• Äldre 22 Oct 07:58
    4884 visningar
    15 svar
    15
    4884

    Min svärmor lägger sig i för mycket om bebisen

    Min svärmor har alltid varit kritisk till mig och kommit med små spydiga kommentarer, sen vi fick barn har det bara blivit värre.

    Bebisen är 2 månader och jag har alltid ammat fritt, vilket resulterat i en glad bebisen som i princip aldrig är gnällig/skrikig. När vi är hos svärföräldrarna och svärmor håller bebisen och hon gör hungerstäcken säger jag ?nu är hon hungrig? (kan vara 1-3 timmar sen hon åt senast). Då säger svärmor att hon ska hämta nappen så att bebisen ?håller sig lite längre? bara så att hon kan ha kvar bebisen?!?! Bebisen vill inte ens ha napp! Bebisen föddes med för låg vikt och i början skulle vi mata minst var 3e timme, hon har nu gått upp jättebra i vikt.

    Min man däremot var undernärd och blev jättesjuk när han var bebis för att svärmor inte matade honom på natten (gav bara napp), från nyfödd. Så uppenbarligen borde hon fatta att det är bättre att mata hungrig bebis??

    Svärmor vill även gå och väcka bebisen när hon sovit för länge (45 min är visst ?för länge?), och respekterar inte när jag säger att bebisen varit vaken länge och behöver sova nu (blir jättesvår att natta på kvällen pga sömnbristen på dagen). HON vill ju umgås då och tycker inte bebisen ser trött ut.

    Har tagit upp det med min man men han har aldrig klippt sin egen navelsträng och säger aldrig emot sin mamma. Så jag måste säga emot henne, vilket gör henne ännu mer kritisk till mig. Detta gör att jag vill inte åka till dem längre! Vad gör man?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 11:02
    Tack för all hjälp! Ja, steg 1 är ett allvarligt snack med mannen. Bra synvinkel att självklart vill man att barnet ska få en bra relation till sin farmor, lätt att glömma detta när man har full fokus på bebisen. Tror också på att redan nu vara tydlig med att det är vi som bestämmer för att alla fall försöka undvika andra framtida konflikter (mat, passning mm). Ja, i värsta fall är det väll bara att bita i det sura äpplet och själv säga till svärmor en gång ordentligt och hoppas att det sätter sig då! Tack

  • Svar på tråden Min svärmor lägger sig i för mycket om bebisen
  • Äldre 22 Oct 08:05
    #1

    Oj! Jag hade ställt ultimatum i detta läge. Bvc förespråkar ju ofta fri amning också och små bebisar ska ju äta när de är hungriga. Små bebisar behöver ju också sova. MYCKET! så din svärmor får helt enkelt acceptera att det inte är som det var när hon hade en liten bebis att ta hand om. Jag hade sagt som det var till henne. Att antingen accepterar hon erat sätt att ta hand om er bebis, eller så får hon helt enkelt inte besök av er.

  • Anonym (Nina8­5)
    Äldre 22 Oct 08:23
    #2

    Men usch vad jobbigt!

    Du låter som en helt fantastisk mamma och du har såklart helt rätt i det du skriver.

    Kan du inte ta ett allvarligt snack med din man, så han förstår dig bättre och så han kan ta diskussionen med sin mamma? Det är jobbigt nog att vara nybliven förälder. Du ska inte dessutom behöva ta en massa onödiga konflikter med din svärmor.

  • Äldre 22 Oct 08:29
    #4

    Men shit! Åk inte dit/ta inte hem henne. Seriöst!? Vilken trög och egotrippad kvinna (iaf efter att ha läst vad du skrivit).

    Det är ert barn, ni bestämmer. Klipp av kärringen!

  • Anonym (Okej)
    Äldre 22 Oct 08:30
    #5

    Små barn ska absolut inte väckas när de sover om man inte måste. Det gör mer skada än nytta. Kan påverka hjärnan negativt.

    Sen tycker jag att både du och din man ska sätta ner foten ordentligt till svärmor. Googla fram fakta och ge henne! Eller strunta i att besöka henne

  • Anonym (Sissi­)
    Äldre 22 Oct 08:32
    #6

    Du har två problem här: din jobbiga svärmor men ännu allvarligare en man som inte är med i ditt lag och kan sätta ner foten. Jag hade vägrat åka med till svärmor innan alla hade fått helt klart för sig att hon har noll att säga till om när det gäller ditt barn. Och det är faktiskt din mans uppgift att klargöra detta för henne, inte din. Om han inte klarar av detta hade jag tagit en allvarlig funderare på.om jag vill tillbringa livet med någon som viker sig så fort det blåser lite. Sen hade jag stannat hemma och låtit honom sköta alla besök plus sagt åt alla att det är för att svärmor inte kan uppföra sig.

  • Anonym (Biobo­nus)
    Äldre 22 Oct 09:53
    #8

    Ställ krav på maken!

    Om din man inte säger till sin mamma att hon måste respektera hur ni väljer att uppfostra ert barn så kommer ni inte att hälsa på.

    Det går att vara bestämd även om man är vänlig. Säga att man är glad för att hon älskar sitt barnbarn, vill dess bästa och vill tillbringa så mycket tid som möjligt med barnbarnet MEN hon måste lita på att ni gör det som är bäst för ert barn enligt nya tiders rön och råd. Ni bestämmer över mat- och sovtider, och senare över när mat ska introduceras, vilken mat som ska ätas, när det är dags för barnvakt etc (lika bra att stämma i bäcken här!) . Ni vill gärna att hon ska ha en viktig roll i barnets liv, men era regler gäller!

