• CinnamonGirl

    Bil i dödsbo

    Jag har skrivit här tidigare om min mamma som avlidit, och bouppteckningen som nu är klar.

    Kortfattat:
    hon var sambo
    hade alzheimer
    inget testamente
    hyresrätt 5500 kr/mån
    inga fastigheter eller tillgångar förutom bil
    jag är ensam dödsbodelägare.

    Det ingår en hyfsat ny bil (2014) i dödsboet, en bil som de nyttjade tillsammans men den stod på henne. Bilen ska vara avbetald, och enligt sambon har de betalat lika mycket var på avbetalningen. Hur kan han bevisa det? Jag kan inte bevisa motsatsen...

    Enligt sista kontoutdraget hade mamma en pension på 11.000 kr, och enligt sambon förde de över 10.000 kr till ett "gemensamt konto" (som han påstår finns hos SEB, men de har inga uppgifter om det, inte heller någon av de andra storbankerna Swedbank, Nordea eller Handelsbanken). Min GISSNING är att pengarna gick till hans bankkonto och han betalade alla löpande räkningar inklusive bilen. Men 10.000 till löpande räkningar känns ganska mycket, eller hur? De hade inga höga levnadskostnader, köpte inga kläder, möbler eller grejer, reste ingenting förutom dagsresor med bilen. Jag känner det lite som att han har tillskansat sig hennes pengar.

    Hur mycket skulle jag kunna kräva av honom för att skriva över bilen på honom, sambon? Jag har inget intresse i den. Boutredare föreslog att man skulle se dem som hälftenägare av bilen, då det blir svårt att bevisa vem som har betalat hur mycket, och jag tänker att oavsett har de införskaffat bilen för gemensamt bruk, och då träder väl sambolagen in?

    Sorry för rörigt och långt inlägg, hoppas ni ser nån röd tråd...


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-04 21:05
    Och hur ska jag praktiskt gå tillväga för att få in pengar för bilen av honom? Prata naturligtvis, men ska man skriva nåt form av avtal eller avbetalningsplan? Vad tycker ni?
  • Svar på tråden Bil i dödsbo
  • erikaABC
    mammatill6 skrev 2018-11-04 21:10:42 följande:

    Om de har införskaffat den för gemensamt bruk så ska han väl ha kvar den?


    Dottern ärver mammans del
  • CinnamonGirl
    mammatill6 skrev 2018-11-04 21:10:42 följande:
    Om de har införskaffat den för gemensamt bruk så ska han väl ha kvar den?
    Ja, absolut. Jag har inget intresse i den, men som erikaABC skriver så ärver jag mammas del.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • anonimus

    Har för mig att en bil inte ingår i sambolagen. Så rent krasst är hela bilen din om du vill. Kolla upp det ordentligt! Sen när du vet vad som gäller kan du bestämma vad du vill göra: skriva över den på sambon för en viss summa som du bestämmer, eller sälja bilen och behålla pengarna som ditt arv efter din mamma då det borde finnas något sparat av pensionen men du förmodar att sambon har de pengar på sitt konto.

  • Kerubmamman

    Bilen tillhör den som är ägare på pappret och bilar tas inte med i bodelning mellan sambor. Undantag förekommer om man skrivit nåt slags avtal eller på annat sätt kan visa på delat ägarskap; ex betalat alla bilrelaterade utgifter. Nåt som han inte kan bevisa eftersom han har betalat bådas räkningar IOM överföringen av hennes pension.
    du ska inte bevisa att bilen i sin helhet ska tillfalla dig. Han måste ha bevis för sitt anspråk.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • annabellelee

    Misstänker du att han tillskansat sig hennes pengar, sälj bilen och behåll pengarna.

    Det känns som det kan bli lurigt att låta honom betala av den till dig - vad gör du om betalningen uteblir en månad?

  • CinnamonGirl
    Tow2Mater skrev 2018-11-05 00:05:57 följande:
    Visar inte kontoutdragen vart pengarna fördes över?

    Man får inte ut några kontoutdrag, bara hur mycket som finns på kontot vid dödsdagen. Går att få ut men då måste polisanmälan göras om att man misstänker oegentligheter... vete 17 om jag orkar med en sån process. Och det kommer ju garanterat förstöra vår relation. Vi har aldrig haft mycket kontakt, men den är god.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl

    Om vi nu upprättar en betalningsplan, hur kan den se ut för att vara juridisk rätt? Finns bra mallar på nätet?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • sextiotalist
    CinnamonGirl skrev 2018-11-05 05:54:20 följande:

    Man får inte ut några kontoutdrag, bara hur mycket som finns på kontot vid dödsdagen. Går att få ut men då måste polisanmälan göras om att man misstänker oegentligheter... vete 17 om jag orkar med en sån process. Och det kommer ju garanterat förstöra vår relation. Vi har aldrig haft mycket kontakt, men den är god.


    Nejdå, vi fick ut farmors kontoutdrag utan polisanmälan
  • Qawserdt

    Du kan absolut få ut kontoudrag utan polisanmälan, var dödsbodelägare år 2017 och jag bad banken om ett udrag som sträckte sig 1 år bakåt i tiden från dödsdagen. Så ba kontakta banken, skriv en fullmakt så ska du få tillgång till kontoutdrag.

  • Kjell2

    Är bodelning och arvskifte klart? Vem ärvde bilen?

    Av det du skriver borde det vara du som ärvde bilen. Alltså tar du din egendom i besittning och ger honom ett erbjduande att köpa den.

Svar på tråden Bil i dödsbo