• Jennn

Kan du något om bajs? Hjälp tack!

Hej!

Varit mycket här på familjliv på sistone, nybliven mamma och allt är nytt och många frågetecken!

Ska fatta mig ?kort?:)

Min son är 4 veckor. Körde från dag 2 med NAN 1 med honom och han var skrikig som tusan ofta, bytte efter 2 veckor till NAN Sensitive, han sov bättre men oxå skrikig och lite hårdare i magen, la till minofom och han blev ännu skrikigare. Bytte och hade Semper en vecka och hans bajs blev som harkluttar och han bajsade inte så ofta han var oxå skrikig, som att han var hård och kämpade ut bajset. Nu kör vi NAN 1 vanliga igen och han bajsar nu ofta och löst, men forfarande ledsen efter maten som att det gör ont att bajsa eller liknande.

Han är ledsen på dagarna men på kvällarna efter 6 är han kaos, så ledsen och otröstlig som att han har jätteont i magen eller att bajset för ont, han spänner sig och drar ihop benen och flänger runt med armarna. Bara extremt efter 19.00 på kvällen men inte på dagarna.

Förstår inget.

Hjälp mig gärna!

• Svar på tråden Kan du något om bajs? Hjälp tack!
  • sysop

Jag förstår att det är jobbigt, och med en ganska ny liten krabat är det inte lätt att veta hur saker och ting är.

Det är inte ovanligt att ersättning ger hårdmage, sen kan det även vara luft som ställer till problem. 

Mitt förslag är att du kontaktar BB eller BVC bägge dessa ställen brukar vara duktiga på den här typen av frågor, och kom ihåg det finns inga dumma frågor.

Lycka till och hoppas ni snart hittar rätt väg för Er.

• Jennn
    sysop skrev 2018-10-30 19:42:20 följande:

Jag förstår att det är jobbigt, och med en ganska ny liten krabat är det inte lätt att veta hur saker och ting är.

Det är inte ovanligt att ersättning ger hårdmage, sen kan det även vara luft som ställer till problem. 

Mitt förslag är att du kontaktar BB eller BVC bägge dessa ställen brukar vara duktiga på den här typen av frågor, och kom ihåg det finns inga dumma frågor.

Lycka till och hoppas ni snart hittar rätt väg för Er.

Tack! Blir bara så förvirrad att han just efter 6 blir kaos några timmar, inte annars:(
  • sysop
    Jennn skrev 2018-10-30 20:07:55 följande:
    Tack! Blir bara så förvirrad att han just efter 6 blir kaos några timmar, inte annars:(
    Jag kommer ihåg hur det var när vi kom hem från BB med vår lilla tjej, det var inte lätt och det fanns hur många frågor som helst.

Kollade allt från hur hon andades till hur magen fungerade och allt annat, på vårt BB fanns en hel rad med bilder på väggarna i korridoren som visade på allt möjligt så man kunde se vad som kan vara normalt och vad man skulle vara observant på.

Jag tycker det är bra att du frågar det visar att du bryr dig,  Glad och du må tro att det är inte ovanligt att man som förälder håller koll på det som hamnar i blöjan så att säga. Vi vill ju inget annat än att våra små ska må bra.
  • annabellelee

Det behöver inte vara något fel. Båda mina barn har varit skrikiga på kvällen. Barn är ofta lite oroligare och känsligare då. De bearbetar dagens intryck och det är mycket när man är så liten!

• Jennn
    annabellelee skrev 2018-10-30 21:15:01 följande:

Det behöver inte vara något fel. Båda mina barn har varit skrikiga på kvällen. Barn är ofta lite oroligare och känsligare då. De bearbetar dagens intryck och det är mycket när man är så liten!

Sant! Bara lite mer kramar och pussar behöver dom!
  • Jennn
    sysop skrev 2018-10-30 20:38:03 följande:

Jag kommer ihåg hur det var när vi kom hem från BB med vår lilla tjej, det var inte lätt och det fanns hur många frågor som helst.

Kollade allt från hur hon andades till hur magen fungerade och allt annat, på vårt BB fanns en hel rad med bilder på väggarna i korridoren som visade på allt möjligt så man kunde se vad som kan vara normalt och vad man skulle vara observant på.

Jag tycker det är bra att du frågar det visar att du bryr dig,   och du må tro att det är inte ovanligt att man som förälder håller koll på det som hamnar i blöjan så att säga. Vi vill ju inget annat än att våra små ska må bra.

Ja men exakt! Man vill bara göra det så bra som möjligt för dom små:( letar efter lösningar överallt! Frågar allt och alla, men alla är ju olika och finns inget rätt eller fel;/
  • nnnnnnnn

testa att byta till Hipp, det gjorde mitt barn som förbytt - från skrikig till lugn på typ ett dygn...
    Och ge lite olja på tesked före matning, kan vara rapsolja, kokosolja eller vad ni föredrar (helst ekologisk)

• SofiaSo

Hej!

Jag skulle kolla upp det med BVC, det är inte så ovanligt att små barn är känsliga mot komjölksprotein. Som många skriver är det vanligt att så små barn är ledsna på kvällen, men att barnet bajsar harpluttar låter inte riktigt rätt i mina öron.

Hoppas att det löser sig snart för er!

• br4ve

Mina barn var helt otröstliga nattetid. De var gasiga, bajsade knappt utan hjälp. Det var hemskt för dem.

Vi fick också höra att barn som dricker ersättning blir oftast hårda i magen.

Men jag gav mig inte utan de var tvugna att hjälpa dem, det ska inte vara så smärtsamt för så små.

Vi bytte från mam(helt värdelöst för mina barn) till dr browns flaskor och fick pepticate utskrivet till dem. Det gjorde att jag på ett dygn fick helt andra bebisar. De blev nöjda och sov, och sova fick jag med göra för första gången typ på fem veckor

(Den skillnad som det blev på ett dygn var bara början, det tog väl en vecka kanske innan magarna kommit igång som de skulle och allt fungerade perfekt)

Jag skulle inte laborera så mycket mer med olika sorters mat och droppar utan be bvc skriva ut mat som är mildare för magen.

Svar på tråden Kan du något om bajs? Hjälp tack!