• pyssel

vad ska man göra för att min sambo med ADHD ska göra vardagssysslor?

Precis. Kvinnor med ADHD kan inte göra så. Lämna mansbebisen med utbrotten som ADHD-pojkar har när de är små och går i skolan.

Alla hästar hemma
  • pyssel
    Russianwoman23 skrev 2018-11-04 12:30:49 följande:

Svar: jovisst kan kvinnor med ADHD göra så också. Beror nog helt enkelt på hur pass villig man är på att ändra på sig. Det är inte så lätt då man älskar honom i de bra stunderna tyvärr. Han är en fin människa utöver dessa utbrott och slarvigheter.

Jag menar att det är få kvinnor som ges utrymme att skylla på sin ADHD på det viset han gör.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    scanmia skrev 2018-11-04 13:07:36 följande:

Det kan mycket väl vara svårare för någon med ADHD att fixa sysslor och jobb, men det är ingen ursäkt för att lämpa över det på någon annan. Det finns en hel del strategier för att hjälpa till att komma över de hang-ups och trösklar som man kan ha utvecklat: appar, skriva listor, göra det till en lek eller ett spel, använda telefonen för att påminna eller hålla tiden, belöningssystem... Acceptera inte att han inte gör sin del, men hjälp honom att komma fram till strategier för att fixa det.

Sedan kan det ibland vara bra att inse att vissa saker tar så pass mycket mer energi och ansträngning för honom än det gör för någon annan att det är mer effektivt (och humant) om han kan få slippa just det och istället ta mer av annat. Om det tex är väldigt energikrävande för honom att planera så kan du hålla i den biten, medan han dammsuger mer istället. Eller, lite mer extremt, han jobbar några extra timmar i veckan och betalar för en städtjänst.

Eller så får han krav på sig att söka den hjälpen, inte hos TS som själv har ADHD. Det är bedrövligt att TS med egen ADHD uppmanas att fortsätta axla mamma-rollen, bara på ett lite annat sätt. Hjälp henne istället att med gott samvete och varm hand lämna över det ansvaret på någon som tycker att han är vuxen nog att ha en kärleksrelation.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    scanmia skrev 2018-11-04 18:53:24 följande:

Men hallå! Jag har inte uppmanat någon att axla någon mamma-roll utan gav bara tips som en del med ADHD har funnit användbara för sig själva. Det är väl snarare du som inte respekterar TS val att leva med den man hon har valt. I en vuxen kärleksrelation är det ok att ha både svagheter och styrkor, så länge man gör sitt bästa för varandra och relationen. Man stödjer varandra, tar hand om och hjälper varandra utan att ta på sig någon mamma-roll.

Till TS: Kolla in how to ADHD på youtube. Hon har massor med tips för vuxna hur man får vardagen att fungera och även hur man är i en relation där en, eller båda, har ADHD.

Hallå själv! Du ser väl att TS har en egen adhd och ändå underblåser du den hjälpande roll hon redan gått för djupt in i.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    scanmia skrev 2018-11-04 19:47:24 följande:

Hej, hej, hallå. Jag förstår vad du menar med att inte ta på sig mamma-rollen, men du misstolkade så totalt intentionen bakom mitt förra inlägg att jag inte kunde det låta gå förbi obemärkt. Folk lever med ADHD och folk är i relationer med folk med ADHD. Det finns många strategier som kan vara till stor hjälp. Ha tillräckligt med respekt för ts för att lita på att hon är i den relation som hon vill vara i och svara på den fråga som hon faktiskt frågar. 

Jag lever själv i en relation med ADHD och det är jag som har det. Jag har svarat på frågan. Ofta nås de resultat man vill ha med en sådan partner att man slutar göra, eller så tar det slut. På sin höjd skickar den där länken till honom istället när han ligger i soffan. Kvinnor som stannar i sådan obalans tenderar att slita ut sig på att hjälpa, oavsett om de har egen funktionsnedsättning eller inte. Om de HAR egen funktionsnedsättning går det ännu snabbare och jag menar att TS är mest hjälpt av att backas upp i att sitta på händerna" med hans grejer. De flesta har inte eget samvete till det och möts av aggressioner när de försöker prata.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden vad ska man göra för att min sambo med ADHD ska göra vardagssysslor?