• Tihi

Veganmat till tonåring

Får en tonåring på besök som är vegan men har ingen aning om vad jag kan göra för middag och frukost till henne. Jag behöver lite förslag på något som går hem hos de flesta.

• Svar på tråden Veganmat till tonåring
  • Minimalen
    nnnnnnnn skrev 2018-10-30 21:59:48 följande:

quorn funkar inte , det innehåller äggvita...

Ska det vara ekologiskt är det nog svårt att hitta halvfabrikat, men kanske:

Tacos: Koka ekologiska röda linser tills de är klara. Tag lagom mycket! Vill du ersätta 500 g köttfärs räcker det säkert med 100 g okokta linser + vatten.

När de är kokta så steker du på dem med tacokrydda lite snabbt.

creme fraishe - oatly har en variant i svart, rund burk, men den är inte ekologisk... Blir nog svårt att hitta ekologiska ersättningsvaror.

Så kör hellre på med matiga grönsaker som du kan hitta ekologiskt tex avocado, kanske steka champinjoner? Sen det vanliga sortimentet, majs, gurka, tomat osv.

Lägg till bönor, några olika, kanske kikärtor? Göra hummus eller annan kikärtsröra eller guacamole för att ha något krämigt i?

Många nya quornprodukter är faktiskt veganska. Kanske till och med alla nya men det låter jag vara osagt. Det enklaste är faktiskt att ni handlar och lagar maten tillsammans. Då får du dessutom en liten gratiskurs i veganmat samtidigt som ni har trevligt när ni lagar maten tillsammans. Vad sägs om korvstroganoff på sojastrimlor med ris och strimlad vitkål.
  • Alessia

Tonåring???
    Ge tonåringen ett par tre hundralappar och be vederbörande att köpa och laga sin egen mat. Det bör tonåringen klara. Att bara sätta sig till bords och gapa som en fågelunge och få sådant som man kan svälja, är inte förenligt med den bild av rask medvetenhet och social kompetens som veganer i regel sprider om sig själva.

• LFF
    Tihi skrev 2018-10-30 20:21:32 följande:

Vilka bra förslag.

Det måste vara ekologiskt också annars äter hon inte men jag letar efter någon vegansk yoghurt med musli till frukost. Bröd lär jag ha hemma som vanligt och hon kan lägga på avokado eller grönsaker på det och så får jag hitta vegansk ost. Havregrynsgröt finns också och så köper jag hem extra frukt. Duger det inte så får hon svälta.

Tacos kan funka till middag eftersom att man kan plocka vad som helst i det. Måste kolla vad quorn innehåller och bröden. Det duger inte om det inte är veganskt och ekologiskt nämligen. Gryta låter gott men är inte min starka sida att laga. Tur att jag bara behöver göra en middag och en frukost för det är svårt att laga veganskt när man inte är van. Tyst 

Hade det bara varit veganskt hade jag kunnat tillhandahålla det hela. Krav på att det ska vara ekologiskt också så hade jag bett vederbörande att ta med sig det som hen vill äta själv.
  • Panduro
    Alessia skrev 2018-10-31 09:33:14 följande:

Tonåring???

Ge tonåringen ett par tre hundralappar och be vederbörande att köpa och laga sin egen mat. Det bör tonåringen klara. Att bara sätta sig till bords och gapa som en fågelunge och få sådant som man kan svälja, är inte förenligt med den bild av rask medvetenhet och social kompetens som veganer i regel sprider om sig själva.

Brukar du låta dina gäster laga sin egen mat?
  • Alessia
    Panduro skrev 2018-10-31 11:00:38 följande:
    Brukar du låta dina gäster laga sin egen mat?
    Det har hänt ett par tre gånger, ja. Senast när en flickvän till ett av barnen lämnade in en lista!!! på vad hon kunde tänka sig att äta under den vecka hon skulle vara med oss på sommarstället och i båten. Hon var vegan och hade ytterst speciella önskemål om maträtter och (som det visade sig) ingen som helst vana vid att tillaga dem. Novisen vid spisen med andra ord. Mamman gjorde allt. Lagade, frös in, levererade till studentlägenheten. För övrigt åt den unga damen, 20 år, på veganska matställen.
    Hon fick besked om att det vi hade i skåp, kyl och frys stod till hennes förfogande och ville hon ytterligare ingredienser betalade jag självklart detta, men laga fick hon göra själv. Det var en totalt ny erfarenhet för henne och tough love från min sida. Men hon tackade mig när sommarveckan var över. Hon sa att hon insåg att den knuffen behövde hon nog.
    Gästfrihet och viljan att ta hand om sina gäster är en sak, men att gästerna ställer ytterst specifika krav på sin vistelse är bortskämt och ska inte uppmuntras.

