• Deeelicious

    Kan man endast få föräldralön när man har föräldrapenning?

    Kan man endast få föräldralön när man har föräldrapenning eller kan man ta ut semester de första månaderna och få föräldralön samtidigt som det?

  • Svar på tråden Kan man endast få föräldralön när man har föräldrapenning?
  • Anonym (Ellen)

    Oftast är det så.

    Att det är så snart du lägger in ett nytt barn i lönesystemet och anger frånvaro i form av föräldraledighet, så börjar föräldralön/ föräldrapenningtillägg betalas ut.

    Annars kan du ju lika gärna vara på en längre semester såvitt man vet.

    Men som sagt, det är olika för olika avtal.

  • Anonym (Tror)

    Nej, jag tror att jag fick det när jag var föräldraledig och sa till om det (tror t o m att det var i klumpsumma), och att det inte var kopplat till uttag av föräldrapenning (för det har de väl inte riktigt koll på ändå på jobbet, särskilt innan man ens behöver ta ut någon föräldrapenning...?)

  • Anonym (Tror)

    Samtidigt med semester är väl kanske mer tveksamt förstås, för då är du ju inte föräldraledig.

  • LFF
    Deeelicious skrev 2018-10-22 18:09:57 följande:

    Kan man endast få föräldralön när man har föräldrapenning eller kan man ta ut semester de första månaderna och få föräldralön samtidigt som det?


    Jag fick föräldralön fast jag inte tog ut någon föräldrapenning. Jag var däremot tvungen att vara föräldraledig i jobbets system. Det går inte att ta ut semester och få föräldralön, då blir det fel i systemen.
  • Vinterankan

    Du måste kolla med löneavdelningen på ditt jobb för det är väldigt olika. När jag var föräldraledig kunde man bara få föräldralön genom att lämna in utbetalningsinformationen som skickades från FK och fick bara full ersättning om jag tagit 7 dagar i veckan den månaden. 

    Och andra jag känner har inte haft några sådana krav, bara att man ska vara föräldraledig i systemet. 

  • Mamma201809

    Jag har en likande fråga men tvärt om.

    Jag ( mamman ) jobbar på norsk företag på svenskt kontor men är försäkrad i Norge. Pappa jobbar i Sverige. Kan någon förklara för mig vad dom gäller för mig när jag ska vara föräldraledig. Från vilken land från jag ersättning? Tack på förhand!!! / vilsen mamma

  • Anonym (Tror)

    Låter ju märkligt, det hör ju inte till vanligheterna att man tar ut 7 dagar i veckan. Då går ju dagarna åt jättefort. Om det är ett sätt att förkorta folks föräldraledighet genom att pressa dem till att ta ut fler dagar än de vill, så hade jag nog undersökt lagligheten i det hela. Via facket åtminstone.


    Vinterankan skrev 2018-10-23 13:41:16 följande:

    Du måste kolla med löneavdelningen på ditt jobb för det är väldigt olika. När jag var föräldraledig kunde man bara få föräldralön genom att lämna in utbetalningsinformationen som skickades från FK och fick bara full ersättning om jag tagit 7 dagar i veckan den månaden. 

    Och andra jag känner har inte haft några sådana krav, bara att man ska vara föräldraledig i systemet. 


  • Alexi
    Anonym (Tror) skrev 2018-10-24 08:32:44 följande:
    Låter ju märkligt, det hör ju inte till vanligheterna att man tar ut 7 dagar i veckan. Då går ju dagarna åt jättefort. Om det är ett sätt att förkorta folks föräldraledighet genom att pressa dem till att ta ut fler dagar än de vill, så hade jag nog undersökt lagligheten i det hela. Via facket åtminstone.
    Statliga avtalet är så att man bara får föräldralön på de fp-dagar man tar ut., Så där lämnar man löpande in utbetalningsavin från FK och så får man pengar sen.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Tror) skrev 2018-10-24 08:32:44 följande:

    Låter ju märkligt, det hör ju inte till vanligheterna att man tar ut 7 dagar i veckan. Då går ju dagarna åt jättefort. Om det är ett sätt att förkorta folks föräldraledighet genom att pressa dem till att ta ut fler dagar än de vill, så hade jag nog undersökt lagligheten i det hela. Via facket åtminstone.


    Att kontakta facket i såna frågor kan man absolut göra. Men fackförbunden och arbetsgivarsidan skriver ju avtalen i samråd. Så fackliga ombud som kan sitt jobb, bläddrar i kollektivavtalet, svarar att ja så är det och sen är det inte mer med det. Deras företrädare har ju själva varit med och skrivit avtalen.

