kolla upp detta ordentligt.

  • Sonnet

    Detta kanske inte alls är relevant för dig, men jag skriver ändå.
    Min dotter, som är 4 år, fick också plötsligt problem med kisseriet. Framför allt svårt på natten att hålla tätt. Hon var väldigt ofta kissnödig på dagarna, sprang på toa hela tiden.
    Hos läkaren såg de att hon var lite röd och irriterad runt urinröret och föreslog att vi skulle rengöra med vatten morgon och kväll samt badda med mandelolja. Läkaren sa att om det är irritation så kan det göra att det är svårt att känna av när man börjar bli kissnödig, och sen behövs det tömning direkt osv.
    Jag suckade och tänkte att detta var ju bara trams, men det funkade faktiskt. Vi har inga som helst problem nu.

    Så ett tips bara!

  • Sonnet

    Detta kanske inte alls är relevant för dig, men jag skriver ändå.
    Min dotter, som är 4 år, fick också plötsligt problem med kisseriet. Framför allt svårt på natten att hålla tätt. Hon var väldigt ofta kissnödig på dagarna, sprang på toa hela tiden.
    Hos läkaren såg de att hon var lite röd och irriterad runt urinröret och föreslog att vi skulle rengöra med vatten morgon och kväll samt badda med mandelolja. Läkaren sa att om det är irritation så kan det göra att det är svårt att känna av när man börjar bli kissnödig, och sen behövs det tömning direkt osv.
    Jag suckade och tänkte att detta var ju bara trams, men det funkade faktiskt. Vi har inga som helst problem nu.

    Så ett tips bara!

  • Hinhej

    Okej det får kollas upp! Läkaren sa att allt såg helt normalt ut i underlivet senast vi var där, men kanske värt att testa.

  • elin1989

    Jag hade samma problem hela min uppväxt och fram till typ 24. Jag kissade också i sängen fram till jag var runt 14. Har överaktiv blåsa. Det finns ju medicinering men jag provade bara det i en kort period, tyckte inte det var värt det för bieffekterna. Det gick över efter att jag var gravid, enligt min läkare kan blåsan töjas ut då. Det enda rådet jag har är att alltid kissa innan ni ska någonstans. Säg att hon måste prova även om hon inte är kissnödig.

  • Fliselisan

    Min dotter kissade i sängen på natten tills hon var ca 8, (inte så ofta men 2-3 ggr i halvåret), och kissade även på sig i skolan ungefär 1 g/ vecka eller oftare, tills hon var 8. Nu vid 9 års ålder kommer det ibland några droppar, men då bara om hon skrattat jättemycket.

    Precis som för din dotter så blev hon ofta akut kissnödig, vet inte hur många gånger vi åkt till affären och fått avbryta handlandet för att hitta en toa. Och då var hon INTE kissnödig 15 minuter tidigare då vi var hemma.

    Men skolan var värst. Rädd att de andra skulle retas. Vi köpte mest svarta byxor (syns minst på dem) och hade ett litet kit i ryggsäcken med plastpåse, trosor och extra byxor så hon kunde fixa snabbt och diskret om inget hände.

    Nu vid 9 år har inga stora olyckor skett, någon lite droppe ibland om hon skrattar massvis men inget besvärande.

    Jag började också fundera om något var fel men för de allra flesta löser det sig av sig självt.

Svar på tråden Dottern har svårt att hålla tätt