Inlägg från: bullen1984 |Visa alla inlägg
  • bullen1984

ekonomi i relation, vad tycker ni?

Jag och sambon bestämde oss i somras för att ha -ish gemensam ekonomi. 
    Alltså att vi inte ska hålla på att dela på saker utan att alla pengarna är "våra" i slutändan. 
    Han tjänar nog 45 000 i månaden, men har vart otroligt oekonomisk och ätit ute alla sina måltider, och han äter endel... Jag tjänar 36 000 och är mer ekonomisk, har dock endel stora lån jag betalar på. 

Jag har hittills betalat alla våra resor och nöjen vi gjort, även innan vi bestämde att vi ska ha gemensam ekonomi. Jag är rätt generös och sätter mer värde i att göra någon glad än att sitta på massa pengar. 
    Sedan vi bestämde att vi ska ha gemensam ekonomi så har jag betalat all mat, och sedan har vi betalat vårt egna. 

Igår när vi satt vid middagsbordet fick jag höra genom ett samtal han hade med sin dotter, att han ska antingen låna ut pengar till henne för att köpa en moppebil (kostar minst 100 000) Eller att han ska köpa en moppebil själv som hon ska få låna av honom. 

Jag pratade med honom senare och sade att sånt där är nått som han ska berätta för mig först, då jag inte vill få reda på det genom att jag överhör deras samtal.
    Han tyckte inte alls det, vad spelar det för roll? sade han. 

Vi kom ingenvart med den diskussionen då han inte alls fattade varför han ska säga sånt till mig.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden ekonomi i relation, vad tycker ni?
  • bullen1984
    Orkide skrev 2018-11-03 06:43:30 följande:

Låter som att ni borde ha delad ekonomi

Ja, känner det också eftersom nu är det jag som blir förloraren eftersom han uppenbarligen inte har gemensam ekonomi, men jag har det. 
    Jag måste be honom att betala mig för maten de senaste 5 månaderna då jag betalat all mat, det är nedrundat till 15000:- 
    plus att vi har en resa om två veckor som jag betalat mer på. 
  • bullen1984
    Mongoliet skrev 2018-11-03 07:01:50 följande:
    Du trodde att du skulle bli vinnaren & då var det ok. Älskar dessa trådarna.
    HUR kan du ens dra den slutsatsen utifrån det jag skrivit?

Anledningen till att vi gjorde såhär var att han inte hade några pengar. Hans pengar tog slut 1 vecka innan lön förut och han levde över sina tillgångar, så för att få rätsida på hans ekonomi så satte vi stopp för all utemat, och jag betalade all mat så att han kunde göra matlådor att ta med sig. 
    Nu har han sålt sin lägenhet och fått in handpenningen så nu har han massa pengar och jag håller på att diskutera med banken om att jag ska försöka få ett lån så att vi kan köpa en ny lägenhet. Han kan inte ta några lån då han har en betalningsanmärkning. 
    Därför tycker jag att han kan prata med mig innan han ska bränna alla sina fucking pengar igen. Kommer sluta med att vi sitter på gatan. Och vill jag göra slut så går inte det för jag har ingenstans att bo, och alla mina pengar har gått åt att rädda honom. 
  • bullen1984
    Mongoliet skrev 2018-11-03 07:01:50 följande:
    Du trodde att du skulle bli vinnaren & då var det ok. Älskar dessa trådarna.
     Som jag skrev tidigare så är jag generös. Jag skulle bli vinnaren om vi hade delad ekonomi och vi delade på alla resor m.m. 
  • bullen1984
    Sharper skrev 2018-11-03 07:33:41 följande:

Ni ska ha separat ekonomi. Ni borde ha ett gemensamt konto dock där ni sätter över en summa var som går till alla gemensamma utgifter inklusive mat. Exempelvis procentuellt efter era inkomster. Utemat och dylikt får var och en stå själva för.

