• Anonym (Arg)

Hundvakt som vägrar betala

Jag skulle resa bort en tid, så min hund bodde hos en hundvakt en vän rekommenderat.

Väl där inträffade en olycka, hundvakten tog hunden till veterinären och fick besöket på faktura. Denna gav hundvakten sedan till mig.

Är det verkligen rimligt att jag ska bekosta sånt som händer när jag inte är där och tar beslutet? Hundvakten fick ju betalt för att ta hand om hunden och det var inget livshotande som skett.

• Svar på tråden Hundvakt som vägrar betala
  • Pierott
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-11-02 16:56:38 följande:

Vad heter tråden?

"Har man nått ansvar för valparna" eller nått i den stilen.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Arg) skrev 2018-11-02 15:25:10 följande:

Så om man inte tycker att man ska till veterinären för vad som helst så ska man inte ha djur?

Om det inte var något fel är det bara besöksavgiften, här är det 600 kronor. Det är sånt man får räkna med som djurägare, jag, som har katt, hade hade hellre sett att kattvakten gick en gång för mycket än en gång för lite.
  • Lilyje

Självklart ska du betala för veterinärbesöket!

Men hundvakten borde ringt dig innan och förklarat läget, under förutsättning att du lämnat ett kontaktnummer.

M 2010 | B 2017 | ? 2019
  • Aniiee
    Bestemor skrev 2018-11-02 17:04:38 följande:

Vad är det för fel på dig ts. Det är klart du ska betala för veterinären. Skulle jag ha hundvakt och det händer något och hundvakten inte är säker på hur hunden mår, då är det bättre med ett veternärbesök för mycket.

Det kan ju bara kostat högst 1000 kronor eftersom hunden var okey.

Alltså, om det nu handlade om en akuttud så tar i alla fall "mitt" djursjukhus em akutavgift både på dagen och dyrare på kvällar, nätter, helger och röda dagar på ett par tusen, utöver den vanliga polavgiften. Så även om hunden är ok så tar man upp en akuttid som man måste betala för.
    I have a growing lack of disgust for you
  • EnAnonumius
    Anonym (Arg) skrev 2018-11-02 16:04:31 följande:
    Hunden är ju inte skadad.
    Då tar vi det ETT varv till...

*) Du vägrade upplysa, när du överlämnade hunden, om vad som gällde för din hund och vilka typ av skador/annat som inte räknas som "så farliga" ochg INTE skall tas med vet.

*) Det hände en olycka som medförde att hundvakten tog din hund till vet för att försäkra sig att det inte skett någon skada.

*) Du blir sur för att hundvakten tog hunden till vet bara för att det då "enligt dig inte "var någon fara".

Som sagt BRISTER man så hårt, som du gör, att upplysa en hundvakt hur denna skall agera och göra med DIN hund så får du stå ditt kast och betala. Oavsett om hunden var "skadad" eller inte. Så kanske DU lär dig på denna dyra nota att informera tydligt för hundvakter vad som skall gälla för din hund.

Annars så kan man ju råda dig till att om du inte vill att dina pengar skall "slösas bort" så kan du ju göra det vettigaste av allt, sälja/ge bort din hund så slipper du att även slösa bort pengar på mat och utröstning som krävs för att äga hund. Så spara du pengar den vägen med. 
    Det vore det vettigaste du kan göra med tanke på att du skriver själv i tråden att du inte "gillar att slösa bort pengar", då kan man ju undra varför du har hund, det är ju också "slöseri med pengar" egentligen. Så slipper du att bli "arg" på hundvakter som är riktigt måna om hunden och vill vara riktig säker på att den är oskadd när olyckan har varit framme.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2018-11-02 17:08:15 följande:
    Om det inte var något fel är det bara besöksavgiften, här är det 600 kronor. Det är sånt man får räkna med som djurägare, jag, som har katt, hade hade hellre sett att kattvakten gick en gång för mycket än en gång för lite.
    Samma här..
    Hellre att vakten tar ett besök för mycket än för lite.. (Oavsett vilket djur man behöver vakt för)....
  • EnAnonumius
    Bestemor skrev 2018-11-02 17:04:38 följande:
    Vad är det för fel på dig ts. Det är klart du ska betala för veterinären. Skulle jag ha hundvakt och det händer något och hundvakten inte är säker på hur hunden mår, då är det bättre med ett veternärbesök för mycket.
    Det kan ju bara kostat högst 1000 kronor eftersom hunden var okey.
  • BeautifulLiz
    EnAnonumius skrev 2018-11-02 17:24:07 följande:
    Då tar vi det ETT varv till...

*) Du vägrade upplysa, när du överlämnade hunden, om vad som gällde för din hund och vilka typ av skador/annat som inte räknas som "så farliga" ochg INTE skall tas med vet.

*) Det hände en olycka som medförde att hundvakten tog din hund till vet för att försäkra sig att det inte skett någon skada.

*) Du blir sur för att hundvakten tog hunden till vet bara för att det då "enligt dig inte "var någon fara".

Som sagt BRISTER man så hårt, som du gör, att upplysa en hundvakt hur denna skall agera och göra med DIN hund så får du stå ditt kast och betala. Oavsett om hunden var "skadad" eller inte. Så kanske DU lär dig på denna dyra nota att informera tydligt för hundvakter vad som skall gälla för din hund.