En annan gäst, en för oss utom till namnet obekant utbytesforskare från ett stort land i väster, skulle bo hos oss i tre veckor, och ställde krav på sängstorlek, sängkläder (linnelakan, kuddar och täcken dunfria, handdukar i linne samt AC på rummet. Jag har linnehanddukar, men inte det andra. Vi ursäktade oss och förklarade att vi tyvärr, under rådande omständigheter inte kunde ställa upp som värdfolk. Knasigt folk!
  • Tow2Mater
    Alessia skrev 2018-10-31 11:51:09 följande:
    En annan gäst, en för oss utom till namnet obekant utbytesforskare från ett stort land i väster, skulle bo hos oss i tre veckor, och ställde krav på sängstorlek, sängkläder (linnelakan, kuddar och täcken dunfria, handdukar i linne samt AC på rummet. Jag har linnehanddukar, men inte det andra. Vi ursäktade oss och förklarade att vi tyvärr, under rådande omständigheter inte kunde ställa upp som värdfolk. Knasigt folk!
    Det är ju lite annorlunda dock; han kan ju ha varit stor och allergisk mot dun. Och han kanske inte visste att i Sverige behover man sällan AC (undantag i somras), medan i vissa "stora länder i väst" blir det väldigt hett och krav om AC där man ska bo är helt i sin ordning. Linnet dock, vet jag inte... Det kunde han ju ta med sig.
  • Tihi

Jag kan inte be henne handla själv då hon kommer att anlända sent på kvällen från en lång flygtur men jag har löst matbiten med några andra här i tråden. Skulle hon stanna längre än för två mål mat så skulle hon få ta över ansvaret mer själv dock för jag har inte tillräckligt stor kunskap om att laga vegansk mat.

• snedtak
    Tihi skrev 2018-10-30 20:21:32 följande:
    Vilka bra förslag.

Det måste vara ekologiskt också annars äter hon inte men jag letar efter någon vegansk yoghurt med musli till frukost. Bröd lär jag ha hemma som vanligt och hon kan lägga på avokado eller grönsaker på det och så får jag hitta vegansk ost. Havregrynsgröt finns också och så köper jag hem extra frukt. Duger det inte så får hon svälta. smile5.gif

Tacos kan funka till middag eftersom att man kan plocka vad som helst i det. Måste kolla vad quorn innehåller och bröden. Det duger inte om det inte är veganskt och ekologiskt nämligen. Gryta låter gott men är inte min starka sida att laga. Tur att jag bara behöver göra en middag och en frukost för det är svårt att laga veganskt när man inte är van. Tyst 
    Skipa den veganska osten är mitt tips. Det är mycket svårt att hitta god veganskt ost, och det finns ju så många andra pålägg.
  • Tihi
    snedtak skrev 2018-10-31 20:05:34 följande:
    Skipa den veganska osten är mitt tips. Det är mycket svårt att hitta god veganskt ost, och det finns ju så många andra pålägg.
    Kanske lika bra att bara köra på grönsaker som pålägg.
  • Poppy75

Håller med om att du ska skippa osten. De veganer jag känner tycker bara om något märke och tycker alla andra smakar illa. Finns bättre saker att ha på mackan som vegan. Hommus, avokado eller vegansk tapenad tex.

• Tihi
    Yamit skrev 2018-11-01 07:43:56 följande:
    Du kanske kan hitta forslag i denna traden?
    www.familjeliv.se/forum/thread/78441635-jag-b...
    Tackar.
    Poppy75 skrev 2018-11-01 07:53:51 följande:
    Håller med om att du ska skippa osten. De veganer jag känner tycker bara om något märke och tycker alla andra smakar illa. Finns bättre saker att ha på mackan som vegan. Hommus, avokado eller vegansk tapenad tex.
    Kör på det.

Fick nyss höra att hon inte äter paprika heller när jag berättade om middagsförslaget men det löser sig väl ändå.

• Tihi

Det visade sig att jag var felinformerad av tonåringens släkting och att hon inte alls var vegan. Det hon inte äter är socker och mjölkprodukter och allt måste vara ekologiskt annars rör hon det inte. Så där stod jag med veganmat som visserligen råkade vara mjölkfria men hade socker i sig så hon kunde inte äta det. Hon rörde inte frukterna, hommusen, guacamolen med tortilla chipsen, muslin eller yoghurten osv. Det enda hon åt var lite pad thai och ägg till frukost. Hon tog inte ens olja eller vegansmöret till brödet. Det var ju visserligen inte hennes fel att jag hade blivit felinformerad och därmed köpt fel mat och snacks men det är sjukt jobbigt att bjuda folk på något att äta i dessa tider. Obestämd

• Minkoppte
    Tihi skrev 2018-11-04 18:27:13 följande:

Det visade sig att jag var felinformerad av tonåringens släkting och att hon inte alls var vegan. Det hon inte äter är socker och mjölkprodukter och allt måste vara ekologiskt annars rör hon det inte. Så där stod jag med veganmat som visserligen råkade vara mjölkfria men hade socker i sig så hon kunde inte äta det. Hon rörde inte frukterna, hommusen, guacamolen med tortilla chipsen, muslin eller yoghurten osv. Det enda hon åt var lite pad thai och ägg till frukost. Hon tog inte ens olja eller vegansmöret till brödet. Det var ju visserligen inte hennes fel att jag hade blivit felinformerad och därmed köpt fel mat och snacks men det är sjukt jobbigt att bjuda folk på något att äta i dessa tider.