    Den erfarenhet jag har av det avtalet är att det är väldigt generöst. Du tvingar ingen att ta ut 7 dagar per vecka. Avtalet säger att man får ersättning för de dagar man tar ut och då skickar medarbetarna in underlagen från FK löpande och så betalas det ut utifrån antalet dagar. Sen fanns det mig veterligt ingen övre gräns på hur gammalt barnet fick vara. Så småningom har du ju tagit ut alla dagar. Och varje dag du tar ut får du föräldrapenningtillägg för. Så nej, det är inte ett sätt att förkorta folks föräldraledighet.

    I jämförelse med andra avtal som ger tex 10% av lönen i 180 dagar. Där spelar det ingen roll om du tar ut fp eller ej. Men du får bara detta i 180 dagar = ca ett halvår. Det avtalet jag nämner först har ingen sån gräns utan det gäller tills dagarna för barnet är slut typ.
  • Anonym (Tror)

    Du har säkert rätt. Själv har jag det avtal du nämnde sist i din text. Personen jag svarade verkade inte medveten om att det inte fanns någon tidsgräns i hennes fall (i så fall finns ju inte problemet). Det lät på hen som att det var tvingande att ta ut 7 dagar i veckan för att få ersättningen och det var det jag reagerade på som märkligt.


    Anonym (Ellen) skrev 2018-10-24 08:41:05 följande:

    Att kontakta facket i såna frågor kan man absolut göra. Men fackförbunden och arbetsgivarsidan skriver ju avtalen i samråd. Så fackliga ombud som kan sitt jobb, bläddrar i kollektivavtalet, svarar att ja så är det och sen är det inte mer med det. Deras företrädare har ju själva varit med och skrivit avtalen.

    Den erfarenhet jag har av det avtalet är att det är väldigt generöst. Du tvingar ingen att ta ut 7 dagar per vecka. Avtalet säger att man får ersättning för de dagar man tar ut och då skickar medarbetarna in underlagen från FK löpande och så betalas det ut utifrån antalet dagar. Sen fanns det mig veterligt ingen övre gräns på hur gammalt barnet fick vara. Så småningom har du ju tagit ut alla dagar. Och varje dag du tar ut får du föräldrapenningtillägg för. Så nej, det är inte ett sätt att förkorta folks föräldraledighet.

    I jämförelse med andra avtal som ger tex 10% av lönen i 180 dagar. Där spelar det ingen roll om du tar ut fp eller ej. Men du får bara detta i 180 dagar = ca ett halvår. Det avtalet jag nämner först har ingen sån gräns utan det gäller tills dagarna för barnet är slut typ.


  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Tror) skrev 2018-10-24 09:58:04 följande:

    Du har säkert rätt. Själv har jag det avtal du nämnde sist i din text. Personen jag svarade verkade inte medveten om att det inte fanns någon tidsgräns i hennes fall (i så fall finns ju inte problemet). Det lät på hen som att det var tvingande att ta ut 7 dagar i veckan för att få ersättningen och det var det jag reagerade på som märkligt.


    Jag hittade avtalet nu och den gräns som finns är att "tillägg lämnas för högst 360 dagar per barnsbörd". Men jag tänker att det blir i princip hela ledigheten eftersom x antal dagar är vikta för den andra föräldern. 
  • Anonym (FP)
    Mamma201809 skrev 2018-10-23 21:10:57 följande:

    Jag har en likande fråga men tvärt om.

    Jag ( mamman ) jobbar på norsk företag på svenskt kontor men är försäkrad i Norge. Pappa jobbar i Sverige. Kan någon förklara för mig vad dom gäller för mig när jag ska vara föräldraledig. Från vilken land från jag ersättning? Tack på förhand!!! / vilsen mamma


    Eftersom du är försäkrad i Norge så är det därifrån du ska ha din föräldrapenning. Om pappan ska ta ut föräldrapenning så blir det från Sverige. Den föräldrapenning som du har tagit ut i Norge ska då också räknas av från det antal föräldradagar han kan få i Sverige.
  • Anonym (Li)

    Jobbar statligt, och får föräldralön för de 360 första f-lediga dagarna oavsett om jag tar ut FP eller inte.

  • Alexi
    Anonym (Li) skrev 2018-10-24 18:53:30 följande:
    Jobbar statligt, och får föräldralön för de 360 första f-lediga dagarna oavsett om jag tar ut FP eller inte.
    Är du säker på det? Jag har nämligen precis tvärtom och jobbat statligt hela tiden...
  • Anonym (Li)
    Alexi skrev 2018-10-28 07:19:06 följande:

    Är du säker på det? Jag har nämligen precis tvärtom och jobbat statligt hela tiden...


    Helt säker. Men jag vet att det finns olika statliga avtal. Min man jobbar också statligt och han fick bara f-lön de dagar han tog ut FP. Minns dock inte hur länge.
Svar på tråden Kan man endast få föräldralön när man har föräldrapenning?