• Anonym (TS)

    Hur tänker ni som röker på uteserveringar?

    Blev väldigt förvånad när jag var på besök i Sverige att folk får röka på uteserveringar, det har inte varit tillåtet där jag bor på 15 år nu. Så kändes verkligen som jag var utomlands. Hur resonerar ni som röker, tycker ni de som är allergiska eller inte vill utsättas för rök får flytta på sig och gå in när ni vill röka?

    Ni som inte röker tycker ni det borde vara förbjudet på uteserveringar, eller stör det dig?

  • Svar på tråden Hur tänker ni som röker på uteserveringar?
  • Anonym (?)

    Jag tänker att jag sitter utomhus. Man röker inte inomhus utan man röker utomhus. Men, ifall någon tycker att röken luktar för mycket, så sitter jag i utkanten. Som rökare sätter jag mig inte vid något av mittenborden.

  • DeathByPickles

    Det är väl kutym att inte röka på uteserveringar generellt? Och särskilt inte om det inte finns askfat - vilket det oftast inte finns. 


    FINNS det däremot askfat får man väl som ickerökare välja att sitta långt därifrån.


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Glinda från Oz

    Jag tycker det är jättekonstigt att det är lagligt också.

  • Anonym (Allergisk)

    Nej, jag reagerar som du. Jag tycker inte att det ska vara lagligt och jag förvånas över rökare som bara tänker på sig själva och blossar på. Samma sak i busskurer och liknande. Tillåtet eller inte så är det störande, särskilt för oss som är allergiska.

  • Tow2Mater
    Anonym (Allergisk) skrev 2018-10-18 23:43:04 följande:

    Nej, jag reagerar som du. Jag tycker inte att det ska vara lagligt och jag förvånas över rökare som bara tänker på sig själva och blossar på. Samma sak i busskurer och liknande. Tillåtet eller inte så är det störande, särskilt för oss som är allergiska.


    Tycker du man kan jämföra ett privat etablissemang som en servering med en allmän plats som en busskur?
  • Anonym (Rökare)

    Tycker inte det är nån skillnad att stå och röka utanför serveringen eller sitta vid ett bord på serveringen och röka då det ofta bara skiljer nån meter och det luktar oavsett om jag reser på mig och går utanför serveringen. Jag har heller ingen lust att förflytta mig lång bort från serveringen mitt i middagen för att ta ett snabbloss så är det tillåtet sitter jag kvar.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Rökare) skrev 2018-10-19 06:02:07 följande:

    Tycker inte det är nån skillnad att stå och röka utanför serveringen eller sitta vid ett bord på serveringen och röka då det ofta bara skiljer nån meter och det luktar oavsett om jag reser på mig och går utanför serveringen. Jag har heller ingen lust att förflytta mig lång bort från serveringen mitt i middagen för att ta ett snabbloss så är det tillåtet sitter jag kvar.


    Tack för ditt ärliga svar. Om någon skulle komma fram och förklara att dom är allergiska på ett trevligt sätt. Skulle du släcka ciggen eller be personen att gå in?
  • Anonym (Rökare)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-19 13:15:24 följande:
    Tack för ditt ärliga svar. Om någon skulle komma fram och förklara att dom är allergiska på ett trevligt sätt. Skulle du släcka ciggen eller be personen att gå in?
    Självklart skulle jag släcka ! Jag röker inte heller om gästerna närmast sitter mitt i middagen. Bara för jag röker är jag inte helt utan empati eller oförskämd ;) Jag kan iof tycka det är konstigt att man som "rökallergiker" sätter sig på en uteservering som tillåter rökning men det kan ju vara fullt inne osv. 
Svar på tråden Hur tänker ni som röker på uteserveringar?