• FreshLinen

    Du som har katt i lägenhet-lukt

    Jag har alltid haft katter i hela livet, men har nyligen skilt mig o därför flyttat till en etta från villa.

    Jag har tyvärr haft många fördomar mot de som har katt i lägenhet för att det alltid luktar unket. Har tyckt att de inte städar ordentligt efter katten osv. Tom hos min egen mamma.

    Nu har jag en liten söt kattunge som både äter Royal Caninkattungetorrfoder och lite blötmat, gourmet gold.

    Och nu har min lilla lägenhet börjat lukta likadant. Det är ju omöjligt att springa upp o ner o ut på gården varje gång hon har använt lådan. Och jag vill inte ta bort blötmaten direkt.

    Hur gör ni andra? Jag har testat att hänga påsen med bajspåsarna i utanför fönstret, men kanske inte så populärt bland grannarna..

    Vill poängtera att jag älskar katter och deras välbefinnande är det viktigaste för mig

  • Svar på tråden Du som har katt i lägenhet-lukt
  • Anonym (kattägare)

    Jag hade katt när jag bodde i 1a. Det var inga problem. Rätt sand och rätt mat gör mycket. Jag bytte från vanlig "kladdmat" (det stank när hon bajsade) till färskfoder och samtidigt bytte jag kattsand till compact care. Osäkert vad som spelade mest roll, men det luktade inget alls efter det. Det var t.o.m folk som missade att vi ens hade katt, så jag vet att det inte bara var så att jag var van vid lukten och inte kände något.

  • brallison

    Kan inte säga nåt om just maten - blötfoder står framme bara på natten och torrfoder luktar konstigt bara när man tar fram den. Däremot byt gärna sanden till EverClean. Den kostar en slant, och jag skulle rekommendera att blanda den med nån annan billigare sort som klumpar bra (själv köper jag nån kattsand från zooplus för 250 kr för 2 15-kg pack). EverClean tar bort lukten helt och på en gång (dessutom kan du skaffa en kattlåda med tak - det har vi). Vi har 2 katter hemma och min man hade som vilkor att det skulle inte lukta nåt - tror jag vi lyckades

  • Meriall

    Du kan också skaffa påsar tänkta för bebisblöjor som ska hålla inne lukten och lägga i så kan du ha inne i lägenheten.

  • Gryntroll

    Nu bor vi i villa men tidigare hade vi katten i lägenhet och många missade att vi hade katt vid besök.

    Vi använde Royal Canin torrfoder, klumpbildande kattsand (kanske inte lyckat med kattunge jag iofs hört, iom att de ibland leker på så sätt att de äter sanden) och fryspåsar att slänga renset i och framförallt en kattlåda med "hus" och kolfilter. 

  • FreshLinen
    brallison skrev 2018-10-24 15:28:46 följande:

    Kan inte säga nåt om just maten - blötfoder står framme bara på natten och torrfoder luktar konstigt bara när man tar fram den. Däremot byt gärna sanden till EverClean. Den kostar en slant, och jag skulle rekommendera att blanda den med nån annan billigare sort som klumpar bra (själv köper jag nån kattsand från zooplus för 250 kr för 2 15-kg pack). EverClean tar bort lukten helt och på en gång (dessutom kan du skaffa en kattlåda med tak - det har vi). Vi har 2 katter hemma och min man hade som vilkor att det skulle inte lukta nåt - tror jag vi lyckades


    Everclean känner jag igen. Är det kristaller? Hade det förr men då samlades allt kiss på botten av lådan istället.

    Tak på kattlåda är inte bra just för att katter är fight or flight-djur. De vill ha fritt utrymme att fly om faran dyker upp. Visserligen är hon en Ragdoll så hon är ju avlad. Kanske saknar hon lite av den instinkten?

    Tack för ditt svar!
  • FreshLinen
    Meriall skrev 2018-10-24 15:44:56 följande:

    Du kan också skaffa påsar tänkta för bebisblöjor som ska hålla inne lukten och lägga i så kan du ha inne i lägenheten.


    Tack, det var ju en bra ide.

    Jag tömmer ju lådan direkt eftersom hon alltid går på lådan när jag följer med henne men bajspåsar till hund luktar ändå. Är dom dyra?
  • Corrie

    Jaså, brukar det lukta så mycket av katter i lägenhet? Jag har två stycken i min etta, och enda gången det luktar är när det är dags för helbyte av sand i lådan. Jag låter det inte lukta länge utan bestämmer mig helt enkelt baserat på lukten i badrummet att det är dags för sandbyte, och så sker det den dagen. Däremellan finns ingen lukt och jag rensar lådorna dagligen så klart. Jag använder billig sand, Coops X-tra, en hel påse till varje låda. Maten luktar inte heller eftersom den inte står framme bara sådär utan de äter den direkt. Mitt system fungerar således på ett rätt luktfritt sätt, det enda man inte får slarva med är att byta all sand i lådan när lukt börjar uppstå. En låda per katt ska det vara och mycket sand i den.

    Men nå, i somras när det var så fruktansvärt varmt stank även mna lådor ganska snabbt, så det jag skriver gäller normaltemperaturer. 

  • Amla07

    Instämmer med EverClean-tipset. Deras Extra Strong Clumping odour free är fantastisk. Lådan luktar inte alls. Har haft katt i hela mitt liv och köpt billig sand för 69 kr på ICA, men testade motvilligt och vilken otrolig skillnad det är. I min djuraffär kostar 10 liter Everclean 219 kr. Dyrt men väldigt välinvesterade pengar om man har en känslig näsa.

  • brallison
    FreshLinen skrev 2018-10-24 16:07:34 följande:
    Everclean känner jag igen. Är det kristaller? Hade det förr men då samlades allt kiss på botten av lådan istället.

    Tak på kattlåda är inte bra just för att katter är fight or flight-djur. De vill ha fritt utrymme att fly om faran dyker upp. Visserligen är hon en Ragdoll så hon är ju avlad. Kanske saknar hon lite av den instinkten?

    Tack för ditt svar!
    Typ en sån: www.arkenzoo.se/everclean-extra-strong-oparfymerad-10l
    Men som sagt - rekommenderar att blanda med nån annan klumpbildande sand eftersom med bara EverClean upplevde jag att katterna lämnar tassavtryck på golvet i vitt.
    Ja, jag har hört det om kattlåda med tak, men både min kompis som har brittiska katter och t o m mina (som är egentligen avlade från vilda katter bara några år sedan - kurilean bobtail) har absolut inga problem med tak. De tog de kanske runt 3 dagar att vänja sig vid först taket som sådan och sedan vid att det finns en dörr.
  • Jemp

    Ever clean, pedalhink och göra rent lådan några gånger per dag. Rena matskålar såklart. Tycker inte det luktar. Inte heller hos vän som använder bajspåsar. Dock hos vissa med sämre sand.

Svar på tråden Du som har katt i lägenhet-lukt