• Kjell2

Skuldebrev Gård

Sånt här är krångligt och ni måste tänka noga hur ni vill ha det.

Diskutera tre alternativ
    Du dör
    Han dör
    Ni separerar

Vad vill ni ska hända vid de tre olika alternativen, vem ska ärva vad, ska du kunna bo kvar om han dör, ska han kunna ha kvar gården om ni separerar, hur ska du ha det om ni separerar?

Därefter funderar ni på hur arbete och pengar ska fördelas så ni kan dra runt familj, gård och allt som hänger ihop med det. Det kan bli mycket snett om du drar ett stort lass ekonomiskt och arbetsmässigt kring allt men inte får något vid en separation.

Det finns sen ett antal verkyg att jobba med för att nå dit ni vill, äktenskapsförord, testamente, livförsäkring, eget sparande, skuldsedel mm.

• Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 08:35:46 följande:
    Vi har pratat om att ha livförsäkring på varandra. Han har en livförsäkring idag med sina barn som förmånstagare. Han har tidigare sagt att han vill att jag ska bo kvar om han går bort.
    Om du ska bo kvar om han dör, hur löser ni allt med hans barn och deras arvsrätt? Vill han att du eller barnen ska äga gården?

Är det aktuellt med gemensamma barn, det kan krångla tilla allt mera.

• Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 08:53:37 följande:
    Så långt har vi inte kommit. Vi har inte ens bestämt om våra barn ska ärva hela sin del eller bara hälften av det och vänta tills båda gått bort. Egna barn är det inte på tal om överhuvudtaget. Det räcker med de 4 vi har totalt xD
    Sånt här måste ni reda ut innan ni börjar skriva papper. För det ni gör i ena ändan påverkar i andra. Tänker ni bara på ett fall kan det bli väldigt knasigt om något annat inträffar.

• Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 13:44:05 följande:

Eller är det så att om vi skriver skuldebrev (jag har en skuld till honom på 675 000 och står som hälftenägare. Vid försäljning av gården ska han få sina 675 000:- (efter man betalt av eventuellt lån) innan resterande eventuell vinst delas på 2? Och så betalar vi hälften av lånet som vanligt?

Vill ha full koll på detta då tanken ändå är att vi ska bygga ut och renovera på gården. Men det kommer aldrig gå om mannen ska stå själv på det vi kan tänkas behöva låna. Hur går man helt enkelt tillväga för att vi ska vara hälftenägare och den ena helt enkelt inte har hälften att pytsa in i befintligt boende?

Ett skuldbrev mellan gifta blir lite speceillt vid dödsfall eller separation då det ska göra en bodelning av alla tillgångar och skulder.

Utgå från hur ni vill ha det. Förklara det för juristen och lyssna på förslag.

• Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 15:25:47 följande:
    Ja vi ska lägga fram det som förslag då det känns enklast för alla och det blir rättvist. Vi tänker ju att det som finns kvar av skulden på detta skuldebrev ska räknas bort vid dödsfall Eller separation (det borde väl gå?) Genom testamente eller dylikt.
    Något förenklat. Skuldsedlar mellan makar, olika ägarfördelning på fastigheter, privata sparkonton mm påverkar inte en bodelning då allt ska ingå och sen delas 50/50.
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-18 19:11:24 följande:

Så som jag förstått det kan mannen då skriva skuldebrevet som sin enskilda egendom för att det inte ska ingå i en bodelning?

Ta det med juristen så att det blir som ni vill.
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-23 04:44:23 följande:
    Vi ska skrivs det av andra anledningar men hur skriver man in i ett äktenskapsförord att jag ska va hälftenägare?
    Juristen hjälper er med detta så det blir korrekt.

• Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-23 10:17:10 följande:
    Nu är det ju dock så att vi ska till en jurist på torsdag ;) men jag vill ha "förslag" att ge för juristen som sen kan förklara vidare på.
    Ha inte förslag på lösningar. Förklara vad ni vill uppnå. Be sen juristen fixa det och förklara vad det får för konsekvenser.

Det är långt ifrån säkert att äktenskapsförord är rätt lösning för er.

Lägg kraft på att ordentligt diskuttera igenom hur ni vill ha det om någon av er dör, separation, allvarlig sjukdom. Fundera också på tidsaspekten, ska det vara lika närmsta åren och om tjugo år,  och om ni har planer att gifta er. 

Min något begränsade erfarenhet är att par ofta vill ha något, ett äktenskapsförord t ex, men är långt ifrån överrens vad de igentligen vill ska hända och förstår konsekvenserna.

Speceillet i lägen där det finns särkullsbarn och stora värden.

• Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-23 11:05:28 följande:
    Det är.det jag menar. Jag vill ha sådana förslag likt det jag har skrivit ovan.. planer på att gifta oss? Vibskanskrivs äktenskapsförord för att vi HAR gift oss...
    Ursäkta - missade att ni var gifta.

Förslag kan vara
    Dör du ska han få bo kvar huset och ha möjlighet att lösa ut dina barn som ska ha sin laglott
    Dör han ska hans barn få huset och du tillräckligt med pengar att du ska kunna skaffa nytt boende
    Separerar ni ska han ha huset och du tillräckligt med pengar att skaffa nytt boende och vara skuldfri

• Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-23 11:27:00 följande:
    Dock vill han att jag ska ha möjlighet att bo kvar och äga huset om han dör (alltså lösa ut hans barn)
    Mitt var bara ett exempel. Det är precis sånt här ni måste kunna diskuttera och komma överrens om hur ni vill ha det. Sen kan juristen komma med förslag hur det ska lösas och visa på konsekvenserna. Kanske behövs äktenskapsförord, kanske livförsäkring, kanske testamente.

• Kjell2
    Sharper skrev 2018-10-25 16:57:05 följande:
    Vi äger halva gården var men hans halva är enskild egendom, vi ska sen testamentera varandra. Våra 4 barn kommer vid dödsfall få sin laglott och resterande del när båda gått bort.
    Det kommer innebär att hans barn får mer i arv av huset än dina.

Svar på tråden Skuldebrev Gård