Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Inget varmvatten - bacillskräck

Har också bacullskräck och skulle inte heller klara av att tvätta händerna i kallvatten. Klarar knappt ljummet heller. Ibland bränner jag huden bara för det ska kännas mer rent. Har ocd, tvångstankar. Det är ju då man har sådana problem.

Så jag förstår dig helt iallafall. Men det jag undrar är.tolö folk som säger det visst går att tvätta sig i kallt vatten, varför man då ens tex diskar i varmvatten? Som diskmaskin och tvättmaskiner. Vet att det är mer bakterier i varmvatten. Men då skulle man väl inte ens använda det till att tex diska. Lustigt.

• Anonym (Anonym)
    Tom Araya skrev 2018-10-25 20:58:30 följande:

Som flera här säger innehåller varmvatten mer bakterier än kallvatten, även om varmt vatten bättre löser viss smuts vid tvätt.

Man måste komma upp i rätt hög temperatur för att ta kål på bakterierna. Vid 40 grader dör vissa, men redan då känns vattnet rätt varmt. Vid 55-60 grader dör ännu fler sorters bakterier, men då är vattnet i princip skållhett.

Jo det är väl ofta därför de med ocd bränner sina händer också .
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2018-10-25 21:31:20 följande:
    Varmvatten är bra på att lösa fett. För att döda bakterier krävs 100 grader.

På tallrikar och kläder är det viktigare att få bort fett än tillsätt lite extrabakterier via varmvatten. Får man bort fettet blir sen tillväxtmiljön sämre för bakterierna.
    Aha där ser man. men ja, logiska grejer funkar ändå inte så bra på ocd tyvärr även om man hade velat det.
  • Anonym (Anonym)

hade inte folk alltid sagt att man enbart blir ren av varmt vatten kanske man inte hade brytt sig så mycket, men det är ju det enda man fått höra. så då blir det väl så ännu mer.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (.....) skrev 2018-10-25 21:50:53 följande:

Passa på att gå på terapi den dagen... jees

bara sluta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2018-10-25 23:03:43 följande:

Fast vänta nu... Jag har tvångstankar och inte helt normalt tvättbeteende men inte spelar temperaturen så stor roll för mig. Handsprit efter så känner jag mig lugn. Sätt inte griller i folks huvud.

Det är olika för alla.
  • Anonym (Anonym)
    EnAnonumius skrev 2018-10-26 00:49:38 följande:

Har du hört talas om handsprit? Finns att köpa på apoteket vissa livsmedelsbutiker i bekväma fickförpackningar.

Alternativt så kan du ju använda våtservetter och tvätta händerna med.

Nästa I-landsproblem du vill ha lösning på?

Det hjälper inte mot sånt. Utan tvål och vatten tar mer.
  • Anonym (Anonym)

Om det vore så enkelt för de med bacillskräck .hade personen nog knappt ens frågat.

• Anonym (Anonym)
    EnAnonumius skrev 2018-10-26 09:21:55 följande:

Jasså, sen när blev handsprit ineffektiv mot bakterier?

Precis i samma ögonblick som du skrev inlägget eller?

Det är faktiskt så, inget jag bara hittar på. Finns en anledning vsrför tex de i vården använder både och. Sluta var så kaxig.
  • Anonym (Anonym)
    EnAnonumius skrev 2018-10-26 09:42:55 följande:
    Du ger in gen förklaring på detta med att "tvål tar mer". Det är en påstående inte en förklaring du gav.

Att säga "Det finns en anledning varför t.e.x vården använder både och",  är ett påstående, ingen förklaring.
    Du ger ingen förklaring till varför DU anser att jag är kaxig.
    Att komma med enbart påståenden är inga förklaring.

Du är en riktig latmask faktiskt.
    Så sluta att vara en sån direkt latmask som du är.
    ge dig.
  • Anonym (Anonym)

orkar inte tjafsa med dig. du verkar ha taggarna utåt och hugger direkt.

• Anonym (Anonym)

Hur går det ts? har det ordnat sig på nåt sätt? kram

• Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2018-10-26 09:36:42 följande:
    Varför använder vården handsprit om "Det hjälper inte mot sånt."

