• Anonym (VAB FRÅGA)

    VAB FRÅGA

    Någon som vet om man kan ansöka om vab fast  man arbetar men då INTE tar ut någon lön för den dagen, och har det sjuka barnet med sig på jobbet? 
    är det ok? 

  • Svar på tråden VAB FRÅGA
  • Anonym (Em)
    Anonym (VAB FRÅGA) skrev 2018-10-23 22:33:42 följande:
    Om jag eller min man är hemma en hel dag med ett barn som mest sitter på sitt rum eller vid tv:n så hinner vi på dom timmarna diska, plocka, sätta på en tvätt eller dammsuga alltid finns det saker som behöver göras. Men farmor gör ingenting på hela dagen hon har tittat på tv och pillar med någon stickning hon hade med sig. Alltså ingenting!

    [quote=79162410][quote-nick]Anonym (Baron Kalkontratt) skrev 2018-10-23 22:14:39 följande:[/quote-nick]Så därför ska hon betala er?[/

    Min man tycker inte det var värt en vab-dag (vi ger ju trots allt bort en av våra dagar) så han krävde henne på dessa pengar och sen dess får hon inte vabba längre
    Ingen tror dig längre. Ingen normalfuntad människa behandlar andra som du skriver att ni gör.
  • Tiina87
    Anonym (VAB FRÅGA) skrev 2018-10-23 21:22:52 följande:

    Men snälla en farmor med massa pengar på banken, hur mycket han kräver henne på är hans ensak. Hon begärde vab-pengar för att vara ?farmor? sånna ska ställa upp ändå


    Det är stor skillnad på att ställa upp som far/morföräldrar när är pensionär och ta vab för barnbarn när man jobbar. Det spelar ingen roll att hon har massa pengar på banken, hon vabade för erat barn för nu är för snåla för det. Då ska hon ha van-ersättning och din man ska absolut INTE kräva dessa pengarna av henne! Om han anser att hon ska ställa upp gratis när ni behöver barnvakt för sjukt barn så kanake han borde låtit bli att skaffa barn.
  • Tiina87
    Anonym (VAB FRÅGA) skrev 2018-10-23 21:22:52 följande:

    Men snälla en farmor med massa pengar på banken, hur mycket han kräver henne på är hans ensak. Hon begärde vab-pengar för att vara ?farmor? sånna ska ställa upp ändå


    Hon fick vab-ersättning av fk för hon var hemma med vård av barn. Hon förlorade inkomst för detta. Ställde upp för att NI inte ids ta vab för erat barn. Och täcken hon får är att hennes egoistiska son kräver att få dessa vab-pengar.

    Och nej, en farmor ska inte ställa upp. En farmor kan välja att ställa upp på att vara barnvakt. Farmor kan också ställa upp på att ta vab, men om farmor då förlorar inkomst/lön så är det hon som ska ha dessa vab-ersättningen. Inte din man som inte var hemma med det sjuka barnet och inte förlorade någon lön.
  • Tiina87
    Anonym (VAB FRÅGA) skrev 2018-10-23 21:39:52 följande:

    Kanske inte varken kan eller vill vara hemma, tänkt så långt?

    Sen har företaget banklån också som måste betalas..

    Jag har inte tänkt att jag ska vara hemma med skolbarn som kan klara sig själva


    Du kanske borde tänkt på att skaffa en stabilare ekonomi innan du skaffade barn?!

    En 6-åring är inte mogen att vara själv hemma.
  • Anonym (Förälder)

    Herregud.

    Sämre föräldrar får man fan leta efter.

    Hoppas ni blir anmälda.

    Lämna bort barnet om det nu bara är i vägen för er.

    FY FAN FÖR ER!!!


    En 6åring ska verkligen inte vara hemma själv och det hoppas jag att du egentligen förstår.

    Skärp till dig!

  • solglädje
    Anonym (VAB FRÅGA) skrev 2018-10-23 15:03:47 följande:

    Jag driver egen i en galleria med svinhög hyra, stora företagslån och ingen möjlighet till att stänga en dag, öppet till 19.00 varje dag - inga anställda utan jag jobbar själv.

    Sambon reser dagligen i sitt jobb i en radie av 30 mil. Många inbokningar som man inte kan boka av utan två veckors varsel


    Hur kan driva eget när du har ett litet barn att ta hand om, och inte minst, hur gjorde du innan när barnet var ännu yngre??

