Inlägg från: Honungsrosen |Visa alla inlägg
  • Honungsrosen

Skilsmässa och bodelning

hej

Jag är absolut inte expert i detta men har själv fått en del råd då jag separera för ett år sedan. Du bör få skrivit att det ni delar är delat så ingen kan komma sen Och kräva saker av varandra. Men större saker som bil lägenhet mm bör nämnas i bodelningen. Bodelningspapret kan skickas in närsom då det är gjort.

För min del skrev vi det i slutet av betänketiden då det slutliga skilsmässopappret skulle skickas in.

Har ni studielån så ingår det oxå som en skuld i bodelningen men om din andra hälft har studie lån och inte du så håll tyst om det så du inte får betala för den skulden oxå - man måste vara smart ????

Kolla med banken när det gäller din kommande lägenhet om de kan hjälpa dig med överbryggningslån. Det borde gå om du räknar med vinst i er försäljning av nuvarande bostad.

• Honungsrosen

Som cb66 skriver så är det viktigt att göra små saker tydligt. Det kan låta onödigt men det är just det som är så jobbigt.

Jag har problem med att jag köper saker och kläder mm til mina barn som sedan hamnar hos pappan och aldrig kommer tillbaka. Gör upp att var och en får fixa bas garderob för barnen för det är lätt så att en blir utnyttjad att skaffa nytt jämt, vilket blir dyrt.

När det gäller bilen så skrev mitt ex över ena bilen på mig och förfalska min namnteckning utan min vetskap så jag stod plötsligt utan försäkring på bilen vilket uppdagades senare och jag fick straffavgift som blev ganska så dyrt för mig. Så var noga med att du själv måste skriva under ägarbyte.

Jag har även haft problem med barnens försäkringar... allt har stått på mig och det kan bli dyra utgifter som jag anser ska delas lika när man har flera barn ihop. Små och många utgifter blir dyrt.

Mitt ex har även kommit i efterhand och hävdat att jag har fått för mycket av hushållssaker (saker som han förut ej varit intresserad av). Det har rört sig om stavmixer, dl- mått slevar, porslin mm. Men eftersom vi hade skrivit delade saker förblir enskild ägo efter bodelningen så kan han ej kräva dessa saker av mig. Så se till att får in en rad i ert avtal så ni slipper tjafs i efterhand för det är ganska jobbigt när man vill komma till ro och börja om på nytt i sitt liv.

Lycka till!

Svar på tråden Skilsmässa och bodelning