• bullen1984

ekonomi i relation, vad tycker ni?

Jag och sambon bestämde oss i somras för att ha -ish gemensam ekonomi. 
    Alltså att vi inte ska hålla på att dela på saker utan att alla pengarna är "våra" i slutändan. 
    Han tjänar nog 45 000 i månaden, men har vart otroligt oekonomisk och ätit ute alla sina måltider, och han äter endel... Jag tjänar 36 000 och är mer ekonomisk, har dock endel stora lån jag betalar på. 

Jag har hittills betalat alla våra resor och nöjen vi gjort, även innan vi bestämde att vi ska ha gemensam ekonomi. Jag är rätt generös och sätter mer värde i att göra någon glad än att sitta på massa pengar. 
    Sedan vi bestämde att vi ska ha gemensam ekonomi så har jag betalat all mat, och sedan har vi betalat vårt egna. 

Igår när vi satt vid middagsbordet fick jag höra genom ett samtal han hade med sin dotter, att han ska antingen låna ut pengar till henne för att köpa en moppebil (kostar minst 100 000) Eller att han ska köpa en moppebil själv som hon ska få låna av honom. 

Jag pratade med honom senare och sade att sånt där är nått som han ska berätta för mig först, då jag inte vill få reda på det genom att jag överhör deras samtal.
    Han tyckte inte alls det, vad spelar det för roll? sade han. 

Vi kom ingenvart med den diskussionen då han inte alls fattade varför han ska säga sånt till mig.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden ekonomi i relation, vad tycker ni?
  • Noname00
    Sharper skrev 2018-11-03 07:34:37 följande:

Han ska betala 56% av era gemensamma utgifter och du ska betala 44%

Vad är det som säger att det just ska vara 56 och 44 %?
  • AnnaSthlm

Du har gjort det bekvämt för din sambo genom att försörja honom. Din inkomst är lite av medborgarlön för honom, så kan han lägga sina pengar på uteluncher och gåvor/lån till sina släktingar.

Är du medveten vilka behov hos dig själv du tillfredsställer genom att låta sig bli utnyttjad, det du kallar för att "generös"?

• Mullbär

Om alla pengar ska vara era gemensamma så är det inte okej att han fattar sådana beslut ensam. Ett rimligt system jag hört från en vän är att de har upp till en viss summa de får spendera utan att rådfråga partnern (den bestäms gemensamt) och att vid nöjesköp ska de vänta 30 dagar eller vad det nu var, för att förhindra impulsköp. 
    Men alltså, gemensamma pengar = gemensamma beslut om hur pengarna används!!

• Sharper
    Noname00 skrev 2018-11-03 14:27:24 följande:

Vad är det som säger att det just ska vara 56 och 44 %?

Jag räknade procentuellt efter deras inkomster.
  • Noname00
    Sharper skrev 2018-11-03 14:53:02 följande:
    Jag räknade procentuellt efter deras inkomster.
    Ingen bra ide om man ska äga ett hus tillsammans, äger man 50% så är det rimligt att man betalar hälften också.
  • Sharper
    Noname00 skrev 2018-11-03 14:55:11 följande:

Ingen bra ide om man ska äga ett hus tillsammans, äger man 50% så är det rimligt att man betalar hälften också.

Det var ett förslag om man tänker procentuellt... äger man ett boende till hälften känns man isåfall betala 50% för boendet men övrigt gemensamt genom procentuellt. Nu hade ts och hennes man visserligen höga inkomster och hon så sjölv att hon inte har några problem att dela 50/50 på allt gemensamt. Men som sagt var det ett förslag
  • Persikaplommon
    Sharper skrev 2018-11-03 07:34:37 följande:

Han ska betala 56% av era gemensamma utgifter och du ska betala 44%

Varför skulle dem? För att Sharper på FL tycker så?
  • bullen1984
    AnnaSthlm skrev 2018-11-03 14:36:36 följande:

Du har gjort det bekvämt för din sambo genom att försörja honom. Din inkomst är lite av medborgarlön för honom, så kan han lägga sina pengar på uteluncher och gåvor/lån till sina släktingar.

Är du medveten vilka behov hos dig själv du tillfredsställer genom att låta sig bli utnyttjad, det du kallar för att "generös"?

Anna i Sthlm. Jag vet inte vad det ger dig för slags tillfredställelse att vara så nedlåtande, men det är verkligen en mycket oattraktiv egenskap hos vilken människa som helst. 
    Jag ska förklara för dig så att Du förstår ordentligt. 

Jag har inte försörjt min sambo, vi har gemensam ekonomi och hans pengar är mina, mina är hans. Förstår du? 
    Han äter inte ute, han GJORDE. 
    Han ger inte bort pengar till sina släktingar, det handlar om en investering i en moppebil. Hänger du med eller ska jag uttrycka mig enklare? 
    Om jag skulle vilja försörja min sambo så kan jag inte kalla det något annat än att vara generös. Jag är generös med pengar, det är MITT val. Men nu gör jag inte det. 
    Det jag är upprörd över är att han inte pratade med mig först, men vi har löst det nu. Han har bett om ursäkt och förstått sitt misstag. 

Vilka behov tillfredsställer du hos dig själv genom att försöka trycka ned andra sådär Anna i Stockholm? Är genuint intresserad
  • bullen1984
    Mullbär skrev 2018-11-03 14:47:26 följande:

Om alla pengar ska vara era gemensamma så är det inte okej att han fattar sådana beslut ensam. Ett rimligt system jag hört från en vän är att de har upp till en viss summa de får spendera utan att rådfråga partnern (den bestäms gemensamt) och att vid nöjesköp ska de vänta 30 dagar eller vad det nu var, för att förhindra impulsköp. 
    Men alltså, gemensamma pengar = gemensamma beslut om hur pengarna används!!

Du är nog den ända som svarat på min fråga, tack! 
  • Sharper
    Persikaplommon skrev 2018-11-03 15:25:55 följande:

Varför skulle dem? För att Sharper på FL tycker så?

Läs svaret till en person smprecis ovan detta inlägg... det var ett tillägg till ett annat inlägg jag skrev, det var alltså ett förslag.
Svar på tråden ekonomi i relation, vad tycker ni?