Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Läkarprogrammet - tidskrävande?

Citrusfrukten skrev 2018-10-22 13:44:11 följande:

Hallå! Hur tidskrävande är läkarprogrammet egentligen?

Hur många timmar varje vecka går åt på:

att finnas på plats vid frivilliga föreläsningar
    obligatoriska träffar
    att plugga hemma
    annat jag inte tänkt på

Och när man sen börjar ha praktik, är det fulla 8-timmars arbetsdagar 5 dagar i veckan som gäller då?
    Det är få läkarstudenter som jobbar extra eller har tidskrävande engagemang vid sidan av. Studierna tar alla tid och energi. En av de mera tidskrävande utbilningarna. Undantag finns naturligtvis

Ofta schemalagt 8-17, varvat föreläsningar, laborationer och kliniskt. Sen egenstuder på kvällar och helger.

• Kjell2
    Citrusfrukten skrev 2018-10-22 14:07:33 följande:
    Alright. Det jag läser fastnar hyfsat omedelbart, antar att det är en stor fördel på läkarprogrammet.

Hur mycket tid per vecka är du hemma och pluggar vs på t ex universitet (föreläsningar och annat obligatoriskt)?
    Hamnar man efter väldigt mycket om man har nån enstaka vecka där man i princip inte kan lämna hemmet?
    Ang närvaro. Många moment, laborationer och kliniskt arbete, är mer eller mindre obligatotiskt och vanligt förekommande. Gör en grundplan att du är på universitete åtta till fem varje dag och frånvaro mer än enstaka dagar är väldigt dumt.

• Kjell2
    Anonym (...) skrev 2020-01-28 08:04:51 följande:
    Bahahaha! Bullshit!

Minst 50% av min klass jobbade extra eller hade kåruppdrag eller andra förtroendeuppdrag. Och tränade halvt på elitnivå, >4 pass per vecka var norm.

Många idag har dessutom barn. Och jobbar extra.
    Hur mycket tid per vecka, schemalagt, egenstudier och övrigt, skulle du säga krävs för att klara läkarprogrammet?
  • Kjell2
    Anonym (Li) skrev 2020-01-28 11:25:24 följande:
    Håller inte med. Plugg förekommer på fritiden såklart, men mitt sociala liv blev inte lidande på något sätt.
    Hur mycket tid la du per vecka på dina studier? 
Svar på tråden Läkarprogrammet - tidskrävande?