Veganmat till tonåring
Får en tonåring på besök som är vegan men har ingen aning om vad jag kan göra för middag och frukost till henne. Jag behöver lite förslag på något som går hem hos de flesta.
Får en tonåring på besök som är vegan men har ingen aning om vad jag kan göra för middag och frukost till henne. Jag behöver lite förslag på något som går hem hos de flesta.
quorn funkar inte , det innehåller äggvita...
Ska det vara ekologiskt är det nog svårt att hitta halvfabrikat, men kanske:
Tacos: Koka ekologiska röda linser tills de är klara. Tag lagom mycket! Vill du ersätta 500 g köttfärs räcker det säkert med 100 g okokta linser + vatten.
När de är kokta så steker du på dem med tacokrydda lite snabbt.
creme fraishe - oatly har en variant i svart, rund burk, men den är inte ekologisk... Blir nog svårt att hitta ekologiska ersättningsvaror.
Så kör hellre på med matiga grönsaker som du kan hitta ekologiskt tex avocado, kanske steka champinjoner? Sen det vanliga sortimentet, majs, gurka, tomat osv.
Lägg till bönor, några olika, kanske kikärtor? Göra hummus eller annan kikärtsröra eller guacamole för att ha något krämigt i?
Tonåring???
Ge tonåringen ett par tre hundralappar och be vederbörande att köpa och laga sin egen mat. Det bör tonåringen klara. Att bara sätta sig till bords och gapa som en fågelunge och få sådant som man kan svälja, är inte förenligt med den bild av rask medvetenhet och social kompetens som veganer i regel sprider om sig själva.
Vilka bra förslag.
Det måste vara ekologiskt också annars äter hon inte men jag letar efter någon vegansk yoghurt med musli till frukost. Bröd lär jag ha hemma som vanligt och hon kan lägga på avokado eller grönsaker på det och så får jag hitta vegansk ost. Havregrynsgröt finns också och så köper jag hem extra frukt. Duger det inte så får hon svälta.
Tacos kan funka till middag eftersom att man kan plocka vad som helst i det. Måste kolla vad quorn innehåller och bröden. Det duger inte om det inte är veganskt och ekologiskt nämligen. Gryta låter gott men är inte min starka sida att laga. Tur att jag bara behöver göra en middag och en frukost för det är svårt att laga veganskt när man inte är van.
Tonåring???
Ge tonåringen ett par tre hundralappar och be vederbörande att köpa och laga sin egen mat. Det bör tonåringen klara. Att bara sätta sig till bords och gapa som en fågelunge och få sådant som man kan svälja, är inte förenligt med den bild av rask medvetenhet och social kompetens som veganer i regel sprider om sig själva.
Jag kan inte be henne handla själv då hon kommer att anlända sent på kvällen från en lång flygtur men jag har löst matbiten med några andra här i tråden. Skulle hon stanna längre än för två mål mat så skulle hon få ta över ansvaret mer själv dock för jag har inte tillräckligt stor kunskap om att laga vegansk mat.
Du kanske kan hitta forslag i denna traden?
www.familjeliv.se/forum/thread/78441635-jag-behover-kvallsmatforslag-vegan
Håller med om att du ska skippa osten. De veganer jag känner tycker bara om något märke och tycker alla andra smakar illa. Finns bättre saker att ha på mackan som vegan. Hommus, avokado eller vegansk tapenad tex.
Det visade sig att jag var felinformerad av tonåringens släkting och att hon inte alls var vegan. Det hon inte äter är socker och mjölkprodukter och allt måste vara ekologiskt annars rör hon det inte. Så där stod jag med veganmat som visserligen råkade vara mjölkfria men hade socker i sig så hon kunde inte äta det. Hon rörde inte frukterna, hommusen, guacamolen med tortilla chipsen, muslin eller yoghurten osv. Det enda hon åt var lite pad thai och ägg till frukost. Hon tog inte ens olja eller vegansmöret till brödet. Det var ju visserligen inte hennes fel att jag hade blivit felinformerad och därmed köpt fel mat och snacks men det är sjukt jobbigt att bjuda folk på något att äta i dessa tider.
Det visade sig att jag var felinformerad av tonåringens släkting och att hon inte alls var vegan. Det hon inte äter är socker och mjölkprodukter och allt måste vara ekologiskt annars rör hon det inte. Så där stod jag med veganmat som visserligen råkade vara mjölkfria men hade socker i sig så hon kunde inte äta det. Hon rörde inte frukterna, hommusen, guacamolen med tortilla chipsen, muslin eller yoghurten osv. Det enda hon åt var lite pad thai och ägg till frukost. Hon tog inte ens olja eller vegansmöret till brödet. Det var ju visserligen inte hennes fel att jag hade blivit felinformerad och därmed köpt fel mat och snacks men det är sjukt jobbigt att bjuda folk på något att äta i dessa tider.
Skulle inte vara ett frågetecken utan en glad smiley!
Jag försökte men det blev ju fel ändå. Du låter som en trevlig gäst.
(Ungen sa inte ens tack trots att vi hämtade henne på flygplatsen, lät henne sova över och sen skjutsade henne dit hon skulle och hade försökt fixa mat vi trodde att hon kunde äta. Får väl skylla på att hon är ung och inte har varit ute på egen hand förut.)
Det visade sig att jag var felinformerad av tonåringens släkting och att hon inte alls var vegan. Det hon inte äter är socker och mjölkprodukter och allt måste vara ekologiskt annars rör hon det inte.