Sen använder vården speceialtvål som är betydligt renare och mer decificerande än vanlig hemmatvål med parfymer och andra tillsatser.

de har inte enbart handsprit utan även tvål vilket jag även skrev. varför ens diskutera sånt här med tvål och vatten. det är ju bara jobbigt. att folk ens orkar.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2018-10-26 12:43:48 följande:
    Det är väl klart som sjutton att det är olika för alla, har jag sagt annat? Däremot ska man inte säga att någon ska prova att göra annorlunda. Jag klarar mig utan stekhet vatten men det kan vara triggande om någon försöker säga att man ska fortfarande känna sig smutsig då.
    Det vet jag gott och väl att det kan bli så. Det blev ju bara en diskussion om det i tråden. Jag vill inte göra någon värre. Men när man själv har problem med att inte kunna tvätta sig i enbart ljummet/kallt vatten, så blir man nästan ledsen och arg när någon säger att det går ändå och förlöjligar problemet, menar inte dig nu.
  • Anonym (Anonym)

Redan i dagis sa dom iallafall att man ska tvätta sig med varmt vatten, så det är ju inget direkt påhitt.....

• Anonym (Anonym)
    LFF skrev 2018-10-26 13:52:59 följande:

Eftersom det löser vissa typer av smuts bättre, ja. Inte ur hygiensynpunkt i övrigt.

Om man måste ha så varmt vatten att man näst intill skållar sig för att tro att man inte blir ren annars så behöver man hjälp för sina problem.

Det har jag redan fått. Så det vet jag. Har haft pga sen jag var 15 så det är över 10 år nu så jag kan det där. Men har man alltid blivit lärd att ha varmt vatten så blir det så iallafsll.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bacill) skrev 2018-10-26 16:09:02 följande:

Skönt med någon som förstår :)

Jag kommer nog få tvingas tvätta i kallvatten. Att värma känns lite krångligt, men handsprit har jag alltid hemma och även våtservetter. Hoppas att dagen går fort!

Du fixar det :) kram
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (??) skrev 2018-10-26 17:57:24 följande:

Inte orkat läsa allt men ....

du behöver nog hjälp med bacillskräcken tror jag.

Jobbat med hygien i 15 år och stött på några med "bacill-skräck"

Du blir lika ren i kallt och varmt vatten om du tvättar dig på samma sätt

Du blir på sikt mer känslig mot "baggar" om du spritar dig för mycket.

Det finns sanning i "lite skit rensar magen"

Varmt och ljummet är en bättre gro-grund för baggar än kallt (vilken temp håller kroppen?? )

Vill du skydda både dig och dina barn? Exponera dem så de kan skaffa ett bra immunförsvar!

Säger inte att du ska gå runt o slicka på hissknappar typ men - slappna av!

Håll normal nivå!!

Hade velat kunna det själv med. Fick total panik när vi inte hade något vatten. Åkte till mina föräldrar och åt och gicl runt hungrig ibland. Tragiskt. Finns det inte någon bra sida med info om sånt här så man bara kan läsa på och sluta vara sån?.. Har ju alltid som sagt blivit i tutad att det är så, att man bara blir ren av varmt vatten. Samma när jag läste till usk.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (??) skrev 2018-10-26 19:55:15 följande:

Du blir lika ren av en vanlig tvål i salt vatten fast det inte "löddrar"

Är tvålen och inte löddret som gör rent typ.

Kolla OCD-städare på 11:an  - de bara häller på kemikalier på ALLT. 

Alla pratar om baciller men INGEN om hur man mår av alla kemikalier.

Nja, blir mest bara ledsen av sånt. Blir der bara av att höra ordet ocd. Menade mer där man kan läsa om hur det verkligen är om man säger så.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (??) skrev 2018-10-26 21:36:32 följande:

Så bra - då har vi ju ringat in dina problem!!

Då vet du ju just vad du ska/borde göra åt dem - eller hur??

Så enkelt är det inte tyvärr. Jag vet gott och väl hur man får bort sådana problem.
Svar på tråden Inget varmvatten - bacillskräck