• mandelskrutten

    Fråga till er som äter Multivitamin Kvinna tablett?

    Äter nu multivitamintablett till lunch eftersom jag dricker kaffe och äter smörgås till frukost.

    Bör ej kombinera kaffe och vitamintablett.

    Äter ni en multivitamin kvinna tablett varje dag från ett Apotek och isåfall vilken sort?

    Min innehåller 200 % i rek daglig dos i folsyra. Tycker det låter mycket och kan det vara skadligt?

    Äter ordentlig mat men behöver ändå en multivitamin per dag.

  • Svar på tråden Fråga till er som äter Multivitamin Kvinna tablett?
  • mandelskrutten
    Salmiakk skrev 2018-10-20 08:48:38 följande:

    Är vitaminer skadlig skulle dom inte få säljas. Jag äter dom tabletterna, två st/dag när jag äter middag.


    Mina därifrån Apoteket Kronan och innehåller mycket mer B6 vitamin än dina.

    Kan det vara för hög dos i mina tro?

    Är du förresten gravid? Det är inte jag och har inga planer på det heller.
  • la anonyma

    Nu äter jag inte varje dag utan bara då och då när jag kommer ihåg (och då äter jag den från apoteksgruppen), men har också reagerat på att de innehåller mer än rekommenderad dagligt intag av vissa ämnen. Även om det inte är farligt har jag funderat på varför det ska vara mer. Men jag vet inte riktigt vad rekommenderat dagligt intag egentligen innebär, ifall det betyder att man ska få i sig minst den mängden men att det ändå kan ha en positiv effekt att få i sig mer så är det kanske inte så konstigt trots allt?

  • Rafael90

    B-vitaminer är vattenlösliga och åker ut i urinen om vi får i oss mer än vi behöver. Tar man inte mer än rekommenderad dos behöver man inte oroa sig för att överdosera (så länge man inte t.ex. är gravid eller av annan anledning bör undvika högre doser av vissa vitaminer).

  • la anonyma
    Rafael90 skrev 2018-10-20 21:37:46 följande:

    B-vitaminer är vattenlösliga och åker ut i urinen om vi får i oss mer än vi behöver. Tar man inte mer än rekommenderad dos behöver man inte oroa sig för att överdosera (så länge man inte t.ex. är gravid eller av annan anledning bör undvika högre doser av vissa vitaminer).


    Men finns det en risk om man av någon anledning under en period samtidigt skulle äta mer av ett livsmedel som innehåller ämnet (i detta fallet B-vitamin då)?
  • Rafael90
    la anonyma skrev 2018-10-21 07:55:05 följande:
    Men finns det en risk om man av någon anledning under en period samtidigt skulle äta mer av ett livsmedel som innehåller ämnet (i detta fallet B-vitamin då)?
    Att "överdosera" vitaminer genom kost är i princip omöjligt om du inte väljer att äta enorma mängder av samma sak varje dag. Men är man t.ex. gravid bör man undvika att få i sig för mycket A-vitamin, så att äta lever och samtidigt ta vitamintabletter med A-vitamin skulle kunna innebära en risk.
Svar på tråden Fråga till er som äter Multivitamin Kvinna tablett?