Annars så kan man ju råda dig till att om du inte vill att dina pengar skall "slösas bort" så kan du ju göra det vettigaste av allt, sälja/ge bort din hund så slipper du att även slösa bort pengar på mat och utröstning som krävs för att äga hund. Så spara du pengar den vägen med. 
    Det vore det vettigaste du kan göra med tanke på att du skriver själv i tråden att du inte "gillar att slösa bort pengar", då kan man ju undra varför du har hund, det är ju också "slöseri med pengar" egentligen. Så slipper du att bli "arg" på hundvakter som är riktigt måna om hunden och vill vara riktig säker på att den är oskadd när olyckan har varit framme.
    Precis så.

Nu har jag aldrig haft hundvakt, inte utanför familjen som känner till alla förhållanden.
    Skulle jag, mot förmodan, ha det så skulle jag bland det första ge hundvakten en kopia på min försäkring.
    Sedan hade jag bett personen att ringa mig innan ett ev veterinärbesök. Skulle jag inte vara tillgänglig (eller om det är akut) så får jag faktiskt lita på att min hundvakt, som JAG anlitat, tar rätt beslut.

Givetvis står hundägaren för kostnaden. Vem skulle annars ta på sig att vakta någon annan hund?
  • EnAnonumius
    Anonym (Arg) skrev 2018-11-02 16:05:40 följande:
    Nej, men vill inte att vederbörande ska veta vem jag är om de skulle läsa tråden.
    Är du helt paranoid eller?
    Din slutsats faller helt totalt platt i marken så hårt att den sjunker ner i marken också.

Du skriver under ett Anonymt nick på ett forum, och DU är knappast den enda hundägaren som brister i att informera en hundvakt vad som gäller för DIN hund, och har en ansvarsfull människa som hundvakt.

Så det är bara direkt skitsnack, ELLER direkt (sjuklig) paranoia att svara på detta sättet, på vad det var för olycka som hände. 

Så jag håller med de andra förslaget som har lämnats. Att det är med största sannolikt att du duckar frågan för att du inte kan stå ut med att hundvakten skulle få mer rätt för sin handling än hundvakten redan fått.

• Bestemor
    Aniiee skrev 2018-11-02 17:23:17 följande:

Alltså, om det nu handlade om en akuttud så tar i alla fall "mitt" djursjukhus em akutavgift både på dagen och dyrare på kvällar, nätter, helger och röda dagar på ett par tusen, utöver den vanliga polavgiften. Så även om hunden är ok så tar man upp en akuttid som man måste betala för.

Min poäng är att det inte kostar så mycket när hunden är okey. Hundvakten tog sitt ansvar och gick till veterinären, vilket jag tycker är positivt. Hen måste ju blivit orolig av någon anledning. Hade hundvakten inte gått iväg och det hade varit något fel på hunden så hade ts klagat på det.
  • Aniiee
    Bestemor skrev 2018-11-02 18:21:16 följande:
    Min poäng är att det inte kostar så mycket när hunden är okey. Hundvakten tog sitt ansvar och gick till veterinären, vilket jag tycker är positivt. Hen måste ju blivit orolig av någon anledning. Hade hundvakten inte gått iväg och det hade varit något fel på hunden så hade ts klagat på det.
    Självklart är det ännu dyrare när det faktiskt hänt något och hunden faktiskt behöver vård.

Jag håller helt med övriga i tråden i övrigt. Hundvakten har gjort rätt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Alyssa)

Skällde inte hunden nog på hundvakten, måste du också göra det

• pyssel

Om inte hundvakten försökt att nå hundägaren så har hen gjort fel.

Alla hästar hemma
  • Mullbär

Självklart ska du betala för din egen hunds veterinärbesök! Hade olycka skett medan du var hemma o själv hade hand om hunden hade du väl också uppsökt veterinär? Om den behövde vård.
    Skulle du verkligen föredragit att hundvakten låtit bli att ta din hund till veterinär??

• Anonym (Q)
    Anonym (Arg) skrev 2018-11-02 07:05:24 följande:

Nej jag skämtar inte. Olyckan var hundvaktens fel och vetbesöket var helt onödigt, vilket jag skulle ha upplyst hen om om hen frågat innan.

Har inte personen en försäkring? De brukar fungera när man skapar kostnader för andra.
  • legomum
    Anonym (Arg) skrev 2018-11-02 06:50:24 följande:

Jag skulle resa bort en tid, så min hund bodde hos en hundvakt en vän rekommenderat.

Väl där inträffade en olycka, hundvakten tog hunden till veterinären och fick besöket på faktura. Denna gav hundvakten sedan till mig.

Är det verkligen rimligt att jag ska bekosta sånt som händer när jag inte är där och tar beslutet? Hundvakten fick ju betalt för att ta hand om hunden och det var inget livshotande som skett.

VA? du kan inte vara seriös..

Varför ligger denna tråd inte i sandlådan
  • Anonym (djurälskare)

Lämnade du hunden hos nån random snubbe bara? Skitmärkligt att lämna sitt djur hos någon man inte litar på kan ta hand om och vara försiktig med det. När jag åkt utomlands har jag lämnat hästarna med personer som jag har förtroende för, som jag vet inte skulle vara oaktsamma eller slarviga med deras omvårdnad och säkerhet. Har också varit noga med att säga att de ska ta hästarna till veterinär om de bedömer att det finns anledning till det och gett dom mitt personnummer så räkningen kan skickas direkt till mig.

Svar på tråden Hundvakt som vägrar betala