• Hemligkvinna

    Skilsmässa och bodelning

    Jag ska äntligen skilja mig. Men jag undrar nu hur noggrant man behöver göra bodelningen?

    Räcker det att ta upp bostad med försäljning, pengar, bil mm?

    Eller måste man ta med soffa, sängar dvs stora möbler? Hur är det med allt småskit?

    När kan man byta efternamn?

    Någon som har koll på när man kan köpa ny bostad? Får man överbryggningslån på handpenning av banken eller måste man ha skrivit på papper och sålt lägenheten innan man får skriva papper på en ny?

    Då vi har barn får vi betänketid, men måste man skicka in anmälan om bodelning innan man gör den?

  • Svar på tråden Skilsmässa och bodelning
  • Honungsrosen

    hej

    Jag är absolut inte expert i detta men har själv fått en del råd då jag separera för ett år sedan. Du bör få skrivit att det ni delar är delat så ingen kan komma sen Och kräva saker av varandra. Men större saker som bil lägenhet mm bör nämnas i bodelningen. Bodelningspapret kan skickas in närsom då det är gjort.

    För min del skrev vi det i slutet av betänketiden då det slutliga skilsmässopappret skulle skickas in.

    Har ni studielån så ingår det oxå som en skuld i bodelningen men om din andra hälft har studie lån och inte du så håll tyst om det så du inte får betala för den skulden oxå - man måste vara smart ????

    Kolla med banken när det gäller din kommande lägenhet om de kan hjälpa dig med överbryggningslån. Det borde gå om du räknar med vinst i er försäljning av nuvarande bostad.

  • cb66

    När det gäller ny lägenhet fick vi problem när vi skiljde oss. Banken hävdade att vi var och en vara nsvariga för hela lånet på den gamla lägenheten. När vi skulle få lånelöfte ansåg de att jag hade för stora lån totalt. Det löste sig visserligen med en annan bank men se upp för detta.

  • AndreaBD

    Vi gjorde det aldrig officiellt och noggrannt. Vi bara bestämde att han fick bilen, jag fick sparkontot (som ändå var i mitt namn, fast bilen var iofs också det).  När det gällde huset, tog vi hjälp av personlig bankman. Hon bestämde hur mycket jag skulle betala honom för att köpa ut honom. Vi var nämligen inte helt överens där, men litade på hennes omdöme. Varför ska man betala en advokat också? Och vi var helt enkelt inte så noga med möbler och annat. Eftersom jag behöll huset, frågade jag honom vad han ville ta med sig. Han ville inte ha så mycket.  

    Det är ju alltid så: Om man är överens, så behöver man inte vara så noga.

  • Hemligkvinna

    Okej. Vi skickar nog in bodelning med fördelning av alla möbler och verktyg, maskiner mm.

    Men allt mindre i skåp och dåligt struntar vi i. Det känns lika bra att görs det ordentligt känner jag nu. Skällde ut honom i går och är rädda att vi kommer att bli osams flera gånger under denna väg.

    Sen ska ju bil, sparpengar, lägenhetsförsäljning mm med i bodelningen.

    Vi kommer dock se till att få den klar innan den första flyttar ut.

    Så nu gäller det bara att sälja denna lägenhet och hitta 2st nya.

  • cb66

    Se bara till att ni inte har nåt gemensamt efteråt. Vi hade det väldigt tydligt (trodde jag), mitt ex lånade lite verktyg av mig efter skillsmässan. När högtrycksprutan gick sönder krävde hon att jag skulle fixa en ny eftersom jag hade sönder "vår" maskin. Hon trodde att allt vara gemensamt och att jag förvarade dom.

    När ett av barnen fick en ny cykel av farmor så sålde hon den gamla och tog pengarna. Jag trodde att cykeln var "min" eftersom den var mest hemma hos mig. När barnet fick en ny trodde jag att vi skulle sälja den och låta pengarna gå till barnet eller till barnets omkostnader.

    Inte så stora saker men det visar på att det kan vara oklart efteråt

  • Honungsrosen

    Som cb66 skriver så är det viktigt att göra små saker tydligt. Det kan låta onödigt men det är just det som är så jobbigt.

    Jag har problem med att jag köper saker och kläder mm til mina barn som sedan hamnar hos pappan och aldrig kommer tillbaka. Gör upp att var och en får fixa bas garderob för barnen för det är lätt så att en blir utnyttjad att skaffa nytt jämt, vilket blir dyrt.

    När det gäller bilen så skrev mitt ex över ena bilen på mig och förfalska min namnteckning utan min vetskap så jag stod plötsligt utan försäkring på bilen vilket uppdagades senare och jag fick straffavgift som blev ganska så dyrt för mig. Så var noga med att du själv måste skriva under ägarbyte.

    Jag har även haft problem med barnens försäkringar... allt har stått på mig och det kan bli dyra utgifter som jag anser ska delas lika när man har flera barn ihop. Små och många utgifter blir dyrt.

    Mitt ex har även kommit i efterhand och hävdat att jag har fått för mycket av hushållssaker (saker som han förut ej varit intresserad av). Det har rört sig om stavmixer, dl- mått slevar, porslin mm. Men eftersom vi hade skrivit delade saker förblir enskild ägo efter bodelningen så kan han ej kräva dessa saker av mig. Så se till att får in en rad i ert avtal så ni slipper tjafs i efterhand för det är ganska jobbigt när man vill komma till ro och börja om på nytt i sitt liv.

    Lycka till!

Svar på tråden Skilsmässa och bodelning