• Anonym (Undrar)

Pappa har dött, vad betyder allt?

Pappa har fått hastigt och alldeles för ung. Jag och min bror har fått lösa allt det praktiska, tömma och sälja lägenheten, bouppteckning, begravning. Papper och åter papper. Sorgen har inte riktigt kommit ikapp en ännu..

Nu har vi fått hem papper från AMF, Fora, AFA samt en privat pensionsförsäkring och vi förstår inte riktigt. Det står familjeskydd på vissa papper och återbetalningsskydd på vissa. Pappa var inte sån som ordnade med saker så vi är helt chockade över allt.

Vad betyder detta? Har alla såna här försäkringar eller har han valt detta?

• Svar på tråden Pappa har dött, vad betyder allt?
  • Kjell2

Några har han nog fått via jobb och fack. Beroende på vilket avtal du har så kan det ingår en livföräkring och ett pensionsparande med efterlevnadsskydd.

Det går även att teckna privat.

• Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2018-10-22 09:45:04 följande:

Några har han nog fått via jobb och fack. Beroende på vilket avtal du har så kan det ingår en livföräkring och ett pensionsparande med efterlevnadsskydd.

Det går även att teckna privat.

2 livförsäkringar via facket, begravningshjälp och ytterligare en försäkring (TGL?) har vi fått, de är ju inte så svåra att förstå sig på, jag har dessutom samma själv. Men alla papper ang. pension är väldigt förvirrande. Den privata pensionen har börjat betalas ut månadsvis.

Men de andra tre ställena, är det alltså också pension som han fått via jobbet? På papperna från Afa står det familjeskydd och på de från AMF står det återbetalningsskydd.

Det rör sig om så enormt mycket pengar att det är svårt att greppa. Man vill inte ha pengar för att ens pappa är död, samtidigt som man känner att man måste respektera det som han jobbat hårt för i hela sitt liv. Göra kloka val.

Det är ju egentligen bara att vänta och se, men det här är det sista praktiska som ska fixas nu, så kanske kommer man börja sörja när allt är färdigt.
  • Anonym (skydd)

Ni får ta del av er pappas pension. Dvs han har valt ett efterlevandeskydd: om han dör så får ni ut pengar på hans pension. Så ni skall kontakta de försäkringsbolag det handlar om. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (skydd) skrev 2018-10-22 10:28:40 följande:

Ni får ta del av er pappas pension. Dvs han har valt ett efterlevandeskydd: om han dör så får ni ut pengar på hans pension. Så ni skall kontakta de försäkringsbolag det handlar om. 

De har redan kontaktat oss och vi har fyllt i papper. Annars hade vi aldrig ens tänkt tanken, sånt varken vet man eller orkar tänker jag. Fora sa att det räcker att skicka papper till dom så skulle de ordna med allt, så att vi skulle slippa skicka till varje bolag för sig. Tycker att de har lite dåliga på att förklara vad allt det här innebär, de så i stort sett det som redan stod i pappret.
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-10-22 10:08:10 följande:
    2 livförsäkringar via facket, begravningshjälp och ytterligare en försäkring (TGL?) har vi fått, de är ju inte så svåra att förstå sig på, jag har dessutom samma själv. Men alla papper ang. pension är väldigt förvirrande. Den privata pensionen har börjat betalas ut månadsvis.

Men de andra tre ställena, är det alltså också pension som han fått via jobbet? På papperna från Afa står det familjeskydd och på de från AMF står det återbetalningsskydd.

Det rör sig om så enormt mycket pengar att det är svårt att greppa. Man vill inte ha pengar för att ens pappa är död, samtidigt som man känner att man måste respektera det som han jobbat hårt för i hela sitt liv. Göra kloka val.

Det är ju egentligen bara att vänta och se, men det här är det sista praktiska som ska fixas nu, så kanske kommer man börja sörja när allt är färdigt.
    Jag kan tyvärr inte säga exakt vad det är för pengar, var de kommer ifrån och varför ni får det. Det måste ni fråga varje ställe om för att få detaljerna.

Har man tjänstepension och ett privat pensionssparande och haft det under lång tid kan det bli en hel del pengar. Har man sen jobbat på olika ställen och haft fler privata pensionssparande blir det många bolag och papper.

• Anonym (Kerstin)

Er pappa har varit omtänksam mot er. Man kan välja efterlevandeskydd (familjeskydd mm) på sin tjänstepension. Det innebär att man får en något lägre pension men om man dör så får de efterlevande pensionen istället.

När er pappa har arbetat så har han tjänat in tjänstepension, en del av hans lön. Detta är pengar som han har slitit för. Han har tänkt på er och valt att ppengarna skall gå till de efterlevande.

Svar på tråden Pappa har dött, vad betyder allt?