• Anonym (Arg)

Hundvakt som vägrar betala

Jag skulle resa bort en tid, så min hund bodde hos en hundvakt en vän rekommenderat.

Väl där inträffade en olycka, hundvakten tog hunden till veterinären och fick besöket på faktura. Denna gav hundvakten sedan till mig.

Är det verkligen rimligt att jag ska bekosta sånt som händer när jag inte är där och tar beslutet? Hundvakten fick ju betalt för att ta hand om hunden och det var inget livshotande som skett.

• Svar på tråden Hundvakt som vägrar betala
  • Anonym (Självklart)

Självklart, det är ju din hund. Hade grundvalen inte tagit den till veterinären Hade du klagat över de istället

• Anonym (?)

Men självklart, det är ju din hund? Om det inte handlar om att hundvakten har orsakat skadan på hunden, genom att släppa hen lös eller något (om ni har kommit överens om att hunden inte ska vara lös) . Antar ändå att det var ganska allvarligt eftersom personen tog beslutet att åka till veterinären? Konstigt dock om hen inte kontaktade dig innan.

• Anonym (Arg)

Nej jag skämtar inte. Olyckan var hundvaktens fel och vetbesöket var helt onödigt, vilket jag skulle ha upplyst hen om om hen frågat innan.

• Drottningen1970
    Anonym (Arg) skrev 2018-11-02 07:05:24 följande:

Nej jag skämtar inte. Olyckan var hundvaktens fel och vetbesöket var helt onödigt, vilket jag skulle ha upplyst hen om om hen frågat innan.

Ja du borde definitivt informera dina kommande hundvakter om att de förväntas betala veterinärräkningar som kan uppkomna.
  • Anonym (Dagmatte)

Din hund - ditt ansvar! 
    Jag är ofta hundvakt till olika hundar, vi kommer överens om eventuella kostnader innan.

• KaptenOhoy
    Anonym (Arg) skrev 2018-11-02 06:50:24 följande:

Är det verkligen rimligt att jag ska bekosta sånt som händer när jag inte är där och tar beslutet? Hundvakten fick ju betalt för att ta hand om hunden och det var inget livshotande som skett.

Självklart, vilken fånig fråga. Det är ju din hund. Hade det varit något allvarligt och hundvakten inte hade tagit den till veterinären så hade du gnällt om det istället. Hundvakten tänkte förmodligen att det är bättre att vara på den säkra sidan.

Vilka jävla fåntrattar det finns i det här landet alltså...
  • Anonym (Tess)

Självklart ska du betala. Du valde att lita på hundvaktens omdöme när du lämnade hunden i dennes vård. Ge tydligare instruktioner nästa gång.

• Limeblad

Om det är hundvakten som orsakat (vållat) skadan genom att vara oaktsam (vårdslös) är hundvakten skadeståndsskyldig och borde ersätta dig. Var det en ren olyckshändelse är det dock svårt. Om det var en annan hund som orsakat skadan så är den hundens ägare skadeståndsskyldig.

Fakturan står väl inte i ditt namn? Du borde väl kunna bestrida den om inte annat? Tänker högt här.

Svar på tråden Hundvakt som vägrar betala