Inlägg från: Liten elak och intelligent |Visa alla inlägg
  • Liten elak och intelligent

Tillväxthämmad bebis

Nej, men vänta lite nu....... Vad ligger normalvariationen på? Vissa barn är ju mindre och andra är ju större?

Man tittar ju på andra saker också. Flöde i navelsträng. Mängd fostervatten. Hur ser det ut med det?

Varför ett tillväxt-UL så tidigt? Mig veterligen brukar man göra det från v32 vanligen?

När jag väntade min första sade man att gränsen var plus/minus 22% inom normalvariation. Jag har för mig att det senare ändrades till plus/minus 18%.

Hon var:

v32 -24%
    v34 -26%
    v36 -23%
    v38 -19%

Ut kom en pigg frisk bebis på 2930 gram i v40+0.

Räknas de gränserna i den veckan som de gör senare också så har du ju inte alls en för liten bebis. Den är bara åt det mindre hållet. Precis som en del andra barn är åt det större hållet. 

Gravidmedförstabarnet skrev 2018-10-22 08:07:49 följande:
    Jag var inne på kontroll på förlossningen och det var där det upptäcktes båda gångerna. Okej håller tummarna att fet blir så för mig. Även fast det är inom det normala så mår jag dåligt... känns som att jag hela tiden får nya komplikationer.

Men du.....är det inom normala gränser och barnet håller sig någorlunda på den kanalen den följer nu så är det ju ingen komplikation. 

Jag förstår att du är orolig. Det blir man ofta som gravid. SÄriskilt om det krånglar. Jag har haft en hel del trassel när jag väntat barn. Men tre fina barn har jag. Och faktiskt nu ett fjärde på väg. 

Gravidmedförstabarnet skrev 2018-10-22 08:09:02 följande:
    Och det som stressar mig mest är att jag bara är i v 26. Hade jag varit längre fram hade jag nog varit mer avslappnad. Fostervattenmängd är normal, flöde i navelsträng vet jag inte om de tittat på, utan de har mätt bebis och kommit fram till att hon är för liten.

Men.....är hon för liten? Eller bara liten?

Alla barn väger ju inte 3500 gram prick när de föds. En del väger 3050. Andra väger 4120. Alla är ju inte lika stora.

Om du tänker att en bebis väger ca 3500 gram i snitt när den föds, så är en bebis som ligger 16% under det strax under 3 kg vid födseln. Närmare bestämt 2940. Det är helt OK! Åt det mindre hållet men inte alarmerande på något sätt!

Svar på tråden Tillväxthämmad bebis