• Gravidmedförstabarnet

    Tillväxthämmad bebis

    Hej! Bebis i magen var -12% för liten förra veckan och nu är den -16% för liten. Är endast i vecka 26 så får lite smått panik.. någon som varit med om samma? Vad har ni för erfarenheter? Kram

  • Svar på tråden Tillväxthämmad bebis
  • annabellelee

    Min son var ca 30%tillväxthämmad när han föddes. Att han var liten upptäcktes inte förrän i v 32, och då visade tul att han bara var ca 15% mindre än han skulle, så det var lite av en chock när han kom ut.

    Vi stannade på perinatalavdelningen i en vecka och gjorde mätningar av blodsocker, viktuppgång mm. Han fick tillmatning de första månaderna.

    Eftersom han var så liten och svag krånglade amningen och jag pumpade och flaskmatade och kämpade, väckte honom varannan timme och matade.

    Hela första året låg han efter i utvecklingen och jag var orolig att det var något verkligt fel på honom. Han utreddes av flera läkare. Det var ett kämpigt år på många sätt.

    Idag är han snart tre. Efter ett år kom han ikapp utvecklingsmässigt och idag är han en pigg, smart och glad unge, men fortfarande smal som en sticka.

    Vi fick aldrig veta varför han var tillväxthämmad. Jag är fullt frisk och röker såklart inte. Bm på till gjorde aldrig mätning av blodflödet i navelsträngen och andra uppföljande undersökningar eftersom -15%ansågs vara inom det normala. Jag önskar att jag fått sådana undersökningar.

    Det man kan göra är ju att plocka ut barnet tidigare än bf om man tror att barnet inte får näring, men för din del är det nog bäst att barnet stannar därinne, eftersom det är så tidigt.

    För de flesta tillväxthämmade barn går det bra, även om första tiden blir lite extra jobbig.

  • Kronärtskockan

    Hur ser det ut övrigt med bebisen?

    Jag är inte i samma sits men jag gjorde ett tul för nyfikenhets skull och bm sa att -/+ 22% avvikelse ligger inom det normala. Förstår dock din oro då avvikelsen ökat, men det är jättebra att du får gå på kontroller, så kan de ha koll hela tiden.

  • Amla07

    Har två friska och normala döttrar som var mellan 25-30% tillväxthämmade pga mitt höga blodtryck. Ettan föddes fullgången (v 38), vägde 2600 gram och tvåan föddes v32, vägde 1400 gram. Låg på neo i en månad. De tar igen det när de kommit ut. Minstingen var klart mindre än sina jämnåriga till runt 2 års ålder, nu är hon 6 år och helt i fas på alla sätt. Oroa dig inte, det är inte så farligt. Det låter värre än det är.

  • annabellelee

    Jag vill skicka en stor kram också. Det är inte lätt, speciellt som man inte kan göra något. Jag började äta som en tok även bm sa att det gjorde barnet större. Men man blir så desperat, man vill ju bara hjälpa sitt barn!

  • annabellelee
    annabellelee skrev 2018-10-22 07:26:08 följande:

    Jag vill skicka en stor kram också. Det är inte lätt, speciellt som man inte kan göra något. Jag började äta som en tok även bm sa att det gjorde barnet större. Men man blir så desperat, man vill ju bara hjälpa sitt barn!


    *även om bm sa att det INTE gjorde barnet i magen större
  • Gravidmedförstabarnet
    Kronärtskockan skrev 2018-10-22 01:19:07 följande:

    Hur ser det ut övrigt med bebisen?

    Jag är inte i samma sits men jag gjorde ett tul för nyfikenhets skull och bm sa att -/+ 22% avvikelse ligger inom det normala. Förstår dock din oro då avvikelsen ökat, men det är jättebra att du får gå på kontroller, så kan de ha koll hela tiden.


    Det ser bra ut i övrigt men kan inte sluta oroa mig..
  • Gravidmedförstabarnet
    Amla07 skrev 2018-10-22 01:23:49 följande:

    Har två friska och normala döttrar som var mellan 25-30% tillväxthämmade pga mitt höga blodtryck. Ettan föddes fullgången (v 38), vägde 2600 gram och tvåan föddes v32, vägde 1400 gram. Låg på neo i en månad. De tar igen det när de kommit ut. Minstingen var klart mindre än sina jämnåriga till runt 2 års ålder, nu är hon 6 år och helt i fas på alla sätt. Oroa dig inte, det är inte så farligt. Det låter värre än det är.


    När fick du reda på att de var för små för första gången?
  • Gravidmedförstabarnet
    annabellelee skrev 2018-10-22 07:26:08 följande:

    Jag vill skicka en stor kram också. Det är inte lätt, speciellt som man inte kan göra något. Jag började äta som en tok även bm sa att det gjorde barnet större. Men man blir så desperat, man vill ju bara hjälpa sitt barn!