  • Äldre 22 Oct 10:36
    #9

    Vilken häxa. Umgås så lite som möjligt med henne. Säg till henne att "du fostrade ditt barn som du ville, jag fostrar mitt barn som jag finner bäst och som jag vet att mitt barn mår bra av". 

    I värsta fall får du helt enkelt sätta ner foten ordentligt, med risk för konflikt: "Detta är MITT barn tillsammans med din son. JAG ammar när JAG finner det bäst, och JAG ser till att barnet får tillräckligt med sömn".

    Sätt ner foten!

  • Anonym ((Samm­ahär))
    Äldre 22 Oct 12:40
    #10

    Min svärmor är exakt likadan, vill inte acceptera att hon inte är mamman och ville till och med ha bebisen sovandes hos sig när hon var under 4 månader!

    Det har varit oändligt mycket bråk med denna kvinna gällande barnet och min man likt din har aldrig klippt navelsträngen. Försökte flera gånger prata med henne om det men slutade alltid med att hon blev arg för att jag inte bara lät henne göra vad hon ville.

    Till slut ( efter 1,5 år ) blev jag riktigt arg och sa ifrån att om hon vill umgås med mig och sitt barnbarn så måste hon kunna respektera mig som förälder och sin roll som farmor. Och att hon har haft sina barn som små så låt mig ha mina!

    Hon är fortfarande jobbig på alla sätt och vis men nu håller jag ingenting inne utan jag säger ifrån direkt och skarpt. Och skiter ärligt talat blanka fan i om hon blir sur.

    Det är väl mitt bästa tips, skit i om hon blir sur. Du är mamma till ditt barn ingen annan och då har man rätten att sätta regler och gränser för sitt barn. Kan hon inte acceptera det ligger problemet hos henne och inte dig :)

  • Anonym (o)
    Äldre 22 Oct 15:28
    #11

    Din svärmors stora problem är att hon tror att hennes behov kommer sättas före babyns. Det är din och sambons uppgift att se till babyns behov, inte till svärmors behov.
    Det visade hon även när din sambo var liten och det var så extremt att din sambo blev undernärd.
    Förvänta dig således inga mirakel i svärmors attityd.
    Din sambo måste spela i ditt lag och det är han som ska ta konflikten.
    Träffa inte svärmor så ofta, låt henne inte förpesta ditt liv.
    Var mycket tydlig mot henne. Ta inga diskussioner utan tala bara om vad som gäller. När ungen är hungrig säger du lugnt och bestämt "Nu ska Kalle till mamma". Du ska inte förklara varför. Du behöver nämligen inte förklara något för svärmor. När babyn sover säger du bara " Nej, inte nu, kalle sover fortfarande."

  • Äldre 23 Oct 06:49
    #12
  • Äldre 23 Oct 12:47
    #13

    Vilken jobbig svärmor du har OCH man som är rädd för att såra sin mammas känslor! Inser inte din man att han har en egen familj nu, vilkas behov går före allt?! Jag hoppas innerligt att han begriper detta inom en snar framtid och börjar stötta er.

    Vad är det med svär-/morföräldrar som beter sig såhär? Känner de sig utanför? Jag undrar verkligen därför att min egen svärmor är exakt som du beskriver din, och min sambo dansar allt som ofta efter hennes pipa. Min första tid med vår bebis blev nästintill helt rubbad pga min svärmor, bla eftersom min sambo övertalade mig att vi skulle bo hos hans mamma den första månaden. Jag har fortfarande ångestkänslor som kommer och går därför att jag inte fick vara ifred med amning, nattning, tröst, närhet, gos och anknytning med bebisen. Att bli mamma var så nytt för mig så det tog tid innan jag insåg att svärmor la sig i väldigt mycket. Idag vet jag bättre och har insett att jag måste sätta ner foten för annars tar hon över helt!

    Sätt ner foten nu så slipper du riskera att hamna där jag hamnat. Farmor kommer för övrigt ha all tid att knyta an till sitt barnbarn, men den här första tiden är er, barnet är bara två månader. Farmor får väl vara med på ett hörn, men hon måste tagga ner.

    Stort lycka till och stå på dig!

  • Anonym (Säger till)
    Äldre 23 Oct 13:04
    #14

    Man säger helt enkelt till.

    - Svärmor nu är det såhär att jag är mamma till ditt barnbarn. Du får jättegärna hålla vid annat tillfälle men just nu ska bäbis ha mat.

    Förstår inte varför man ska göra en höna av en fjäder. Strunta i att springa till din karl om du vet att han ändå inte gör något åt saken.

  • Anonym (Trött­sam släkt)
    Äldre 23 Oct 13:32
    #15

    Nu blir man väl rasist här, men det låter som att TS svärmor har ursprung från ett annat land. Det är i alla fall min erfarenhet att många äldre i Sverige är rätt så moderna medan många äldre som ursprungligen kommer från mindre utvecklade länder har idéer om barnuppfostran som känns både gamla och galna. Svårt att få dem att lyssna också, det blir en stolthetsfråga. Men TS ditt barn är viktigast och om du kan ta ett lugnt snack med din man och ha rationella argument så borde han kunna fatta och säga till svärmor.

Svar på tråden Min svärmor lägger sig i för mycket om bebisen