• Jemp

Ekonomi med sambon?

Jag tycker inte att ekonomin verkar vara ditt stora problem, utan att din sambo inte respekterar dig.

• Jemp
    Same here skrev 2018-11-04 18:21:47 följande:

Ja absolut men han har aldrig gjort hushållsarbete under hela sitt liv. Inte heller bryr han sig om annat än tv och soffan. Procentuellt skiter han i har föreslagit det redan. Det ska va rättvist säger han hälften av hans hyra och internet och tv. Samt att jag fortsätter göra allt osv

Varför skulle du fortsätta göra allt?

Varför ska du vara tillsammans med nån som trycker ner dig?

Ditt värde sitter inte i din inkomst. Hur man delar upp ekonomiskt är så individuellt och finns inte så mycket rätt eller fel.

Antingen bestämmer ni att du gör hushållsarbetet och han betalar boendet (men då fortfarande utifrån din dagsform och i rimlig mån dvs du städar, du är inte en betjänt). Och då kan han inte klaga öht på att han betalar boendet. (Om ni skaffar barn skulle jag inte rekommendera det dock mtp lära barnen könsroller osv).

Eller så betalar du boende. I så fall bredband, el och avgift (hälften av dessa alltså). Inte lånet. Antingen hälften eller procentuellt. Köper inte argumentet att han ändå hade haft kostnaden, det hör inte hit. Då delar ni givetvis lika på alla sysslor hemma. Vet ju inte vad det rör sig om för pengar men borde kanske gå att få in i din budget? Jag hade nog hellre haft det så för att undvika grälet men troligen saknas ju fortfarande grundläggande respekt.

Möbler etc brukar ju inte behövas löpande.

Jag hade inte velat ha separata hyllor i kylen osv i ett förhållande. Sån millimeterrättvisa vill jag inte ha. Bättre att föra över ett par tusen var till ett gemensamt matkonto.

Att bli bjuden av sin sambo på bio etc ser jag inte som nåt måste.

Jag har alltid betalat hälften i mina förhållanden fram tills vi fick barn. Dock har det aldrig skilt så mycket i inkomst som för er och då känns det inte hållbart att ha helt separat. Nu har vi mer gemensam och numera känns det mer självklart.

Hur länge har ni varit tillsammans? När flyttade ni ihop?
  • Jemp

Kommer du fortsätta vara sjukskriven? Gör du det du kan för att må bättre, kunna börja jobba etc?

I så fall är ju frustrationen onödig. Vad har han för förslag då? Att ni ska flytta isär? Flytta till billigare lgh? Hur mycket vill han att du ska betala?

Svar på tråden Ekonomi med sambon?