    Din sambo reser mycket, han har säkert ett välbetalt jobb? Kanske skära ner på lyxen, och en av er kan jobba mindre och bli bättre föräldrar?
  • solglädje
    Anonym (VAB FRÅGA) skrev 2018-10-23 21:46:03 följande:

    Tar visst hand om mitt barn men jobbet går förs


    Och rredan där har du kvalificerat dig till en enastående urusel förälder.

    Ovanför skriver du att farmor SKA ta hand om ert barn, du är hemsk
  • Aniiee
    Fiona M skrev 2018-10-24 00:51:11 följande:

    Äntligen på rätt ställe. :-/


    Sa ju det =P
    I have a growing lack of disgust for you
  • bra03

    Innan jobbade jag på timmar vid behov men sen köpte jag hela verksamheten och driver det nu ensam.

    Vi hade som jag skrev en tjej som tog hand om barnet men hon har flyttat till annan ort och nu har vi dessutom så stora barn att behovet inte finns.

    Det är flera andra barn i samma ålder och klass som är hemma själv efter skolan.

    Vi har möjlighet till fritids till 19 men barnet vill gå hem. Och klarar det fint, kan ringa om det är något och det är nära till grannar och kompisar om man skulle vilja.

    Och nej min sambo har inte ett välbetalt arbete!


    solglädje skrev 2018-10-24 06:31:36 följande:

    Hur kan driva eget när du har ett litet barn att ta hand om, och inte minst, hur gjorde du innan när barnet var ännu yngre??

    Din sambo reser mycket, han har säkert ett välbetalt jobb? Kanske skära ner på lyxen, och en av er kan jobba mindre och bli bättre föräldrar?


  • Tiina87
    bra03 skrev 2018-10-24 12:46:55 följande:

    Innan jobbade jag på timmar vid behov men sen köpte jag hela verksamheten och driver det nu ensam.

    Vi hade som jag skrev en tjej som tog hand om barnet men hon har flyttat till annan ort och nu har vi dessutom så stora barn att behovet inte finns.

    Det är flera andra barn i samma ålder och klass som är hemma själv efter skolan.

    Vi har möjlighet till fritids till 19 men barnet vill gå hem. Och klarar det fint, kan ringa om det är något och det är nära till grannar och kompisar om man skulle vilja.

    Och nej min sambo har inte ett välbetalt arbete!


    Du har en 6-åring. Det är inte en ålder man kan vara själv hemma i flera timmar.

    Hur gammal är ni? Ni låter som att ni inte är torra bakom öronen och absolut inte mogna för ansvaret som kommer när man skaffar barn.
  • Tiina87
    Fiona M skrev 2018-10-24 16:42:10 följande:

    Heads up: ni vet att tråden var trollad och ligger i Sandlådan nu?


    Ja, vi vet att tråden ligger i Sandlådan.
  • Fiona M
    Tiina87 skrev 2018-10-24 17:10:49 följande:

    Ja, vi vet att tråden ligger i Sandlådan.


    OK, för det lät som om du fortsatte att skriva som om TS menade allvar.
  • Tiina87
    Fiona M skrev 2018-10-24 17:14:55 följande:

    OK, för det lät som om du fortsatte att skriva som om TS menade allvar.


    Helt ärligt så tror faktiskt ts menar allvar.
  • Bestemor
    Tiina87 skrev 2018-10-24 19:22:49 följande:

    Helt ärligt så tror faktiskt ts menar allvar.


    Det som är väldigt skrämmande är att det finns faktiskt föräldrar som nästan är som ts.

    Det som verkade osannolikt är att mannen tog farmoderns vab-pengar.
  • Bestemor
    Tiina87 skrev 2018-10-24 19:22:49 följande:

    Helt ärligt så tror faktiskt ts menar allvar.


    Det som är väldigt skrämmande är att det finns faktiskt föräldrar som nästan är som ts.

    Det som verkade osannolikt är att mannen tog farmoderns vab-pengar.
  • Tiina87
    Bestemor skrev 2018-10-24 21:03:30 följande:

    Det som är väldigt skrämmande är att det finns faktiskt föräldrar som nästan är som ts.

    Det som verkade osannolikt är att mannen tog farmoderns vab-pengar.


    Inte speciellt osannolikt
Svar på tråden VAB FRÅGA