Ja, vi äter ju väldigt olika mycket och det känns så billigt att sitta och räkna på kronor vad man ska betala. Men nu är det bara jag som har gemensam ekonomi, och han har delad, så det är nog så det får bli ändå.
  • bullen1984
    Sharper skrev 2018-11-03 07:34:37 följande:

Han ska betala 56% av era gemensamma utgifter och du ska betala 44%

Jag behöver absolut inte betala mindre. men nu har jag betalat 100% medans han inte tycker att jag har o göra med hans pengar.
  • bullen1984
    bullen1984 skrev 2018-11-03 06:51:55 följande:
    Ja, känner det också eftersom nu är det jag som blir förloraren eftersom han uppenbarligen inte har gemensam ekonomi, men jag har det. 
    Jag måste be honom att betala mig för maten de senaste 5 månaderna då jag betalat all mat, det är nedrundat till 15000:- 
    plus att vi har en resa om två veckor som jag betalat mer på. 
    Så kan du inte ens svara när du sitter och kastar ur dig dömande och inkorrekta saker
  • bullen1984
    EnGladPingvin skrev 2018-11-03 07:26:44 följande:

Jag förespråkar vanligtvis gemensam ekonomi om man bor ihop, men det förutsätter att man har någorlunda samma syn på pengar och ekonomi samt att man är överens om hur mycket man kan spendera utan att diskutera med den andre. I ert fall låter det inte som gemensam ekonomi är det bästa.

När vi träffades hade han en rätt rutten syn på tjejer, att tjejer bara ska ha massa pengar. (hans ex var sådan) 
    Det har tagit mig 3 år att visa att jag skiter fullständigt i hans pengar. 
    Jag vill ha det bra, inte bråka om pengar, jag vill skita i om nån betalar mer, även om det är jag. Men det förutsätter som du säger att man har samma syn på ekonomi. 

Tror inte han tyckt att det var så kul om han räddat mig i några månader och jag sedan får ut en stor summa pengar som jag väljer att spendera på saker utan att nämna det för honom ens. 
  • bullen1984
    Mandel skrev 2018-11-03 08:02:11 följande:

Varför tycker du att du är generös när du försörjer en vuxen man som tjänar mer än dig?
    I mina ögon är det bara otroligt korkat och han är ju skitsmart som utnyttjar dig till max och lever rullan för sina egna pengar.
    Du betalar ju ändå resor och maten...

Vad har han för andra kvalifikationer som får dig att stanna hos honom?

Jag är en generös person. Det handlar inte bara om i min relation. 
    Korkat, så kan man absolut se det, är väl dumsnäll.

Ja du, nu när jag är arg så har jag svårt att de fördelarna. 
  • bullen1984
    Poppy75 skrev 2018-11-03 08:04:23 följande:

[quote=79186904][quote-nick]bullen1984 skrev 2018-11-03 07:47:01 följande:[/quote-nick]När vi träffades hade han en rätt rutten syn på tjejer, att tjejer bara ska ha massa pengar. (hans ex var sådan) 

Det har tagit mig 3 år att visa att jag skiter fullständigt i hans pengar. 

Det där har jag tyvärr hört flera gånger av människor som gärna lever på andra. Det är alltid exen som "bara är ute efter pengar" Att de själva alltid vill hamna rejält på plus är inget de ser problem i.

Som man känner sig själv känner man andra.

Jo jag har börjat undra om det inte är så. 
  • bullen1984
    AnnaSthlm skrev 2018-11-03 14:36:36 följande:

Du har gjort det bekvämt för din sambo genom att försörja honom. Din inkomst är lite av medborgarlön för honom, så kan han lägga sina pengar på uteluncher och gåvor/lån till sina släktingar.

Är du medveten vilka behov hos dig själv du tillfredsställer genom att låta sig bli utnyttjad, det du kallar för att "generös"?

Anna i Sthlm. Jag vet inte vad det ger dig för slags tillfredställelse att vara så nedlåtande, men det är verkligen en mycket oattraktiv egenskap hos vilken människa som helst. 
    Jag ska förklara för dig så att Du förstår ordentligt. 

