• Anonym (Normalt ?)

    Funderar över hur jag fungerar

    Kontrollbehov, svårt för när det inte blir som jag tänkt, då kan jag bli mycket uppgiven, lätt utmattad, orkeslös, konsentrationssvårigheter om det inte är något väldigt intressant och satt och drömde mig bort hela skolgången av understimulans, lätt uppstressad, tåler inte mycket ljud eller ljus, alltid många djupa tankar i huvudet, allt ska gå fort, blir rastlös, stressad även om jag inte har tid att passa, byter mellan ämnen fort och har svårt att lyssna färdigt på folk då jag ofta vet vad de ska säga innan de är klara och har redan massor som jag vill få sagt innan jag glömmer det, kryper i hela kroppen om jag måste sitta på en lektion som är ointressant, blir lätt uttråkad och känner jag måste göra något men blir istället passiv om jag av någon anledning inte vill eller kan hitta på något, får lätt dille på saker och överdrivet allt från kaffe, alkohol, cigg eller choklad(har slutat med cigg och alkohol). Är också väldigt djup i tankar och tänker mycket på allt möjligt i livet. Intensiv som person.

    Har ångest, oro och tvångstankar i perioder och har börjat fundera över om mitt beteende är normalt eller om det bottnar sig i ångest eller något annat. Eller är det bara min personlighet som är sån här. Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Funderar över hur jag fungerar
  • Anonym (Anonym)

    Det behöver ju inte bero på något. Alla är olika så sätt. Men adhd Eller autismpektrumtillstånd kanske.

  • Anonym (Normalt ?)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-20 22:30:42 följande:

    Det behöver ju inte bero på något. Alla är olika så sätt. Men adhd Eller autismpektrumtillstånd kanske.


    Hej!

    Jag tror inte jag har autism då jag är väldigt sociala och har lätt för socialt samspel. Jag har funderat på adhd eller add men där är mycket som inte heller stämmer tex att ha svårt att få saker gjort, där är jag tvärtom. Jag känner att jag måste göra saker direkt annars blir jag stressad.

    Egentligen skulle jag inte vilja ha en diagnos på papper och skulle heller aldrig vilja medicinera då jag ändå tycker mig ha lättare att klara av alla känslor nu när jag är lite äldre. Samtidigt skulle det vara lättare att förstå varför jag är som jag är och få tips och så på hur jag skulle kunna underlätta för mig själv. Om jag nu skulle ha något, kanske är jag bara en sökande och lite stressig själ som många andra.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-20 22:30:42 följande:
    Det behöver ju inte bero på något. Alla är olika så sätt. Men adhd Eller autismpektrumtillstånd kanske.
    Tror jag med
  • Anonym (Anonym)

    Alla med adhd eller autiamspektrumtillstånd är ju olika. En del har inga problem att prata med folk medan andra har det. Nej det är väl inte kul att ha en diagnos på papper men det kan ju göra saker och ting enklare. msn kan ju få lättat rätt förstå sig själv då. Men behöver inte ta medicin för det. Det får du bestämma själv. Inte ens säkert att du hade fått det för det ändå.

  • Zaxika

    Känner igen mig i allt du skriver.

    Jag själv tänker att jag ofta oroar mig för mycket.

    Litar egentligen bara på mig själv och har lätt för att ta på mig skulden för olika fel som uppstår, även om det är någon annan som egentligen gjort fel.

    Får en tillfredställelse av att effektivisera saker.

    Har ofta en lätt ångest, humöret svänger så mår ofta rätt bra, men så kommer några dagar i månaden då jag känner mig låg.

    Detta tror jag stämmer på mig:

    - väl utvecklat logiskt tänkande

    - ambitiös

    - höga krav på mig själv, lägre krav på omgivningen

    - låg självkänsla

    Ser mig själv som rätt normalstörd.

Svar på tråden Funderar över hur jag fungerar