    Tack! När fick du reda på det för första gången? Vad hände sen? Kram!
  • Liten elak och intelligent

    Nej, men vänta lite nu....... Vad ligger normalvariationen på? Vissa barn är ju mindre och andra är ju större?


    Man tittar ju på andra saker också. Flöde i navelsträng. Mängd fostervatten. Hur ser det ut med det?


    Varför ett tillväxt-UL så tidigt? Mig veterligen brukar man göra det från v32 vanligen?


    När jag väntade min första sade man att gränsen var plus/minus 22% inom normalvariation. Jag har för mig att det senare ändrades till plus/minus 18%.


    Hon var:


    v32 -24%
    v34 -26%
    v36 -23%
    v38 -19%


    Ut kom en pigg frisk bebis på 2930 gram i v40+0.

  • Liten elak och intelligent

    Räknas de gränserna i den veckan som de gör senare också så har du ju inte alls en för liten bebis. Den är bara åt det mindre hållet. Precis som en del andra barn är åt det större hållet. 

  • Gravidmedförstabarnet
    Liten elak och intelligent skrev 2018-10-22 08:05:53 följande:

    Räknas de gränserna i den veckan som de gör senare också så har du ju inte alls en för liten bebis. Den är bara åt det mindre hållet. Precis som en del andra barn är åt det större hållet. 


    Jag var inne på kontroll på förlossningen och det var där det upptäcktes båda gångerna. Okej håller tummarna att fet blir så för mig. Även fast det är inom det normala så mår jag dåligt... känns som att jag hela tiden får nya komplikationer.
  • Gravidmedförstabarnet
    Liten elak och intelligent skrev 2018-10-22 08:04:20 följande:

    Nej, men vänta lite nu....... Vad ligger normalvariationen på? Vissa barn är ju mindre och andra är ju större?

    Man tittar ju på andra saker också. Flöde i navelsträng. Mängd fostervatten. Hur ser det ut med det?

    Varför ett tillväxt-UL så tidigt? Mig veterligen brukar man göra det från v32 vanligen?

    När jag väntade min första sade man att gränsen var plus/minus 22% inom normalvariation. Jag har för mig att det senare ändrades till plus/minus 18%.

    Hon var:

    v32 -24%

    v34 -26%

    v36 -23%

    v38 -19%

    Ut kom en pigg frisk bebis på 2930 gram i v40+0.


    Och det som stressar mig mest är att jag bara är i v 26. Hade jag varit längre fram hade jag nog varit mer avslappnad. Fostervattenmängd är normal, flöde i navelsträng vet jag inte om de tittat på, utan de har mätt bebis och kommit fram till att hon är för liten.
  • Liten elak och intelligent
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-10-22 08:07:49 följande:
    Jag var inne på kontroll på förlossningen och det var där det upptäcktes båda gångerna. Okej håller tummarna att fet blir så för mig. Även fast det är inom det normala så mår jag dåligt... känns som att jag hela tiden får nya komplikationer.

    Men du.....är det inom normala gränser och barnet håller sig någorlunda på den kanalen den följer nu så är det ju ingen komplikation. 


    Jag förstår att du är orolig. Det blir man ofta som gravid. SÄriskilt om det krånglar. Jag har haft en hel del trassel när jag väntat barn. Men tre fina barn har jag. Och faktiskt nu ett fjärde på väg. 

  • Liten elak och intelligent
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-10-22 08:09:02 följande:
    Och det som stressar mig mest är att jag bara är i v 26. Hade jag varit längre fram hade jag nog varit mer avslappnad. Fostervattenmängd är normal, flöde i navelsträng vet jag inte om de tittat på, utan de har mätt bebis och kommit fram till att hon är för liten.

    Men.....är hon för liten? Eller bara liten?


    Alla barn väger ju inte 3500 gram prick när de föds. En del väger 3050. Andra väger 4120. Alla är ju inte lika stora.


    Om du tänker att en bebis väger ca 3500 gram i snitt när den föds, så är en bebis som ligger 16% under det strax under 3 kg vid födseln. Närmare bestämt 2940. Det är helt OK! Åt det mindre hållet men inte alarmerande på något sätt!

  • Kronärtskockan
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-10-22 08:01:42 följande:

    Det ser bra ut i övrigt men kan inte sluta oroa mig..


    Förstår din oro, men din bebis kommer växa ikapp sig antingen i eller utanför magen! Dessutom behöver såna där mätningar inte betyda nåt. Jag vet mammor som fått höra att deras bebisar är för små men ändå väger 4 kilo när de föds och tvärtom. Se till att fråga ut bm eller läkare rejält och berätta om din oro så kan de förhoppningsvis lugna dig
Svar på tråden Tillväxthämmad bebis