Jag har inte försörjt min sambo, vi har gemensam ekonomi och hans pengar är mina, mina är hans. Förstår du? 
    Han äter inte ute, han GJORDE. 
    Han ger inte bort pengar till sina släktingar, det handlar om en investering i en moppebil. Hänger du med eller ska jag uttrycka mig enklare? 
    Om jag skulle vilja försörja min sambo så kan jag inte kalla det något annat än att vara generös. Jag är generös med pengar, det är MITT val. Men nu gör jag inte det. 
    Det jag är upprörd över är att han inte pratade med mig först, men vi har löst det nu. Han har bett om ursäkt och förstått sitt misstag. 

Vilka behov tillfredsställer du hos dig själv genom att försöka trycka ned andra sådär Anna i Stockholm? Är genuint intresserad
  • bullen1984
    Mullbär skrev 2018-11-03 14:47:26 följande:

Om alla pengar ska vara era gemensamma så är det inte okej att han fattar sådana beslut ensam. Ett rimligt system jag hört från en vän är att de har upp till en viss summa de får spendera utan att rådfråga partnern (den bestäms gemensamt) och att vid nöjesköp ska de vänta 30 dagar eller vad det nu var, för att förhindra impulsköp. 
    Men alltså, gemensamma pengar = gemensamma beslut om hur pengarna används!!

Du är nog den ända som svarat på min fråga, tack! 
  • bullen1984

Han fattade, han swischade mig 10 000:- och bad om ursäkt och sade att han alltid ska inkludera mig i fortsättningen. 

Resorna har jag betalat för att jag har haft råd och velat resa Han har inte haft pengar. Han har privata utgifter som är stora, och jag har inte det, så det är inte problemet. Jag tog upp det som en del i mitt argument att jag vill att han kan berätta för mig innan han tar beslut om vad han ska göra med pengarna. 
    Dels så att jag kan förstå och hinna smälta det, och inte få överhöra det vid middagsbordet. Jag skulle absolut inte säga nej till det, men jag tycker ändå att han kan säga det till mig först. 

• bullen1984
    Åsa skrev 2018-11-04 23:20:28 följande:
    Du blir irriterad på skribenten och uppfattar det som nedlåtande att hon kallade er ekonomiska fördelning att du lät dig utnyttjas. Men även jag läste att du betalat maten för din sambo och resor därtill, förutom att ni betalat era egna utgifter. Det skulle fler än Anna i Sthlm tycka lutade åt utnyttjande, särskilt när sambon tjänar betydligt mer än du. Nu nyanserar du med att det var du som ville resa och att sambon hade egna höga utgifter som behövde prioriteras. Det var inte info som framgick innan.

Detta sagt tycker jag det är knepigt att sambon låtit dig betala för mat samtidigt som han tydligen har ekonomi att inte långt därefter lägga ut 100' till dottern. Han hade ju så höga utgifter att han inte hade råd att resa? Och höga lån hade du själv? Du var på väg in i en klassisk sambofälla där du vid en ev separation eller dödsfall sitter med den uppätna maten och han med fordon etc. Hoppas att pengarna han nu kom på att han borde föra över till dig var början till en annan fördelning och inte en engångsgrej för att gjuta olja på vågorna.
    Det var nedlåtet skrivet. Genom att ifrågasätta mina ord om att jag är generös och istället dumförklara mig. 
    Om du läser i tråden så att jag slipper upprepa mig, så var dessa pengar något han fick ut av att sälja lägenheten. 
    Om din sambo satt i en ekonomisk knipa och du hade pengar att hjälpa honom, skulle du inte det då? Eller skulle du skriva ett kontrakt först ? Sådana människor tål jag inte, det är någon mental rubbning på dem. 
    Nu hade inte min sambo tänkt till och jag var JÄTTEARG och frustrerad, men nu är det löst.

Jo vi har pratat om hur det skulle bli vid dödsfall och håller på att lösa det. 
Svar på tråden ekonomi i relation, vad tycker ni?