Du ansträngde dig verkligen. Hade jag varit din gäst så hade jag varit mycket tacksam och varit noggrann med att låta dig veta det. ?

/Vegan
  • Tihi
    Minkoppte skrev 2018-11-04 20:14:34 följande:
    Du ansträngde dig verkligen. Hade jag varit din gäst så hade jag varit mycket tacksam och varit noggrann med att låta dig veta det. ?
    /Vegan
    Jag försökte men det blev ju fel ändå. Du låter som en trevlig gäst.

(Ungen sa inte ens tack trots att vi hämtade henne på flygplatsen, lät henne sova över och sen skjutsade henne dit hon skulle och hade försökt fixa mat vi trodde att hon kunde äta. Får väl skylla på att hon är ung och inte har varit ute på egen hand förut.)
  • Minkoppte
    Tihi skrev 2018-11-04 20:22:11 följande:

Jag försökte men det blev ju fel ändå. Du låter som en trevlig gäst.

(Ungen sa inte ens tack trots att vi hämtade henne på flygplatsen, lät henne sova över och sen skjutsade henne dit hon skulle och hade försökt fixa mat vi trodde att hon kunde äta. Får väl skylla på att hon är ung och inte har varit ute på egen hand förut.)

Tack! Ja jag försöker. Man vill ju vara schysst mot folk!

Men vet du... det där låter ju ganska udda. Nu är jag visserligen över 40 men även som tonåring var jag noga med att tacka om någon gjorde sig besvär för min skull.

Hon kan ju iofs ha varit väldigt blyg. Det skulle kunna förklara att hon var försiktig vid bordet och kanske inte sa så mycket.

Ge inte upp din fina gästfria personlighet för detta. Du gjorde nåt fint och jag hoppas du får en gäst som visar uppskattning härnäst! :)
  • Tow2Mater
    Tihi skrev 2018-11-01 19:17:10 följande:
    Fick nyss höra att hon inte äter paprika heller n
    Tihi skrev 2018-11-04 18:27:13 följande:

Det visade sig att jag var felinformerad av tonåringens släkting och att hon inte alls var vegan. Det hon inte äter är socker och mjölkprodukter och allt måste vara ekologiskt annars rör hon det inte.

Låter som en bortskämd tonåring som beroende på vecka inte äter det ena eller det andra (hon var säkert vegan förra veckan); kanske lite beroende på vad medierna just den veckan pumpar ut, och alla i hennes omgivning böjer sig bakåt för att försöka tillmötesgå alla hennes nycker? Livet kommer ge henne mycket att lära.
  • Tihi
    Minkoppte skrev 2018-11-04 20:54:02 följande:
    Tack! Ja jag försöker. Man vill ju vara schysst mot folk!
    Men vet du... det där låter ju ganska udda. Nu är jag visserligen över 40 men även som tonåring var jag noga med att tacka om någon gjorde sig besvär för min skull.

Hon kan ju iofs ha varit väldigt blyg. Det skulle kunna förklara att hon var försiktig vid bordet och kanske inte sa så mycket.
    Ge inte upp din fina gästfria personlighet för detta. Du gjorde nåt fint och jag hoppas du får en gäst som visar uppskattning härnäst! :)
      Hon verkar lite blyg och så är hon ute och reser själv första gången så det är nog inte så lätt som ung och oerfaren.
    Tow2Mater skrev 2018-11-04 23:47:27 följande:
    Låter som en bortskämd tonåring som beroende på vecka inte äter det ena eller det andra (hon var säkert vegan förra veckan); kanske lite beroende på vad medierna just den veckan pumpar ut, och alla i hennes omgivning böjer sig bakåt för att försöka tillmötesgå alla hennes nycker? Livet kommer ge henne mycket att lära.
    Du har inte ett rätt här och tjejen är snäll och hjälpsam förutom att hon inte sa ordet tack då. Hon dukade av utan att vi sa till henne t ex. Det är hennes föräldrar som alltid har fört den här dieten och förstås har lärt barnen detsamma. Svårt för henne att göra annorlunda då hon har ätit så här hela sitt liv.

Svar på tråden Veganmat till tonåring