• Anonym (Bacill)

Inget varmvatten - bacillskräck

På måndag kommer vårt varmvatten vara avstängt pga ett arbete som ska göras ute på gatan. Jag är mammaledig och kommer därför beröras av detta hela dagen och dessutom har jag bacillskräck. Mår dåligt redan nu av tanken på att inte kunna tvätta händerna ens. Vi kommer ha kvar kallt vatten, men det blir man inte ren av. Hur löser ni andra sånt här?

• Svar på tråden Inget varmvatten - bacillskräck
  • Minimalen

Om du har el eller gas så kan du väl koka vattnet och blanda med kallvatten till en lagom temperatur.

• neverpreggo

Vattenkokare? Kastrull?

• Anonym (Hix)

Våtservetter

Handsprit

• Anonym (x'D)

"Det blir man inte ren av" ...?

Fast va? Är du ens medveten om att det är mer bakterier i ljummet vatten än i kallt?

Snälla någon.

• Anonym (dagg)

Inte för att spä på din basilskräck men det är högre bakteriehalter i varmvattnet.

• Anonym (asdf)

Det är inte ett dugg farligt att tvätta sig i kallvatten och använder man tvål som vanligt så blir man också ren.

• Tom Araya

Som flera här säger innehåller varmvatten mer bakterier än kallvatten, även om varmt vatten bättre löser viss smuts vid tvätt.

Man måste komma upp i rätt hög temperatur för att ta kål på bakterierna. Vid 40 grader dör vissa, men redan då känns vattnet rätt varmt. Vid 55-60 grader dör ännu fler sorters bakterier, men då är vattnet i princip skållhett.

• Anonym (Anonym)

Har också bacullskräck och skulle inte heller klara av att tvätta händerna i kallvatten. Klarar knappt ljummet heller. Ibland bränner jag huden bara för det ska kännas mer rent. Har ocd, tvångstankar. Det är ju då man har sådana problem.

Så jag förstår dig helt iallafall. Men det jag undrar är.tolö folk som säger det visst går att tvätta sig i kallt vatten, varför man då ens tex diskar i varmvatten? Som diskmaskin och tvättmaskiner. Vet att det är mer bakterier i varmvatten. Men då skulle man väl inte ens använda det till att tex diska. Lustigt.

• Anonym (Anonym)
    Tom Araya skrev 2018-10-25 20:58:30 följande:

Som flera här säger innehåller varmvatten mer bakterier än kallvatten, även om varmt vatten bättre löser viss smuts vid tvätt.

Man måste komma upp i rätt hög temperatur för att ta kål på bakterierna. Vid 40 grader dör vissa, men redan då känns vattnet rätt varmt. Vid 55-60 grader dör ännu fler sorters bakterier, men då är vattnet i princip skållhett.

Jo det är väl ofta därför de med ocd bränner sina händer också .
  • Anonym (Bacillen)

Tillbringa dagen hos vänner eller på IKEA.

Vattenkokaren är bra att värma tvättvatten i.

Våtservetter och handsprit.

Svar på tråden Inget varmvatten - bacillskräck