• bullen1984

ekonomi i relation, vad tycker ni?

Jag och sambon bestämde oss i somras för att ha -ish gemensam ekonomi. 
    Alltså att vi inte ska hålla på att dela på saker utan att alla pengarna är "våra" i slutändan. 
    Han tjänar nog 45 000 i månaden, men har vart otroligt oekonomisk och ätit ute alla sina måltider, och han äter endel... Jag tjänar 36 000 och är mer ekonomisk, har dock endel stora lån jag betalar på. 

Jag har hittills betalat alla våra resor och nöjen vi gjort, även innan vi bestämde att vi ska ha gemensam ekonomi. Jag är rätt generös och sätter mer värde i att göra någon glad än att sitta på massa pengar. 
    Sedan vi bestämde att vi ska ha gemensam ekonomi så har jag betalat all mat, och sedan har vi betalat vårt egna. 

Igår när vi satt vid middagsbordet fick jag höra genom ett samtal han hade med sin dotter, att han ska antingen låna ut pengar till henne för att köpa en moppebil (kostar minst 100 000) Eller att han ska köpa en moppebil själv som hon ska få låna av honom. 

Jag pratade med honom senare och sade att sånt där är nått som han ska berätta för mig först, då jag inte vill få reda på det genom att jag överhör deras samtal.
    Han tyckte inte alls det, vad spelar det för roll? sade han. 

Vi kom ingenvart med den diskussionen då han inte alls fattade varför han ska säga sånt till mig.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden ekonomi i relation, vad tycker ni?
  • bullen1984
    Orkide skrev 2018-11-03 06:43:30 följande:

Låter som att ni borde ha delad ekonomi

Ja, känner det också eftersom nu är det jag som blir förloraren eftersom han uppenbarligen inte har gemensam ekonomi, men jag har det. 
    Jag måste be honom att betala mig för maten de senaste 5 månaderna då jag betalat all mat, det är nedrundat till 15000:- 
    plus att vi har en resa om två veckor som jag betalat mer på. 
  • Mongoliet
    bullen1984 skrev 2018-11-03 06:51:55 följande:

Ja, känner det också eftersom nu är det jag som blir förloraren eftersom han uppenbarligen inte har gemensam ekonomi, men jag har det. 

Jag måste be honom att betala mig för maten de senaste 5 månaderna då jag betalat all mat, det är nedrundat till 15000:- 

plus att vi har en resa om två veckor som jag betalat mer på. 

Du trodde att du skulle bli vinnaren & då var det ok. Älskar dessa trådarna.
  • bullen1984
    Mongoliet skrev 2018-11-03 07:01:50 följande:
    HUR kan du ens dra den slutsatsen utifrån det jag skrivit?

Anledningen till att vi gjorde såhär var att han inte hade några pengar. Hans pengar tog slut 1 vecka innan lön förut och han levde över sina tillgångar, så för att få rätsida på hans ekonomi så satte vi stopp för all utemat, och jag betalade all mat så att han kunde göra matlådor att ta med sig. 
    Nu har han sålt sin lägenhet och fått in handpenningen så nu har han massa pengar och jag håller på att diskutera med banken om att jag ska försöka få ett lån så att vi kan köpa en ny lägenhet. Han kan inte ta några lån då han har en betalningsanmärkning. 
    Därför tycker jag att han kan prata med mig innan han ska bränna alla sina fucking pengar igen. Kommer sluta med att vi sitter på gatan. Och vill jag göra slut så går inte det för jag har ingenstans att bo, och alla mina pengar har gått åt att rädda honom. 
  • bullen1984
    Mongoliet skrev 2018-11-03 07:01:50 följande:
     Som jag skrev tidigare så är jag generös. Jag skulle bli vinnaren om vi hade delad ekonomi och vi delade på alla resor m.m. 
  • EnGladPingvin

Jag förespråkar vanligtvis gemensam ekonomi om man bor ihop, men det förutsätter att man har någorlunda samma syn på pengar och ekonomi samt att man är överens om hur mycket man kan spendera utan att diskutera med den andre. I ert fall låter det inte som gemensam ekonomi är det bästa.

• Sharper

Ni ska ha separat ekonomi. Ni borde ha ett gemensamt konto dock där ni sätter över en summa var som går till alla gemensamma utgifter inklusive mat. Exempelvis procentuellt efter era inkomster. Utemat och dylikt får var och en stå själva för.

• Sharper

Han ska betala 56% av era gemensamma utgifter och du ska betala 44%

• bullen1984
    Sharper skrev 2018-11-03 07:33:41 följande:

Ni ska ha separat ekonomi. Ni borde ha ett gemensamt konto dock där ni sätter över en summa var som går till alla gemensamma utgifter inklusive mat. Exempelvis procentuellt efter era inkomster. Utemat och dylikt får var och en stå själva för.

Ja, vi äter ju väldigt olika mycket och det känns så billigt att sitta och räkna på kronor vad man ska betala. Men nu är det bara jag som har gemensam ekonomi, och han har delad, så det är nog så det får bli ändå.
  • bullen1984
    Sharper skrev 2018-11-03 07:34:37 följande:

Han ska betala 56% av era gemensamma utgifter och du ska betala 44%

Jag behöver absolut inte betala mindre. men nu har jag betalat 100% medans han inte tycker att jag har o göra med hans pengar.
Svar på tråden ekonomi i relation, vad tycker ni?