Har alla bank id? Är det krångligt att skaffa och vad har man det till?
Jag har bank och bankdosa
Och vanligt id-kort
Vad ska man med bank id till?!
Jag har bank och bankdosa
Och vanligt id-kort
Vad ska man med bank id till?!
Det är inget man måste ha men det underlättar vardagen. Med hjälp av mitt Mobilt BankID så loggar jag in på Skatteverket, Mina Vårdkontakter, Mina myndighetskontakter t.ex. Det finns också företag som vill att man använder det för att identifiera sig i kontakterna med dem.
Du skaffar det genom att logga in på din bank med din bankdosa, där hittar du instruktioner om hur du ska göra. Det är bara att följa steg för steg. Sedan laddar du upp appen BankID i din mobiltelefon (du behöver alltså en smartphone)
Du kan också ha BankID på kort eller på fil
Swedbank har beskrivit det rätt bra här. Men det är Mobilt BankID som är det vanligaste.
www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/bankid-(e-legitimation)/index.htm
Jag använder mobilt BankID varje dag, när man swishar, loggar in på banken, f-kassan, Kivra, 1177, klarna, skatteverket osv. Det är inte alls krångligt att skaffa.
Alla har mobilt BankID. Har du ingen smartphone?
Mobilt bank-id används till:
Swish, kortbetalning på nätet-många sajter har bara mobilt bankid som alternativ när du betalar med kort, Försäkringskassan, Skatteverket, många sajter har bank-id som legitimation när du behöver logga in för att nå vissa tjänster tex få ut blanketter, osv
Jag använder bankid till: logga in på skolportalen, göra bankärenden, swish, kivra, 1177, försäkringsärenden, skatteverket, försäkringskassan, mm.
Senast använde jag det för att logga in på vattenleverantörens hemsida och fylla i siffrorna för avläsningnen av vattenmätaren.
Oj, jag använder bank-id till ALLT. Jag fick enorma problem när min mobil lade av och en massa myndigheter propsade på att det skulle loggas in via mobilt bank-id.. Jag skulle verkligen inte klara mig utan..
Nej, alla har inte bankid men troligtvis majoriteten. Jag har också bankdosa och tycker det gått alldeles utmärkt. Tyvärr måste jag nog snart bli tvungen att skaffa bankid då alltfler tjänster väljer att ta bort inloggning med lösenord och man kommer in endast med bank-id. Ta tex AF- där är jag inskriven och jag kunde skriva in mig via lösenordskonto och jag kommer in på min sida med lösenord men jag kan inte läsa meddelande där och jag kan inte lämna aktivitetsrapport där. Så jag lämnar in den på papper.
En av mina arbetsgivare (har 2 timanställningar)där jag jobbar extra vid behov vägrar skicka ut lönebesked på post eller mail utan man måste ha digital brevlåda - jag vill inte ha digital brevlåda heller så nu är jag utan lönespec där och hoppas allt blir rätt.
Nu tillhör ju jag fåtalet som inte haft smartphone - jag har haft min Nokia i 12 år och har varit väldigt nöjd med den och på den kan man inte ha mobilt bank-id men nu håller den på att lägga av så innan den lägger av helt så ska jag få ta över min sambos gamla smartphone.
Nja, digital utveckling och framsteg i all ära men ibland tycker jag det känns som vi påtvingas vissa tjänster. Det sägs att kunder efterfrågar sådant mer men jag tror nog det beror på att man stänger ute kunder genom att inte erbjuda alternativ så då tvingas man till sist in i det ändå.
det skrivs ju ibland om det digitala utanförskapet och dit räknar man oftast de äldre pensionärerna men glömmer bort oss lite yngre men ändå medelålders 40 + som inte heller har valt senaste tekniken.
Nej, alla har inte bankid men troligtvis majoriteten. Jag har också bankdosa och tycker det gått alldeles utmärkt. Tyvärr måste jag nog snart bli tvungen att skaffa bankid då alltfler tjänster väljer att ta bort inloggning med lösenord och man kommer in endast med bank-id. Ta tex AF- där är jag inskriven och jag kunde skriva in mig via lösenordskonto och jag kommer in på min sida med lösenord men jag kan inte läsa meddelande där och jag kan inte lämna aktivitetsrapport där. Så jag lämnar in den på papper.
En av mina arbetsgivare (har 2 timanställningar)där jag jobbar extra vid behov vägrar skicka ut lönebesked på post eller mail utan man måste ha digital brevlåda - jag vill inte ha digital brevlåda heller så nu är jag utan lönespec där och hoppas allt blir rätt.
Nu tillhör ju jag fåtalet som inte haft smartphone - jag har haft min Nokia i 12 år och har varit väldigt nöjd med den och på den kan man inte ha mobilt bank-id men nu håller den på att lägga av så innan den lägger av helt så ska jag få ta över min sambos gamla smartphone.
Nja, digital utveckling och framsteg i all ära men ibland tycker jag det känns som vi påtvingas vissa tjänster. Det sägs att kunder efterfrågar sådant mer men jag tror nog det beror på att man stänger ute kunder genom att inte erbjuda alternativ så då tvingas man till sist in i det ändå.
det skrivs ju ibland om det digitala utanförskapet och dit räknar man oftast de äldre pensionärerna men glömmer bort oss lite yngre men ändå medelålders 40 + som inte heller har valt senaste tekniken.
Kan man läsa sjukhus journalen med bank id utan att fråga om lov
Måste man ha en app på mobilen för det? Tar den mycket utrymme? Har en gammal smartphone med lite utrymme....
Måste man ha en app på mobilen för det? Tar den mycket utrymme? Har en gammal smartphone med lite utrymme....
Dator o surfplatta har jag bara i hemmet aldrig med ut
Är det viktigt att alltid ha det med sig?
Måste man ladda ner bankens app oxå? På mobilen??